Siege

Recenze deskových her, diskuse, rady a tipy. Udržujte schéma 1 hra = 1 vlákno.

Tuto hru

hrál jsem, budu hrát znovu
1
100%
hrál jsem, nebudu hrát znovu
0
Žádná hlasování
nehrál jsem, ale chci hrát
0
Žádná hlasování
nehrál jsem, nemám zájem
0
Žádná hlasování
 
Celkem hlasů : 1

Siege

Příspěvekod SteGo_Saur_CZ » pon 27. zář 2021 13:24:16

Zařazení: konfliktní ameritrash
Kategorie: bluffing a strategy
Počet hráčů: 2-6
Herní doba: 5-15 minut
Autoři: Jeremie Kletzkine
Rok vydání: 2016
Zpracování: velké lakované karty
Cena: cca 320,-
Vydavatel: Alderac Entertainment Group
Link na mbg: není


Siege je krásný příklad tzv. 'zavíracích' her, což znamená, že ji hrajete před tím, než končíte večer. Hlavně proto, protože obsahuje relativně jednoduchá pravidla a může být konec do pár minut.

Jednou jsem slyšel zajímavé přirovnání - konkrétně že Siege jsou karetní šachy. To není úplně nejšťastnější přirovnání, ale chápu, co k tomu vedlo. Celá hra obsahuje sadu 7 karet v šesti barvách. A to je vše. Tedy, samozřejmě jsou tu i stručná pravidla. Cílem hry je "nějak" vyřadit všechny krále protivníků a zůstat tak jediný živý král. Středověká tématika je tedy jasná. K tomu vám dopomáha zbylých 6 karet a to systémem náhody a blafování. Karty mají číslo, říkající její sílu a nějakou pasivní nebo aktivní schopnost. Nic víc, nic míň. Ono se to blbě chápe, když se to nevidí, ale pokusím se to co nejlépe nastínit (Jardo, kdyžtak se pokus o re-done).

Osobně bych řekl, že nejlepší je začít "termíny" a vysvětlit, co znamenají, aspoň pak nebudu plevelit zbytek textu.
* Všechny karty jsou a vždy se přesunují a posunují lícem dolů! *
Hrad (někdy říkáme domov) jsou vaše vlastní karty, které máte před sebou.
Vyslání znamená přesunout kartu z vašeho hradu naproti jedné konkrétní kartě v hradu jiného hráče.
Karta v obležení je karta, která má naproti sobě jinou kartu. Nehledě na to, v kterém hradu se nachází a na které straně.
Útok je akce, kdy se otočí karta lícem nahoru, naproti níž se nachází karta jiného hráče lícem dolů.
Obrana je reakce na akci útok, kdy se vlastník karty, na níž je útočeno, na kartu tajně podívá a sdělí výsledek útočníkovi.
Stáhnutí je akce, při níž hráč vrátí jednu svoji kartu zpátky do hradu na libovolné místo, ale pouze v případě, že naproti této kartě již není žádná jiná karta.


Teď můžeme začít vysvětlovat. Před začátkem hry si jednoduše vezmete karty jedné barvy a buď náhodně nebo dle své vlastní volby je rozložíte vedle sebe do řady lícem dolů před sebe. Tím jste dokončili setup, blahopřeji. Nyní se dostáváme k jádru hry. Jako hráč, jež je na řadě, musíte vykonat jednu ze tří akcí, a protože jsou podmíněné a na sobě závislé, je dobré si je představit jako akci první, druhou a třetí.
První akcí je stáhnutí. Tato akce je povinná, takže je-li možná, musí ji hráč provést. Možnost stáhnout kartu nastane vždy jen v případě, když byla vaše karta pod útokem v cizím hradě a vyhrála, nebo byl hráč, do jehož hradu jste někdy předtím vyslaly kartu, eliminován ze hry. Druhou akcí je vyslání. Vyslat můžete kartu ze svého hradu kamkoliv, resp. do hradu kteréhokoliv hráče a musíte přesně specifikovat, naproti které kartě bude ležet. Vysláním karty je vaše karta a i karta hráče, jež je naproti této vaší kartě v obležení. Karty ve vašem hradě, které už mají naproti sobě kartu jiného hráče, jsou rovněž v obležení. Na kartu, která je v obležení, nelze aplikovat akci vyslání, ani stáhnutí. Pokud máte všechny karty v obležení, nebo nechcete vyslat kartu, uděláte akci třetí: útok.

