Re: Věci duchovní
Napsal: pát 05. zář 2014 11:56:52
Jinak, tomuhle myšlenkovému směru se říká determinismus. Náš svět je deterministický tehdy a jen tehdy pokud v něm neexistuje nic skutečně náhodného.
Staga v Deníčku píše:
Čímž ale, Zidane, neschvaluju, abys o něm psal všude, ono asi bude lepší, když už o něm psát budeš, příspěvek, na který reaguješ, ocitovat a začít ve Věcech duchovních. A fakt ve věcech, kde je to zapotřebí, braní jména Božího nadarmo ti určitě něco říká.
Staga píše:Staga néni úplné trdlo a byl to celkem logický vývoj situace. Ještě když chceš skenovat, vím, že se dává křestní list.
Jana píše:asi to byl jen můj pocit (nebo síla zvyku), že to vidím všude.
Zidane píše:Staga v Deníčku píše:
Čímž ale, Zidane, neschvaluju, abys o něm psal všude, ono asi bude lepší, když už o něm psát budeš, příspěvek, na který reaguješ, ocitovat a začít ve Věcech duchovních. A fakt ve věcech, kde je to zapotřebí, braní jména Božího nadarmo ti určitě něco říká.
To říká a sám vím, že v případě "nevezmeš jména Božího nadarmo" hřeším nehorázně. Ono jak si má člověk ulevit, když nechce být sprostý? Teď jsem si začal uvědomovat, jak ze mě xkrát denně vylítne různé "Ježíš(marjá)", "Pane Bože", "Bohajeho", "Kristova noho" a podobné výrazy jméno Boží nadarmo beroucí, některé i docela neslušné.
Zidane píše:Dokázali byste si objednat jídlo v menze či restauraci či udělat si jídlo doma?
Staga píše: bramboráky bez uzenýho, taky jsou výborný, lívance/palačinky
Johny007 píše:Pokud má znamenat pokoru, pak asi nelze považovat za půst to, že člověk akorát nahradí sádlo olejem.
(etc)..
Johny007 píše:Pokud má znamenat pokoru, pak asi nelze považovat za půst to, že člověk akorát nahradí sádlo olejem.
Zidane píše:Johny007 píše:Pokud má znamenat pokoru, pak asi nelze považovat za půst to, že člověk akorát nahradí sádlo olejem.
Furt asi myslíš římskokatolicky
Zidane píše:Johny007 píše:Pokud má znamenat pokoru, pak asi nelze považovat za půst to, že člověk akorát nahradí sádlo olejem.
Furt asi myslíš římskokatolicky, tento půst je totiž mírnější než pravoslavný.
Sám jsem měl představy o postu, ovšem římskokatolické a když jsem zjistil, že pravoslaví je poněkud přísnější (takže třeba žádná ryba), jen jsem zíral.
Pravoslavný půst je, zjednodušeně řečeno, vyřazení všeho - pozor, VŠEHO!!! - živočišného z jídelníčku.
A to je to. Nenamažeš si chleba máslem, nedáš si k jídlu ani vejce (skoro bych řekl "vajíčko", ale to by se Staguše zjevila, když si vzpomenu na stížnost na vajíčkový salát...
Zkus si vyndat na blbej jeden den cokoliv živočišného z jídelníčku - ve školní jídelně se nenajíš, pač tě s požadavkem na postní jídlo pošlou do zadnice a i doma budeš mít potíže.
Samotného by mě zajímalo, co si (nejen) pravoslavní v 18-19 století dávali na chleba, pokud ho nežvýkali suchý. Osobně když vyřadím cokoliv živočišného, tak to je 999 věcí z tísíce, pač i máslo je živočišné. A co si tenkrát u jinxy na chleba mazali? Máslo? Sádlo? Tvaroh či cokoliv, co mohli z hospodářství získat? Ne, to je živočišné! Rostlinné tuky? Ale to ještě neznali! Takže žvýkali suchý chléb?
Zidane píše:A jinak - koukám, že jsme tu tedy dva bývalí ateisté (či tedy já spíš býval agnostik), kteří díky kolotočům v životě uvěřili, je tak? Tedy že bych to do Stagy řekl, to tedy ne, ale ono to je počítám oboustranné
Johny007 píše:Jinak, lze mezi věřícími považovat tyhle čtyři zásady za obecně uznávané?
a) Bůh existoval/existuje.
b) Moc Boha v čase neklesá.
c) Bůh dokázal stvořit tento svět
d) Ten, který podporuje zlo přestože mu může zabránit není hoden následování.
Edit:
upřesněna formulace bodu a).
Johny007 píše:Ano. Přesně tam mířím...
Takže Bůh někoho stvořil, dal mu možnost se zachovat špatně a doteď tu "osobu" nechává trápit ostatní jeho výtvory (nás)... A ještě ke všemu jako zkoumá, jak se ty další výtvory za takových podmínek zachovají? Proč bych (pokud bůh existuje) měl vůbec uctívat někoho, kdo se ke mně chová takhle? A proč bych měl doufat, že se jako hodná pokusná myš někdy dostanu do nebe, které klidně mohlo být už tady a teď?
To, že dobro bez zla nemůže existovat podle mě není omluva. Rád budu existovat bez pojmu "dobro" pokud všichni okolo na sebe budou hodní, nebude hlad, bída, nemoci a války. A vůbec mi nebude vadit, když všichni skvělost takového světa budou brát jako samozřejmou.
Jinak, nebyl to právě Ďábel, kdo chtěl zlákat lidi k tomu, aby ho následovali a uctívali?
Johny007 píše:Kdyby Bůh existoval a chtěl pro nás klid a mír, nemusel nikdy vytvářet zlo.
Staga píše:Ale tak vono kolotoč ani ne, v podstatě "jenom" život vedle věřícího člověka. Jinak podle mě je spíš než to dodržování těchletěch zvyků důležitější chovat se slušně (konat dobro).
Zidane píše:Zmíním zde to, co jsem tvrdíval dříve a dle mne na tom stále něco je, ale... ale.
Je-li Bůh všemohoucí, zná budoucnost.
Zná-li Bůh budoucnost, budoucnost je daná.
Je-li budoucnost daná, nemáme šanci ovlivnit, co uděláme.
Nemáme-li šanci ovlivnit, co uděláme, jak nás může Bůh za naše skutky soudit a trestat?
Liger píše:Já se nehněvám (a když už, tak na Zidana, ten to zas vytáhl )
Staga píše:Ve správným tématu a vy jste byli varováni názvem
Liger píše:To že Bůh zná budoucnost ještě přece neznamená, že nemáme svobodnou vůli, tahle implikace je imho neopodstatněná.
JarynekZ píše:Skoro by mě zajímalo, co za haluzárnu to bylo, když se o tom zmiňuješ v každým druhým příspěvku...
Zidane píše:Hodil bych to do Bláboláku či jiného kecacího topicu, ale vědom si Stažího doporučení to dávám sem, protože vím, jaká diskuse se z toho může vyvinout:
Zeptám se všech zdejších účastníků - zkuste si představit, že byste byť na jeden jediný den z jídelníčku odstranili komplet všechny živočišné produkty. To znamená i máslo, vejce a další věci. Dokázali byste si objednat jídlo v menze či restauraci či udělat si jídlo doma? Tak schválně, ukažte se.
Kdo sem dá jídelníček obsahující snídani, oběd a večeři totálně bez živočišných produktů, kterým by se byl schopen a ochoten celý den řídit, dostane plus...