Recenze: Dune 2000 (1998)

Recenze, návody, popisy a další přidružené ptákoviny.

Recenze: Dune 2000 (1998)

Příspěvekod SteGo_Saur_CZ » úte 07. pro 2021 14:00:42

Nachystejte si flakóny s vodou, čeká nás nekonečná poušť. Vyprázdněte svá sila, čeká nás spousta sklízení. Připravte se na boj, v poušti totiž nikdy nejste sami...

Prvně malý disclaimer. Duna je knižní série, ze které vychází všechno ostatní. Osobně jsem Dunou knižně relativně nepolíben, takže moje informace jsou v drtivé většině z her a filmů. Knihy (knihu) však určitě doporučuji. Jarda promine jakékoliv nejasnosti :) (Film doporučuji také - 2021)

Centrem Duny je planeta Arrakis. Je to svět, na kterém se nachází duny písku, skály, ale také hlavně koření. Koření je zase centrem všeho v dění v Duně. Je to velmi cený zdroj, který se nachází pouze na této planetě a vyrábí se z něj Melange, což je v podstatě droga, která je právě tím, co všichni chtějí. Dlouhodobé užívání má za následek delší život a člověk se těší obecně většímu zdraví. Hlavním účinkem je však větší "nabuzenost" (resp. člověk je více ve střehu) a u některých jedinců umí vyvolat schopnost vidět útržky z budoucnosti. Tyto dva účinky jsou hlavními podmínkami pro uskutečňování mezihvězdných letů. Navigátoři berou Melange, a tím jsou schopni přesně a bezpečně navigovat lodě vesmírem. Problém je ten, že je to droga (jak jinak) velmi silně návyková a na nějakou odvykačku můžete rovnou zapomenout, protože po určité době užívání, je vynechání dávečky rovnou cesta pod drn. Melange se, jak jsem říkal, dělá z onoho koření na Arrakisu a z toho pramení celá idea hry. Toť k pozadí koření.

Nyní k základům hry a začněme lehkým popisem. Jedná se o strategii od herního studia Westwood, které vědělo do čeho jde. Vždyť se jedná o průkopníky žánru strategií na počítače, kteří jako první přišli s několika stěžejními principy pro dnešní hry. Za opaskem mají mimo jiné i předchozí strategii ze světa Duny (Dune 2) a jsou původním stvořitelem série Command & Conquer, takže ohledně strategií, pánové věděli, co dělají. Dnes by jsme řekli, že Duna 2000 je velmi obecně větší a hezčí remake Duny 2. Tenkrát se hra vydávala hlavně proto, že ve velkém podporovala a vybízela hráče k multiplayeru. Ztrátou budiž kampaňové scénky v příběhu, resp. celý příběh jako takový, protože kampaň má zde v podstatě účel jen obřího tutoriálu ke všem jednotkám a budovám.

Hra se hraje klasickým stylem strategických her. Něco těžíte, abyste to mohli proměnit na jednotky a rozdrtili nepřítele. Těžíte zde ono koření, které se nachází na povrchu písečných dun. Těchto lokací s kořením je vždy na mapě více a vaším těžením postupně mizí. Hra má však určitý systém obnovy, kdy po čase na místech, kde již koření bylo, začnou růst jakoby sopečné výdutě, které postupně rostou až následně explodují v určité pokrytí duny novým kořením. Harvester, což je jednotka sloužící k těžení koření, naplní svou nosnou kapacitu a následně ji doveze do rafinérie, odkud teprve dostáváte peníze pro trénování jednotek a stavění budov.

Budovy jsou tu zajímavě vyřešeny v souladu s tématikou vesmíru Duny. Základem jsou betonová podloží, která v podstatě musíte stavět první a až na ně můžete bezpečně stavět budovy. Jinak - budova potřebuje alespoň z části stát na betonovém podloží a podle toho, jak moc dané budovy na něm nestojí, je budova více zranitelná (herně = má méně životů). Všechno (včetně betonových podloží) se navíc dá stavět pouze na skalách. Nikdy ne v písečných dunách, což je logické, když nad tím zapřemýšlíte. Přináší to ale problém s místem, protože máte jen určitý prostor ke stavění. Hlavní budova pro stavění má navíc omezení, že staví pouze "tam kam dosáhne", což znamená, že musíte postupně stavět od této budovy (minimálně alespoň betonová podloží). Existuje jednotka MCV, což je hlavní budova složená v pohyblivém vozítku, kterou můžete zavést na jinou skálu na jiném místě a tím zúžitkovat nový stavební prostor jinde. Což ale zase má za následek vaši větší zranitelnost při útocích soupeřů. Každopádně, začínáte betonovým podložím. Budovy také žerou energii (nějak se mi to nechce nazývat elektřinou, nejsem si jist, jestli to je elektřina). Tak musíte udržovat svoje zásoby energie nad 100%, což se dělá stavěním vzdušných turbín, které fungují jako takové elektrárny (krucipísek, stejně jsem to slovo použil). Co se týče budov, tak pak můžete postavit pár druhů výzkumných=odemykacích budov pro nové jednotky, dva druhy věží pro obranu, dokonce i jednoduchou zeď, ale hlavně továrny pro trénování jednotek.

Továrny se dělí na 5 druhů. Z kasáren chodí všechny pěší jednotky. Z lehké továrny chodí dva druhy lehkých vozidel. Z těžké továrny chodí různé druhy tanků, harvestery, carryally (více níže) nebo MCV (viz. výše). Zvlaštním druhem továrny je starport, který vám umí dodat všechny druhy vozidel. Jenom funguje tak, že za až 6 jednotek naráz, jakékoliv kombinace, zaplatíte plnou cenu předem (s přirážkou, která se mění postupně s časem) a jednotky k vám doletí v transportu za jednu minutu reálného času.
Rychle ještě osvětlím důležitou jednotku carryall. Jak již název vypovídá v angličtině, v překladu nosič všeho, carryall má hlavní funkci převoz harvesterů z pole do rafinérie a zpátky. Mimo to nabírá i jednotky, které se jedou z boje opravit. Jako vzdušná jednotka je také hodně odolný (faktem je i to, že do vzduchu útočí jen dvě věci ve hře). Posledním typem továrny je palác, který je unikátní pro každý rod... Jejda. Já zapomněl zmínit rody. Ehm. Proveďte někdo umělé dýchání z úst do úst Jardovi, neboť od druhého odstavce nejspíše omdlel.

Tady je to trochu zamotané, ale funguje to následovně. Příběhově je v knihách x- frakcí/rodů/guild, to nejznámější se však točí právě ohledně bojů o Arrakis, kde bojují dva rody - Atreidi a Harkoneni. Ve hře přidali ještě fiktivní (fiktivní je vše, ale myslím to z pohledu fiktivního pro svět duny :) ) rod Ordosů.

A teď menší zábavička s barvičkami, protože tohle člověk prostě nevymyslí, i kdyby se snažil. Podle knihy Duna mají atreidi uniformy zelené s černou, jejich emblém je červený jestřáb. Harkoneni mají podle knihy uniformy modré s bílou a v emblému mají modrého gryfa. A teď si zahrajem šarády. Ze všech ostatních her/filmů/komiksů a hlavně i v této hře, najdete atreidy vždy celé v modrém s modrým/stříbrným emblémem jestřába a harkoneni jsou vždy oblečeni v červeném s červeným emblémem berana! Go figure. Z toho mála informací, co jsem dohledal ohledně těch barev, tak od nějaké doby je prý nepsaným standardem ukazovat "padouchy" v červených/černých barvách a "dobráky" v modrých nebo prostě jinačích světlých barvách. Toť k tomu. Ordosové jsou tedy pouze ve hře a jsou vždycky celý v zeleném. Ohledně dobráků a padouchů, i když to samozřejmě není tak úplně černobílé, takto se to nejčastěji prezentuje.

