Stránka 1 z 1

Terra Mystica

PříspěvekNapsal: pát 20. led 2017 16:38:56
od JarynekZ
Zařazení: kompetitivní euro
Kategorie: strategická
Počet hráčů: 2-5
Herní doba: 30 minut dle popisu, z praxe okolo hodiny
Autoři: Ostertag, Drögemüller
Zpracování: dřevěné komponenty, tvrdý karton, subjektivně velice kvalitní
Cena: cca 1200,-
Vydavatel CZ: MINDOK

Příjemně náročná hra, ve které si každý hráč musí hlídat body z několika různých aspektů. Některým může vadit, že se hraje pouze šest (poměrně členitých) kol ukončených PASSem všech hráčů, osobně mi přijde tento počet jako optimální. Standardní postup nového hráče je v early game naplánovat honosný postup k drtivému vítězství, v mid game pochopit, že ne všechny plány musí vyjít, a v end game se snažit splnit aspoň něco, jelikož se za prase nedostává prostředku. Postupem času a po přivyknutí na hru se počáteční plány stávají mnohem střízlivější, hráč hru "nezná", dokud neodehrál alespoň 5 partií.
Ve hře hrajete za svůj národ (náhodně, nebo cíleně vybraný, záleží na domluvě), který má určité schopnosti, ať už slevu na určitých prvcích, nebo usnadnění některé z mechanik. Pokud nedostačují finance a dělnictvo, coby základní platební měna, přichází na řadu management energetických krystalů, kterými lze platit za bonusy, s tím, že krystaly se vrací pouze v jedné ze tří energetických fází, ve druhé se přímo vyřazují ze hry bez možnosti návratu, ve třetí fázi je lze pouze dobíjet, nedají se používat. Zároveň se hlídá vliv každého z národů v každém ze čtyř kultů, přičemž nejvyšší vliv je oceněn bodově na konci hry.
Základním cílem hry je vybudovat největší území s nejdražšími budovami, přičemž stavět budovy lze pouze na polích na bázi danou národem (tráva, lesy, poušť, ...), jinou bázi je nutné před stavbou tzv. terraformovat, což stojí měnu a jedná se o jeden ze základních aspektů hry.
Jediný ukazatel vítězství jsou body na konci hry, přičemž body lze i v průběhu hry ztrácet. Ve hře je implementována interakce mezi národy, a to tehdy, staví-li národ v těsném sousedství jiného národa - pro onen druhý národ z takové akce vyplývá možnost využít bonus, aktivní hráč musí na tuto akci podle pravidel upozornit.

+ hra je jednoduchá na naučení
+ ačkoliv vyžaduje plnou koncentraci všech hráčů po celou dobu hry, obvykle se nestává, že by nějaký hráč delší dobu neměl co dělat
+ kvalitní zpracování komponent
+ znovuhratelnost, byť bez možnosti obměn

- čas potřebný na přípravu a na úklid hry
- horší možnost transportu vzhledem k váze a rozměrům (dáno kvalitou zpracování)

Subjektivně 9/10.
Velmi kvalitně zpracovaná deskovka, výborně koncepčně vyřešená, ale přípravy a úklid sežerou dost času a téměř třikilová krabice se dost rychle pronese.