Původně si tu měl odbít premiéru "Tier List", ale zatím se spokojím s kratším článkem.
Mortal Kombat je série bojových her. Hraní se točí kolem stejného principu. Máte jednu postavu a proti vám stojí jiná postava. Vaším cílem je mít dvě vítězství. To si zařídíte kopáním, mlácením, kouzlením a tak podobně. Každá postava má svoje speciální fígle a komba, neboli řetězení více akcí dohromady pro větší efektivitu, a protože je to mortal kombat, tak i fatalitu, což je řekněme poslední úder, který protivníka... ehm.. totálně zabije. Ale brutálně. Hlavy co letí pryč, vytáhnutá páteř, nebo absolutní rozložení na krev a maso jsou standardy. Ti, kteří aspoň někdy "čuchli" k sérii budou poznávat jména jako Scorpion, Sub-Zero, Raiden nebo Sonya. Mortal Kombat už má celkem astronomických 27 titulů a za několik měsíců nás čeká oznámení o datumu vydání dalšího dílu. Není v mých možnostech napsat recenzi o každém dílu, neboť jsem je nehrál všechny (i když je znám). Naopak mi stejně nepřijde fér psát pouze o těch, které jsem hrál nebo psát o těch, které jsem nehrál, ale jsou důležité. Rozhodl jsem se to vzít velmi rychle s výčtem všech dílů a jednoduchým popisem, jestli to má cenu hrát nebo ne.
Arkádová Éra
1992 - Mortal Kombat 1 - NESTOJÍ TO ZA TO - Překonané napohled stejným, ale lepší druhým dílem.
1993 - Mortal Kombat 2 - STOJÍ TO ZA TO - Nejlepší díl arkádové éry. Hratelný i dnes, pokud od her nežádáte realistickou grafiku.
1995 - Mortal Kombat 3 - URČITĚ NE - Vůbec se nepovedl, seznam hratlených postav dostal tvrdý direkt, neoblíbené u fanoušků.
1995 - Ultimate Mortal Kombat 3 - STOJÍ TO ZA TO - Takzvaná "oprava" rozbité trojky, aneb jak měla vypadat trojka bez poskvrny. relativně hratelné.
1996 - Mortal Kombat Trilogy - NESTOJÍ TO ZA TO - Malé vylepšení trojky. Brutality mají své místo v historii Mortal Kombatu, ale jenom kvůli tomu a aggresor baru to nemá cenu zkoušet mimo fanbase.
3D Éra
1997 - Mortal Kombat Mythologies - Sub-Zero - NESTOJÍ TO ZA TO - První z odboček tradičního hraní mortal kombat. zde procházíte příběhovou liníí pouze za jednu postavu spíše v puzzle-arkádovém stylu. takový beat-em-up experiment. Pouze pro fanoušky.
1997 - Mortal Kombat 4 - STOJÍ TO ZA TO - Moje první setkání s Mortal Kombat. Fanoušci tento díl většinou spíše nemají rádi. Díky 3D můžete dělat úkroky do boku, což celkem odepisuje jakékoliv útoky na dálku a animace postav jsou ještě na počátku 3D dost hranaté. Ale já na to vzpomínám rád.
1999 - Mortal Kombat Gold - URČITĚ NE - Myšleno jako vylepšení čtyřky, ale plné bugů a jiných prohřešků.
2000 - Mortal Kombat: Special Forces - URČITĚ NE - Druhý pokus o odbočku z tradičního Mortal Kombatu, jenže... zde se fanoušci shodnou, toto je nejhorší hra se jménem Mortal Kombat v názvu. Nemá cenu o tom moc psát, je to prostě hrůza.
2001 - Mortal Kombat Advance - URČITĚ NE - Pouze port na Game Boy Advance. Malé, slabé.
2002 - Mortal Kombat: Deadly Alliance - NUTNOST - Ták, toto je naopak hojně považováno za zlato série. Zajímavý příběh plný zvratů, vypracovaná hratelnost a dost věcí i mimo jakože "kampaň". Výborná záležitost.
2003 - Mortal Kombat Tournament Edition - URČITĚ NE - Poté, co deadly alliance portovali na Game Boy Advance, vydali tam následně i tento díl. Je to v podstatě mini-příběhové pokračování DA, jen škoda, že pouze pro vlastníky Game Boye.
2004 - Mortal Kombat: Deception - STOJÍ TO ZA TO - Jen o fous není nutností. Další velké pokračování příběhu, které zamotalo všechny kebule fanoušků. Co bylo naprosto nevídané, byl fakt, že hra byla kampaňově v podstatě open-world a mohli jste se poprvé v historii podívat do všech známých dimenzí světa Mortal Kombat. Hratelnost stále skvělá po vzoru Deadly Alliance.
2005 - Mortal Kombat - Shaolin Monks - NESTOJÍ TO ZA TO - Poslední odbočka od tradičního mortal kombat receptu. Pro fanoušky je to nutnost. V podstatě relativně kvalitní puzzle-adventure-bojovka. Avšak nemá to cenu, pokud nejste fanoušek. Zajímavostí je, že fanoušci žádají remake.