Útok a následně reakční obrana jsou nejdůležitější částí hry. Jak bylo řečeno v úvodu, cílem je porazit krále soupeřů. Je v tom však zakopaný pes. Pokud se kdykoliv nějaká karta otočí lícem nahoru, je mrtvá, neboli jinak řečeno vyřazená, pryč ze hry. Útok probíhá tak, že otočíte jednu svoji kartu lícem vzhůru. O tuto kartu jste tím pádem přišli něhledě na výsledek. Toto je nesmírně důležité pochopit. Obránce, jež je pod útokem, se poté tajně podívá na kartu, jež této kartě leží naproti, porovná číslo svojí karty s číslem protivníkovi karty (plus zkontroluje, jestli neplatí speciální schopnost nějaké z karet) a popravdě odpoví útočníkovi "vyhráls" nebo "prohráls". Pokud mu sdělil, že prohrál, tak to znamená, že jeho číslo (obránce) bylo vyšší nebo stejné číslu útočníka (a nebo se aktivovala/neaktivovala - záleží na dané kartě - schopnost některé z karet). Útočníkova karta se odhazuje/vrací zpátky do krabice. Obránce svoji kartu znovu lícem dolů vrátí na místo, odkud ji vzal. Tímto případem také vzniká ona podmínka pro první akci. Pokud mu sdělil, že vyhrál, tak to znamená, že to bylo naopak, obránce měl nižší číslo (nebo se aktivovala schopnost) a tím pádem otočí pro ostatní i svoji kartu. Obě karty jsou poté odhozeny/vráceny do krabice. Byla-li jakákoliv otočená karta lícem vzhůru král, je vlastník krále poražen a uklízí všechny svoje karty zpátky do krabice, resp. odkládá je.

Pojďme si shrnout, co jsme zjistili. Hlavně to, že když zaútočíte králem, tak jste automaticky prohráli hru. To vám však nebrání krále "vyslat". Bránit se může, avšak musíte doufat, že souboj neprohraje. Také jsme zjistili, že od začátku tipujete, kde má kdo jakou kartu a tím, a jak se postupně útočí, tak si upřesňujete, co by která karta mohla být. Zjistili jsme, že záleží na čísle karty. To může být od nuly do šestky, z čehož si poté v paměti škrkáte, co kdo už nemá a pomáhá to s další taktikou. A v neposlední řadě jsme zjistili, že někdy můžou věci změnit schopnosti karet a tak si je projdeme.

Seřadím to podle jednoduchosti.
Nulu má farmář. Navíc k tomu nemá ani žádnou schopnost. Jeho jediným posláním je donutit soupeře na něj zaútočit. Je to v podstatě blufovací karta.
Čtyřku má král. Jeho schopností je jen a pouze onen fakt, že vyhrajete hru, je-li jediným králem ve hře a prohrajete, je-li někdy otočen. Mějme na paměti, že nad ním jsou jen dvě čísla.
Dvojku má strážný. Jeho schopností je, že kdykoliv se brání ve svém hradu na kraji, tak nemá sílu dva, ale pět. Tzn. že vyslaný má vždy jen dvojku. Stejně tak když útočí. Na kraji znamená, že je první nebo poslední kartou v řadě ve vašem hradu.
Jedničku má vrah. Vrahova schopnost je, že kdykoliv má proti sobě krále (4) nebo rytíře (6) (při útoku nebo obraně), automaticky vyhrává. Toto je asi největší mindfuck hry a je dobré s tím neustále počítat.

