Svým způsobem vzaly díry v příběhu a osvětlily je jiným pohledem na věc. Po dohrání všech částí vám v hlavě vznikne jakoby film Half-Life a začnete dokonce vidět věci tak, jak se ve hře staly chronologicky - skrz všechny tyto tituly.
Všechny tyto podčásti jsou samozřejmě mnohem kratší než původní hra, takže to skloubím dohromady - taky proto, že herně je to na 90% stejné a mluvil bych o tom samém. Ve všech případech se pořád jedná o střílečku z první osoby s logickými hádankami.
Prvně začínáme titulem Opposing Force. Nejakčnější částí Half-Life jedničky. Zde jste Shephard, voják armády na cestě vojenskou helikoptérou do oné firmy, kde se odehrával první díl. Moc informací se napoprvé nedozvíte. Armáda (resp. vojáci) prvně sama neví, proč tam letí. Jenže než stihnete doletět na místo přistání, doprovod vedle vás je kompletně zničen a vaše helikoptéra je sestřelena. Probudíte se po velmi dlouhé době až v laboratoři, kde vám jeden z vědců zachránil život. Díky tomu, že jste neměli žádný briefing (a tedy nedostali rozkaz zabijte všechno, co se tam hýbe) jste jediným vojákem, který fakticky vzato dělá to, co si o něm všichni myslí, že přišel dělat. Všechny zachránit.
Zbytek radši podržím pod pokličkou spoileru. Snad jen zmíním jednu věc, kterou jsem záměrně nezmínil minule. Fanoušci už vyvolávají jeho "jméno" do nebes, ale pojďme alespoň nakouknout na G-Mana. Ono je těžké vysvětlit, co je vlastně zač, protože žádný half-life vám to také záměrně neříká a informace jsou velmi strohé. Víme jen to, že vypadá jako velmi slušně oblečený člověk, pro někoho pracuje a umí zastavit čas, vidět určitou budoucnost, vymazat jakoukoliv entitu ze světa a znovu ji vrátit, být na jakémkoliv místě v jakýkoliv čas a vsunovat určité myšlenky. Zní to jako bůh? Tak to možná má vypadat, ale jeho dialogy vypovídají o jiné skutečnosti. Co si o tom myslet... to záleží na každém z vás. Half-Life nechává vrátka velmi otevřená, abyste si mohli dosadit vlastní yvsvětlení, která se vám libí. G-Man je prostě propojený se vším, s Gordonem Freemanem i poručíkem (byl to poručík? nějak mám ten dojem) Shephardem. A jako takový ovlivňuje i vaši cestu hrou.
Z herního hlediska je novinek jen pár. Máte více zbraní - některé úplně nové a některé nahrazující Gordonovi zbraně. Pistole je mnohem lepší, k páčidlu dostanete i nůž, který funguje mnohem rychleji, místo experimentálních zbraní (Tau Kanón a Gluonového kanónu) zde máte Spore Launcher, což je takový granátomet na kuličky, Shock Roach, elektrický kanón s nekonečnou municí, která se postupně doplňuje a Displacer Kanón, což je vlastně Portal Gun (heh). Navíc tu máte i Barnacle Grabber, což je mimozemská obdoba vystřelovacího háku, jež tu používáte na platformování a logické hádanky. Prima věcička.
Hádanky jako takové jsou podle mě více interaktivní - například pozicování na dotykové mapě pro odstřel dělostřelectva bylo super. Na pár místech dokonce potkáte své spolubojovníky s armády. Ti vás mohou i určitou cestu následovat a párkrát potřebujete od nich pomoct se zaseklými dveřmi apod. Tak jako tak, Shephard splní co mu postupně vytičily a pak... ehm spoiler. Celkově se poměr akce/platformování mohutně překlenulo na akční stránku. Souboje jsou těžší, a místy mohou vypadat nefér. Platformování je sice kratší, ale lepší řekl bych. Pokračujeme dále...
Následuje Blue Shift. Řekl bych, že tento díl naopak naklání váhy akce/platformování na druhou stranu. Jako člen ochranky ve firmě Barney Calhoun máte za cíl udržovat pořádek. Po oné nešťastné události je vašim cílem pomoct co nejvíce lidem. V tom vám samozřejmě brání spoustu věcí, stejně jak Gordonovi v jeho úkolu. Gordona dokonce několikrát uvidíte - ať už na monitoru, nebo i "přímo". I zde vidíte, ale nemůžete ovlivnit, spojení G-Mana s událostmi, které se tu odehrávají. Napříč tomu, že jste firemní pracovník a navíc člen ochranky, hra vás samozřejmě nepouští jen tak dál do otevřeného světa. Stále vám předkládá různé problémy k řešení a to vede k větším logickým hádankám a platformování. Postupně se spojíte s vědci, kteří jediní vědí jak se dostat z komplexu pryč a přesně to se stane rovněž vaši ultimátním úkolem. Utéct a přežít.
Z herního hlediska je hra skoro nerozeznatelná od původního dílu. Nenajdete tu nové zbraně a dokonce vám jich několik ubyde (jako např. experimentální zbraně), což podle mě souvisí s tím přehoupnutím vah na druhou stranu. V akčních pasážích je podle mě hra snad nejjednoduší ze všech částí. A logické hádanky jsou co se obtížnosti týče přibližně na stejno, jen jsou detailnější.
Následuje Decay. Vývojáři z Valve se následně pokusili vytvořit zážitek pro dva lidi zároveň, neboli co-op kampaň pro dva hráče. Možná i tím, že vyšel poslední a nadšení už začalo šumět pryč, anebo spíše faktem, že už nemůžete hrát sami, Decay je hodně málo známý přídavek k původní hře. Přitom je kvalitativně na podobné úrovni jako ostatní přírůstky. Hráči, kteří mohou říct, že Decay hráli, si skoro mohou říkat, že jsou kmeti herního průmyslu.
Příběhově dostanete další okénko pohledu na to, co se ve firmě stalo. Dokonce uvidíte, že ona celá sekvence důležitých událostí tak nějak začala u vás. Principiálně se snažíte projít hrou úplně stejně jako v každém jiném dílu. Přežít, zachránit jiné lidi, pokud to jde a dostat se ven. Fakt, že to děláte ve dvou, je vskutku zajímavé. Hádanky jsou upraveny na fakt, že jste dva a akční souboje tomu rovněž trochu korespondují. Váhy zůstávají nakloněné spíše na logickou část s platformováním, ale rozdíl není o tolik větší. Další zajímavostí je i část hry, kde si můžete chvíli zahrát i za "mimozemšťany". Tím tak asi budeme končit.
A nyní tak nějak celkově:
Plusy: hratelnost je pořád starý dobrý half-life; stejný příběh z jiných zajímavých úhlů pohledu; více loru a informací o světě; všechno samostatně spustitelné a kompatibilní s jinými věcmi na původní díl
Mínusy: pokud vám vadil první díl (což by bylo divné, ale budiž

Meh: Většina věcí je stejná a dost záleží spíš na tom, jestli se vám líbila ta která obměna prostředí a vyváženosti hry. Moc jiného k tomu nemám co dodat. Stejně jako v mém hodnocení opodál, je přibližně stejné vidění ostatních hráčů - co do seřazení těchto dílů se týče. Délka všech částí je samozřejmě výrazně menší, ale nikdy mi nepřišlo, že by to bylo vyloženě krátké. Dá se však říct, že každá další část je o něco kratší než ta před ní.
Hodnocení hráče teď: Opposing Force - 74/100
Blue Shift - 70/100
Decay - 65/100
Hodnocení hráče tehdy: Opposing Force - 88/100
Blue Shift - 85/100
Decay - 80/100
Kdyby jste náhodou dostali chuť, nebo si chtěli doplnit vzdělání prvním dílem half-life, byla by celkem škoda nevzít to rovnou i přes Opposing Force a Blue Shift. Decay se můžete vyhnout (z pochopitelných důvodů ohledně co-opu), jen je to škoda kvůli přiběhu, ale ten si můžete pustit na youtube. To můžete tak jako tak i všechny části a třeba i half-life. Je to kus historie a valve nám vždycky ukazuje, že hranice herního byznysu jdou pořád posouvat - ať už peněžním směrem, nebo technologickým či principiálním.