2006 - Mortal Kombat: Armageddon - NUTNOST - All-in mortal kombat série. Největší počet hratelných postav - všichni se "naposledy" zůčastnili velkého boje o moc. Velký příběh došel jakéhosi zakončení s tím, že výherce má takovou moc, že by teoreticky mohl nastolit nový řád. Hratelnost znovu bezvadná.
2006 - Mortal Kombat: Unchained - URČITĚ NE - PSP verze. Nic víc není potřeba říkat.
2007 - Ultimate Mortal Kombat - URČITĚ NE - Nintendo DS verze. Opět není třeba více říkat.
2008 - Mortal Kombat vs. DC Universe - NESTOJÍ TO ZA TO - Neoficiálně označováno jako Mortal Kombat 8, jedná se v podstatě o první spolupráci vývojářů s firmou Warner Bros, která vlastnila licenci na DC komiksy. Protože se Batman, Superman a další zrovna neztotožňují se zabíjením, chybí fatality apod. a celé je to úplně bez krve. Nestojí to za to, protože tímhle dostali vývojáři Mortalu pod kabát novou sérii - Injustice - což je Mortal Kombat ale s postavami z DC komiksů. Má to svoje vlastní fanoušky a zajímavé příběhy. Ty se vyplatí hrát, tento počin už ani ne.
NEXT GEN ÉRA
2011 - Mortal Kombat - NUTNOST - Áh, znovuzrození série. Příběhově se začíná jakoby znovu, i když... Ono je to složitější, Raiden si poslal vizi do minulosti a tak se jedná v podstatě o jinou časovou linii... to je na delší povídání. Každopádně hratelnost a grafika už odpovídají standardům a je to dobře hratelné i nyní.
2011 - Mortal Kombat Arcade Collection - URČITĚ NE - Kompilace jedničky, dvojky a ultimate trojky pro PS3. Tak nějak na půl remake. Toť vše.
2012 - Mortal Kombat Komplete Edition - URČITĚ NE - Dnes již zaniklá kompilace vydaná pro PS3, XBOX a prý i Mac.
2015 - Mortal Kombat X - STOJÍ TO ZA TO - Pokračování příběhu devítky (resp. Mortal Kombatu z roku 2011). Fanoušky ne zrovna oblíbený kvůli tomu, že všude převládá šedo-černá barva, a bojový systém dostal docela zabrat s ohledem na meta hru (kompetitivní turnaje). Stále ale hezké napohled a pro normální hráče hratelné.
2015 - Mortal Kombat Mobile - URČITĚ NE - Jako... tak nějak nechápu proč to vůbec vzniklo. Ale je to tu. Ne.
2016 - Mortal Kombat XL - STOJÍ TO ZA TO - Vylepšení Xka o všechny expanze, které k tomu vydali během roku 2015. Takže máte od začátku všechny ty hororové camea jako hratelné postavy. Pokud Xko, tak XLko, protože proč nemít víc za stejnou cenu že.
2019 - Mortal Kombat 11 - NUTNOST - Zatím poslední plná hra ze série. Příběh opět pokračuje s plno zvratů apod. Hratelnost bezvadná, grafika excelentní. Ty roky práce jsou na tom hodně vidět. Nejlepší je však si stejně jako s desítkou vzít rovnou komplet.
2020 - Mortal Kombat 11: Aftermath - STOJÍ TO ZA TO - Příběhová expanze pro jedenáctku s postavami navíc. Fanoušci také velmi ocenili mnohem lépe napsaný příběh, kde si dokonce můžete vybrat jestli vyhraje dobro nebo zlo.
2020 - Mortal Kombat 11: Ultimate - NUTNOST - Komplet jedenáctky se všemi rozšířeními co vyšli od jejího prvního vydání. Paráda, berte.
Nadcházející
2023 - Mortal Kombat: Onslaught - Další spin-off, tentokrát pro mobilní systémy. Prvotní informace hlásí action-adventure beat-em-up bojovku s cinematic feelingem. Nečekám zázraky. Asi se podívám co a jak, ale to je tak všechno.
2023/2024 - Mortal Kombat (asi 12, ale název ještě nebyl zveřejněn) - Čekání už je opět dlouhé a z dostupných informací je mezi fanoušky celkem velký hype. Do next gen éry Mortal Kombatu se totiž poprvé mají podívat postavy z 3D éry. Příběhově to vypadá na buď opět jinou časovou linii (nejvíce pravděpodobné) nebo prequel novodobé časové linie (té z next gen éry). Už se těším.
No a to by tak bylo všechno. Takové rychlejší shrnutí. Tak nějak ani nečekám, že to tady někomu pomůže. Snad je to aspoň zajímavé počtení pro dlouhou chvíli. Tak nějak jsem chtěl prostě zase zkusit něco nového a Tier List mi sem během psaní moc nesedl. Třeba jindy.