Zařazení: kooperativní ameri
Kategorie: strategická
Počet hráčů: 2-4
Herní doba: 60+ minut dle popisu, z praxe by to mohlo sežrat i celou noc
Autoři: Michael Menzel
Zpracování: kartonové komponenty s plastovými úchyty, kartonové figury (př. drak, věž), subjektivně vyžaduje opatrnost, ale asi to chvíli vydrží
Cena: cca 750,-
Vydavatel CZ: Albi
Silně příběhově postavená hra, která se sice ze začátku tváří jako hra s prakticky nulovou znovuhratelností, ale už během první hry (která funguje zároveň jako takový tutoriál) zjistíte, že sežere strašnýho času, než se vůbec dohrají předpřipravené scénáře, kterých hra obsahuje 5, a umožňuje dále tvořit scénáře vlastní. Každý scénář totiž počítá s příběhovými zvraty, které přichází po zabití jednoho monstra kterýmkoliv hráčem. Prvních 10 minut se tedy zdá, že je na všechno až příliš moc času, následuje velice tvrdý pád do zjištění, že je celá družina ve velmi těsném časovém tlaku. Bez použití "cheatů" ("tak ten příběh teď neposunem") není prakticky šance scénář na první pokus úspěšně dohrát.
Každý pohyb postavy o jedno pole, případně interakce, trvá postavě jednu hodinu herního času, přičemž jeden herní den má 7 hodin. Těchto 7 hodin lze v případě nouze přetáhnout až o tři hodiny, ovšem za cenu poměrně bolestivé ztráty bodů vůle, která jako jeden z parametrů postavy určuje, jak dlouho postava vydrží v boji, případě jakým počtem kostek postava může házet.
Zjednodušeně, pro představu, scénář může mít až 14 bodů (zpravidla méně), když nepočítáme boj, může se každá postava posunout o 7 polí za jeden den (zpravidla méně, protože boje a interakce), a herní deska obsahuje mapu rozdělenou na cca 90 polí s tím, že ne všude se dá přecházet, a je tedy občas nutné oběhnout celou mapu kvůli v polovině příběhu odkrytému úkolu. Do toho je samozřejmě ke konci všude samá příšera, které si ale nemůžete kvůli posouvání příběhu dovolit zabíjet jako na běžícím pásu. Každý pohyb se počítá, každá interakce má své důsledky, vše je nutné hodně důkladně rozmýšlet. Z toho plyne poměrně jasná chyba - pokud je ve hře zkušenější hráč, obvykle začne velice rychle hru sám organizovat, aby ostatní jenom slepě tahali své postavy podle obdržených instrukcí, jelikož nejsou schopni dopředu hledat důsledky svých tahů. Další výraznou chybou je, že hra obsahuje přes 350 komponent, z nichž je v každém scénáři potřeba asi třetina, navíc jsou komponenty poměrně špatně stylizované, a bude tedy trvat sakra dlouho, než budete schopni tahat potřebné figury bez nutnosti listování v manuálu. S tím souvisí třetí chyba, a sice téměř neúnosná doba přípravy a organizace úklidu.
+ příběh
+ grafické zpracování
+ koncept hry
- doba přípravy
- příliš vysoká náročnost vzhledem ke kvalitám hry
- sklon ke hře jednoho hráče organizujícího své "ovečky v poli"
- velký počet komponent v malém objemu
- méně zábavný soubojový systém
Subjektivně 5/10
Poměr cena/kvalita zpracování je velmi dobrý, herní mechanika je postavena na výborném konceptu, bohužel mám dojem, že se to autorovi při převedení do praxe rozpadlo pod rukama.