To byly pasivní schopnosti, nyní se dostaneme k aktivním. Zde je nutno říci, že aktivní schopnost lze zahrát pouze a jedině v případě, že ona karta je ve vašem hradu a není v obležení! A samozřejmě, používáte-li aktivní schopnost, kartu otáčíte = je vyřazena ze hry, takže opatrně.
Šestku má rytíř. Mimo to, že je to nejvyšší číslo ve hře, má situační pasivně/aktivní schopnost. Jste-li pod útokem, tak se podíváte na vaši kartu, jež se brání, jak je zvykem. Nehledě na výsledek souboje, místo toho, aby jste oznámili výsledek (vyhráls/prohráls), vrátíte svoji kartu zpátky lícem dolů a otočíte rytíře. ten poté anuluje onen útok a zahazuje se s útočníkovou kartou. Tím se dá zachránit jinak ztracený král nebo se tím dá velmi silně zmást soupeř myšlenkou, že karta pod útokem je král, i když není. Cenou je však nejsilnější karta ve hře, takže s rozvahou.
Pětku má kancléř. Kancléřova schopnost je, že můžete donutit jiného hráče ihned stáhnout jednu svoji kartu, a to ať leží kdekoliv jinde, než v jeho hradě. Znovu silně situační, ale nějaký ten risk vám sem tam může zachránit krk.
Poslední kartou, trojkou, je hraběnka. Její schopnost je následující. Po jejím použití ukážete na hráče. Tento hráč následně musí zahodit/odložit jednu svoji kartu, jež není v obležení. Výběr karty je na něm. Tím pádem to není ultra silná schopnost, ale dokáže vyřadit krále, nebo jinou hrozbu, máte-li štěstí.

Jako poslední věc bych prohodil pár věcí k taktice, protože jinak je hra už komplet vysvětlena. Z logiky toho, jak se hra hraje, konkrétně z toho, jak funguje útok, vyplívá jasné poselství. Čím méně útočíte, tím více útočí druzí a tím více můžete mít možností. Toho docílíte vysíláním karet ven z hradu. Připravujete se však o možnosti hrát schopnosti. Karty se však časem mohou sami vrátit, a jejich vrácení nemusí být na stejné místo, ze kterého začínaly, to je důležité. Zejména pro strážného. U strážného bývá také dobré necpat ho hned ze startu na kraj hradu. Jakmile totiž jedna karta nějak vyčnívá, smrdí to právě tím. Hranice hradu se však posunují tím, jak vysíláte karty ven, takže i strážný v prostřed hradu může být časem i na kraji. Zaútočit farmářem je většinou známka toho, že už nevíte, co dělat, protože tento tah nic neřeší a jen vám prodlužuje utrpení o jedno kolo. Je dobré nějak vyvážit útočení velkými čísli a malými. Když si vyprdáte šestku a pětku na útok, ostatní už budou vědět, že jejich pětky a šestky již nemají ve vašem hradě konkurenci. A znovu zopakuji asi nejdůležitější pravidlo ze všech: Vždy! je lepší když útočí ten druhý.

+ 50% taktika, 50% náhoda, 50% schopnosti (vrah nám jaksi kazí koláčový graf :D)
+ velmi rychlé, krátké a přeci stále zábavné
+ karty jsou velké, velmi dobře lakované a hodně kvalitní, takže vydrží
+ krabička je malá a ještě navíc se tam vleze i nějaké to případné rozšíření

- kdo nemá rád hry, kde váš život kontroluje náhoda, tak si tuto hru moc nevychutná - leda by byl vyjímečně dobrý ve čtení lidí
- jak to tak bývá i v jiných hrách, být středem pozornosti není vůbec dobré
- na druhou stranu, pokud si vás nikdo nevšímá, může se to rychle zvrtnout taky


Subjektivně 9/10
[i]Kmeti této hry vám řeknou, že nejdůležitější věc na hře je pořád sledovat, kdo se dostává do vedení a snažit se ho skopnout na vaši úroveň. S kartami všude možně v obležení se to ale snadno mluví a těžko dělá. Každá karta, která se vrátí z vyslání zpět do hradu je jakoby život navíc pro vás. Postupně se totiž abstraktně řečeno cálují životy, a ten kdo má nejméně, je nucen útočit králem. A to je pak maximálně úsměvné. Super hra.[i]
"What do you call a marathon for pastors? A REV RUN."
"Members of the house, the band was... Showaddywaddy"
"Hmm." "Fuck." - Geralt Of Rivia
"When he said he's a positive person, he ment HIV."

Obrázek

Pravidla
Uživatelský avatar
SteGo_Saur_CZ
Administrátor
 
Příspěvky: 4115
Registrován: sob 21. dub 2012 9:54:03
Cash on hand: 186,383.35
Bank: 3,985,590.75
Bydliště: Všade kde se dají hrát hry
Aura: 29

Zpět na Deskové hry

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron