Jako fanoušek Star Wars jsem si to nemohl nechat ujít. Hype před vydáním byl velký, zejména kvůli všem těm informacím, co byly okolo a mělo to být takové finále série, nebo jinak řečeno kompilace všeho v jednom. A jak to teda dopadlo?
Nejprve musím začít tím, jak vůbec fungovalo Lego Star Wars doteď a pak jen nadnesu, jakých se dostalo změn.
Tohle není první Lego hra ze světa Star Wars. Prvně vyšla dnes již legendární prequel trilogie, následovaná originální trilogií, klonovými válkami a následně specialitou v podobě sedmého dílu. Skywalker Saga sice nemá všechno, chybí tu všechny seriály - nejvíce bolí Clone Wars, Rebels a nyní Mandalorian, ale obsahují všech devět filmů dohromady. První dvě trilogie se hráli podobným stylem. Postupně se vám odemykali mise - šest na každou epizodu, které jste napřed projeli v příběhovém módu, tedy tak jak se to stalo ve filmu. Následně jste je mohli hrát ve Free Play módu, kde jste nebyly zatěžování filmečky a mohli jste hrát za koho jste chtěli. Respektive to fungovalo tak, že jste během hry mohli měnit postavy na předem určené, plus jste mohli mít svoji "frankenstein" postavu, kterou jste si sami vytvořili dle gusta. Clone Wars pouze trochu zamíchal sestavením misí a o sedmý díl samotný byl brko z těchto ostatních.
Ve hře vždy ovládáte jednu ze dvou postav (v příběhovém módu někdy i více - to záleží právě na příběhu). Cíl mise je vždy prostý dojít někam, něco udělat a kombinace těchto věcí s tím, že hra je Lego - tedy dělaná s myšlenkou, že to budou hrát děti. Všechno je tak mírně infantilní a zjednodušené. V každé misi je halda objektů, které jdou zničit. Z těch padá na zem místní měna nazvaná studs. Stříbrné/zlaté/modré/fialové podle vzácnosti a ceny. Řekněme, že chcete mít na konci hry 100% splnění některé mise. To obnáší následující. Musíte jak v příběhovém módu tak pak zvlášť ve Free Play módu dosáhnout určitého množství peněz. Hra vás tedy i povzbuzuje ničit vše, co vám přijde pod ruku. Dále je klasikou sbírat Minikity, které fungují jako kolektorská edice. V podstatě najdete-li všechny, postavíte se vám tím nějaká speciální loď. Smysl tohohle je v podstatě jen kochání nad hotovou lodí, a pocit, že máte hotovo. Minikity jsou ale dobře schované a většinou i součástí nějakého puzzlu. V příběhovém módu nemáte šanci posbírat všechny, protože většinou vyžadují přístup nějakého druhu postavy (více v dalším odstavci).
Postavy se dělí na několik druhů. V prvních dílech lego série jste měli následující možnosti:
Jedi - umí používat sílu na objekty k tomu přiřazené
Sith - umí aplikovat sílu na stejné předměty jako Jedi a zároveň i na předměty určené jenom pro ně
Střelec - kromě střílení se umí i dostat vystřelovacím hákem na místa k tomu určené
Skokan - umí vyskočit asi o 50% výše než normální postavy, což je v některých částech nutné
Droid - umí operovat s terminály pro různé účely (např. otevření dvěří)
Bounty Hunter - umí házet přísavnou minu, která je jediná schopná zničit metalické předměty
V každé misi jste měli nějaké odbočky, slepé uličky nebo je metalický předmět dokonce přímo před vámi, ale v příběhovém módu tyto postavy většinou nemáte k dispozici a proto se vracíte ve Free Play módu a hledáte v těchto specialitách ony minikity. A to je vlastně i všechno okolo toho, jak se to hraje. Vždycky se mi líbilo, že když například potřebujete most, abyste se dostali dále, tak si ho postavíte z lega sami (samozřejmě to funguje tak, že jen držíte klávesu a postavička za vás hází kostičky na svoje místo, ale i tak). Když vstoupíte do hry, tak se ocitnete v baru, kde si můžete vybrat misi, kterou chcete. Zároveň si tu můžete vytvořit již zmíňenou vlastní postavu, koupit si za lego měnu odemčené vedlejší postavy, kochat se vystavenými dílky lodí z minikitů a nebo si koupit cheat. Ano, hra je dělaná brilantně tak, že cheaty si koupíte a v menu pak jen jednoduše zaklikáváte, které chcete mít aktivní. V lego sérii je tradicí si co nejdříve koupit násobiče peněz, což vám značně ulehčí sbírání peněz, plus magnet na peníze, který vám ušetří čas jejich sbíráním. Následně si mlžete zapnout třeba i nesmrtelnost nebo zrychlení stavění kostiček. Plus je lego známé i blbinkami např. můžete všem vyměnit hlavy za větší, přidělat všem knírek apod. Poslední specialitou obecně lego her je humor. Je samozřejmě zaměřená na děti a tak se skládá z malých vtípků a scén. Sem tam i lehce "ohnuly" kus příběhu, aby se jim tam vlezl nějaký vtip, ale na konec se vše vrátilo do původních kolejí.
Co je nyní jinak - proč si vybrat Skywalker Saga?
Tak hlavním důvodem proč je samozřejmě devět epizod pohromadě - z čehož dvě jsou zbrusu nové a zbytek je přepracovaný. Právě mě překvapilo, že jsem nikde nehrál to samé (no dobře, například pod racing tam musí prostě být, ale vypadá dostatečně odlišně). Postavičky byly dříve známé svým mumláním místo mluvení. To si zde můžete nastavit taky, ale hra standardně funguje s dabingem. Není to špatný, sem tam by mě i oklamali, že je to původní herec (i když není). Bar, ze kterého si vybíráte mise se změnil na dvě věci. V menu si můžete zvolit epizodu, kterou začnete. Jakmile se dostanete do vesmíru, resp. příběh vás vede z planety na jinou, jste jakoby v půl-Free Play módu, tzn. že letět můžete i jinam, pokud chcete. Hra na vás čeká na nějakém místě, ale lokace již dříve navštívené můžete navštívit kdy chcete. Hra je tedy vlastně pořád Free Play a mise se pak spouští jen na určitých místech. Všehovšudy máte k dispozici všechny planety, které se navštívily ve všech devíti filmech a každá planeta se dělí na vesmírný prostor a planetu samotnou. Ve vesmíru jste relativně neomezeni v pohybu - s pár věcmi, které na vás automaticky vyskakují jako např. vesmírné bitky mezi rebely a impériem nebo vedlejší mise nějaké vedlejší postavy. Ó ano, velkou novinkou hry jsou vedlejší mise. Je to ale tradiční natahovák hraní, který se po pár variacích opakuje. Odměnou je ale odemknutí nové postavy, takže za to plus. Na planetě se můžete pomocí taxi služby (nekecám) přemisťovat na místa důležitosti (napr. na Coruscantu máte samostatnou lokaci pro Chrám Jedi, pro noční ulice, pro apartmány apod.).
Kromě peněz a minikitů nyní sbíráte ve velmi hojném počtu Kyber kostky. Ty kromě podobných lokací jako minikity nacházíte buď schované nebo i jen tak dostupné všude možně jak ve vesmíru, tak i na planetách. Dostanete je za úplně všechno, každá msie má znovu limit peněz, který sesbírat - za to jsou kostky odměnou. V každé misi jsou nějaké výzvy ke splnění - bum, kostka. Každý sektor má svoje odemykatelné vedlejší postavy - prásk, kostka. Kyber kostky následně dáváte do vylepšení. Vylepšení jsou odnož cheatů. Každý druh postavy má čtyři věci které jdou třikrát vylepšit plus je tu jeden strom vylepšení pro obecnější věci. Ještě mě napadlo, že na každé planetě je jedna-dvě datakarty a ty se používají rovněž k placení cheatů.
Druhy postav se také rozšířili a změnili. Jedi a Sith jsou nyní to samé vzhledem k používání síly (tzn. žádné speciální objekty jen pro temnou stranu síly). Střelci se rozdělili na impérium a rebely s vlastními terminály pro aktivaci. Imperiál je nyní navíc druh postavy, který hází miny na zničení metalických objektů. Bounty hunteři se totiž rozdělili na scoundrels a ... bounty hunters Scoundrels mají schopnost jakoby s důvtipem odpálit určitou sekvenci objektů (prostě něco co funguje jen u nich). Bounty Hunters mají zase nově ne metalické ale zlaté objekty, které jdou zničit jenom jejich zbraněmi s rychlou palbou. Droidi se nyní dělí na hack droidy jako R2-D2, kteří fungují stejně jako předtím a protocol droidy jako C-3PO, kteří mají speciální terminál a navíc rozumí všem rasám. Jojo, některým rasám prostě nerozumíte a musí vám někdo překládat. Anebo si koupíte cheat, že všichni rozumějí všem. Poslední novinkou je druh Scoundrels, kteří si pomocí malého menu mohou vytvořit tři věci, které sem tam potřebujete třeba na kyber krystaly nebo minikity. Je tam nějaké dělo na slabé zdi, glider na let a síťostřel na určitá místa k tomu dělaná. Jo a ve vesmíru si můžete letět jakou lodí se vám zamane.
Kolem a kolem je toho dost o čem povídat, ale myslím že postačí, když to shrnu v plusech a mínusech.
Plusy: volnost v celé galaxii; více schopností/druhů postav; postavy jsou celkem dobře namluvené a i reagují na vaše akce; více věcí k hledání; více věcí ke zničení; spousta lokací a výzev ke splnění; hra umí nastavit skoro všechno, co vás napadne; hru lze efektivně zjednodušit, aby ji zvládlo i dítě, ale i pořádně ztížit, ať z toho něco máte vy; síla konečně funguje i za pohybu postavy; převleky opravdu fungují!; samozřejmě hot seat - tedy hra ve dvouch na jednom počítači;
Mínusy: humor dostal lehce zabrat; boss fighty jsou nyní ale úplně stejné; ještě teď existuje pár bugů znemožňující 100% kompletaci; lokace mají dost rychlou tendenci doplňovat rozbité předměty; při bojích je tu i kombo metr a je s ním spíše otrava; vylepšení jsou z 80% naprd; filmečky nejdou překočit; sem tam je vesmírná loď až moc citlivá na myš a to sama od sebe;
Meh: Ovládání na PC se určitě zlepšilo, ale stejně tam vidím nějaké nedostatky - ono je to v základu pořád hlavně konzolová hra. In-game menu se ovládá divnou kombinací tlačítek, na kterou si snad nikdy nezvyknu. Přepínání postav je nyní taky in-game menu, což je škoda, dříve to fungovalo na bázi cyklování jedním tlačítkem. Konečně tu existuje míření se střelnými zbraněmi a krytí mečem jedním tlačítkem. Oboje ale má i svou stinou stránku. U střelby je to fakt, že bez míření střílet nejde. U meče je to fakt, že je to nyní na nic, protože se nedá pořádně ovládat kam letí odražená střela. Na druhou stranu už ale lze hodit meč. Všechny postavy už dokonce umí i útočit. Takže máte konečně možnost někoho zmlátit jar jarem
Na Rey jsem se těšil asi nejvíce, protože to byla komplet nová zkušenost.
Když najdete kyber kostku, tak se všichni okolo začnou radovat a juchat, což je mírně vtipné.
Boss fighty poznáte podle toho, že je všechno... červeně napsané
Hodnocení hráče: 76/100
Není to úplně dokonalá verze lego star wars, ale asi jo, je to to nejlepší, co zatím máme. A ono to bude možná i naposledy, i když bych se trochu divil, kdyby se aspoň nepokusili o mandaloriana, když měl a má takový úspěch.