Zpátky ke hře. Všechny tři rody mají 90% všech jednotek stejných. Budovy jsou stejné úplně, tedy typově, vzhledově jsou tam velmi malé nuance odlišností. Z jednotek, které jsou jiné, je hlavní jednotkou tank a tříkolka. Ty podléhají určitému zažitému... zařazení rodů. Harkoneni jsou ve hrách známí silnými jednotkami, ale zato dost pomalými. Ordosové mají přesný opak a Atreidi mají tak nějak zlatý střed. Tanky ordosů tak prostě frčí rychleji, než ostatní tanky, k nepříteli, kde však umřou rychleji než tank kohokoliv jiného. Do toho má mimojiné každý národ dvě vlastní jednotky jenom pro sebe, zmíním všeobecně známý "přebarvovací" tank ordosů, nebo absolutní bestii mezi tanky - Devastátor Harkonenů.

Jednotky a obranné věže následují také určité principy známé ze strategií. Střelné zbraně typu kulomet jsou účinné proti pěším jednotkám, rakety jsou efektivní proti vozidlům a děla jsou super proti budovám. Nejzajímavějším principem hry je dnes již známý neexistující maximální limit jednotek. Avšak tento princip zase hodně drží zpátky neexistující fronta jednotek. To znamená, že jeden druh továrny tvoří vždy jen jednu jednotku a další k výrobě si musíte po jejím dokončení znova nakliknout, nelze to dělat dopředu. Hra má také zabudovaný ekonomický systém prodeje vašich budov a pozastavení trénování jednotek nebo stavění budov, ocitíte-li se v nouzi s penězi a je potřeba někde udělit prioritu. Jednotky se pohybují po čtvercové mřížce, pouze jedna jednotka smí být na jednom čtverci v jeden moment - vyjímkou jsou pěší jednotky, které se umí sami od sebe "seskupit" až do pětičlenné skupinky na jednom čtverci. Na skálách se také objevují místa hodně "členitá", která znemožňují pohyb přes ně všem vozidlům, ale pěší jednotky přes ně mohou přecházet nebo se na nich zastavovat.

Teď už jen rychle zbytek. V kampani se ujmete jednoho z rodů a v relativně totožných misích pro každý z rodů, postupně zabíráte území ostatních rodů. Nic zvláštního. Grafika je hodně pohledná i na dnešní poměry, i když už dnes vidíte hranaté pixely na velkých monitorech. Lze stáhnout speciální verzi hry funkční přímo pro windows 10 a vůbec skoro všechny až po devadesát osmičky. Ve hře si můžete i nastavit její svižnost dle vašeho vkusu (tzn. rychlost, jakou hra jede). Hudba je excelentní. Jedná se o kombinaci rocku, elektro rocku a hard elektra. Některé melodie jsou nezapomenutelné. Zvuky hlášek a jednotek jsou v pohodě, výborné jsou převážně hlasy vašich hlavních stavitelů (které vám namlouvají za váš rod ty standardní hlášky typu - "budova dokončena" nebo "nedostatek energie") a zvuk červa je super... ajaj. Jarda leží znovu na zemi. Já se zmínil o červech až na konci recenze. Tak tohle už možná nevydýchá. Hej, lepší pozdě než vůbec ne?

A co že to vlastně jsou ti červi? Nic. Jenom obří požírači jednotek, hlavně harvesterů, kteří jsou nesmrtelní. Pohodička. Jen tak se plazí schovaní v písku, přitahuje je jakýkoliv symetrický pohyb po dunách a sem tam vás můžou stát dobře rozehranou hru. Jak říkám, pohodička. Knižně mají ve světě Duny také svou roli a jsou takovým nejznámějším symbolem Duny jako takové. //Attention! Wormsign!// Pokud chcete hrát multiplayer nebo i jenom skirmish proti botům, vše je plně nastavitelné - od výběru mapy, barvy a rodu - po startovní sumu peněz, startovní počet jednotek, jak moc velký bude výskyt červů, nebo objevují-li se na mapě bedny obsahující nějaké bonusy (nebo i třeba bomby, které zničí jednotku, která bednu sebrala).



Plusy: svět Duny; těžba a zpracování koření jakožto jediná ekonomika hry; princip stavění budov + jejich napájení; výborný multiplayer s plnou nastavitelností; hudba; kompatibilita; červi; neexistující maximální limit jednotek

Mínusy: neexistující fronta jednotek; pathfinding některých jednotek; cena některých jednotek/budov je neúměrná jejich užitečnosti; s posuvníky, které ovládají sloupce pro budování budov a trénování jednotek, budete ze začátku trochu bojovat; sice lze naskupinkovat jednotky pod čísla, ale nelze se nikterak ihned přesunout na jejich pozici; jednotky se sami od sebe nikdy nepohnou, což může mít za následek ztrátu desítek jednotek, nedáváte-li pozor na dalekostřelnou jednotku nepřítele. Tím pádem také nemá skoro žádný efekt vyslání jednotek jen tak.

Meh: Docela mi tu chybí více zvuků - například pojezdu tanku, harvestru apod. Některé mapy jsou za trest. Vtipné je třeba to, že když si nastavíte na mapě pro dva hráče proti sobě pět botů, tak se po třech narodíte na jednom místě, což ústí v hodně zajímavý souboj hned od začátku. Nejsem ani velkým fanouškem jednotky technika, která má jediný účel a to převzít kontrolu nad budovou soupeře. Boti je vysílají velmi často a stačí na začátku jednou nedávat pozor a máte po celé hře. Inteligence botů není úplně nejhorší. Spíše mě místy příjemně překvapuje. Počítač umí vyslat na pomoc jednotky harvesterům pod ůtokem a zároveň umí sám jen tak vyslat dvě tři jednotky na harvestry ostatních, aby je odehnaly od těžení. Za to bránění jejich vlastní základny je místy krkolomné. Na druhou stranu, pokud bota dostanete do situace, že nemá harvestery a ani nemá jak postavit nové, celkem vtipně prodá všechny svoje zbývající budovy a pošle na vás zbytky pěšího vojska, která mu zbyla (tomu napomáhá fakt, že z prodaných a zničených budov vylezou vždy nějací vojáci).

Klasická verze. Jéé, červíček!
dune2.jpg


Remasterovaná verze. Elegantně vypadající i nyní.
dune1.jpg


Já prostě budu trolovat ostatní fanoušky Duny - JÁ JSEM TEAM ORDOS! :lol:
dune3.png



Hodnocení hráče dnes: 86/100
Hodnocení hráče tehdy: 92/100

Jo, Duna 2000. Mám ji rád. Díky ní a i Duně 2 mám rád i ten svět a lore. Dá se to hrát i dnes - sám jsem si v posledním měsíci párkrát zahrál. Je to prostě další socha v panteonu herních legend. Po historické stránce tam stojí socha se jménem Dune II. Pro mě tam stojí socha zahalená v hábitu, na kterém má napsáno Dune 2000. A vedle stojí Command & Conquer Red Alert, Generals, Tiberium....
"What do you call a marathon for pastors? A REV RUN."
"Members of the house, the band was... Showaddywaddy"
"Hmm." "Fuck." - Geralt Of Rivia
"When he said he's a positive person, he ment HIV."

Obrázek

Pravidla
Uživatelský avatar
SteGo_Saur_CZ
Administrátor
 
Příspěvky: 4116
Registrován: sob 21. dub 2012 9:54:03
Cash on hand: 186,387.25
Bank: 3,985,590.75
Bydliště: Všade kde se dají hrát hry
Aura: 29

Re: Recenze: Dune 2000 (1998)

Příspěvekod JarynekZ » pon 13. pro 2021 20:03:23

Možná špatně, ale pro diskusi... (:
- Melanž se z koření nevyrábí, melanž JE koření. Koření se jí prostě říká, jakože "TO koření". Produkce souvisí s rozmnožovacím procesem tvůrců, Arrakis je jediná planeta, na které se surová melanž nachází, a jakékoliv pokusy o syntetickou výrobu končily velmi nekvalitním produktem (v ojedinělých, těch lepších případech), nebo rovnou docela nebezpečným svinstvem.
- Piloti Gildy nejsou na koření jenom tak závislí, oni vyloženě žijí v kapslích naplněných plynnou melanží místo vzduchu. Piloti se velmi neradi ukazují, prakticky je posledních několik tisíc let (relativně, ve světě téhle části příběhu je něco málo před rokem 10100 po založení Gildy, od nás je to tuším nějakých 22000 let) nikdo neviděl, a je považováno za slušnost se o to ani nepokoušet. Přesněji řečeno, komu by se, byť nedopatřením, podařilo se vyskytnout ve společnosti pilotů Gildy, toho by Gilda neměla úplně v oblibě. A jelikož je Gilda neutrání, vozí po Vesmíru úplně všechny, kromě těch, které nemá úplně v oblibě. No, a jelikož nikdo jiný po Vesmíru vozit efektivně (beze ztrát víc jak 50 % a bez bloudění) neumí... a tak dále (:
- Opravdu umí těžká továrna vyrábět MCV? Já mám za to, že ji vozí jenom Gilda, ale dlouho (dlouho (jakože fakt dlouho)) jsem to neměl puštěný... (:
- Carryall, česky tuším kariola, je v překladu (to slovo pochází z francouzštiny) něco jako vozítko. Jo, a má to být velká ornitoptéra, ne ta cessna ze hry (:
- Zatím žiju, svá libovolná ústí si nechte, já tentokrát vynechám (:
- ... ale Gilda je fakt jenom jedna, a to je vlastně firma, zbytek jsou rody, národy, rasy. (:
- V barvách je tam bordel. A hlavě, kdekdo zná filmy a hry, ale na knížky se může každej vys*at, takže pak stačí někam umístit rodový znak Atreides a umistitel je hned neprávem za nějakýho fašouna nebo co...
- K tomu managementu budov, to vlastně souvisí i s tím rozšiřováním na další "skály" - pokud je jedna základna pod útokem, šlo tam přepínat "primární budovu" - pokud si to správně pamatuju, přístavba další budovy stejného typu nezvýšila počet produkovatelných jednotek, ale zvýšila rychlost produkce jedné, přičemž ta ve finále vylezla z té "primární budovy". Budovy produkující drahé jednotky bylo taktické mít dvakrát na různých místech po mapě.
- Nevýhoda s pohybem jednotek - pokud byl žádoucí jeden "chumel", musely rychlejší jednotky čekat na pomalejší. Hra neuměla organizovat uskupení, takže se "motorky" rozeběhly přes půl mapy, a pak prostě zevlily dlouhé minuty na místě, než dorazí těžší technika (samozřejmě za předpokladu, že někdo poslal prasácky celou skupinu přes půl mapy bez dozoru, že...).
- Tvůrci samozřejmě žádnou roli v příběhu nemají, kromě toho, že s nimi na Arrakisu souvisí prakticky úplně všechno. (:
- Mínus: pathfinding... Ještě dnes mám dojem, že tuhle funkci vývojáři v plánování vývoje omylem přeskočili... Skoro se mi až chce říct: jak může být mínus něco, co tam vlastně vůbec není?
No. No, he's not a lion. Yeesh, definitely not a lion... and uh... uh, his daughter, um, say... vanished?
Are you Valsymised enough? Sure?
Znáš pravidla? Ne? Přečti si je zde!
Pokud hraješ Hru, tak jsi právě prohrál(a). Gratuluji.
Uživatelský avatar
JarynekZ
Administrátor
 
Příspěvky: 11095
Registrován: pát 16. črc 2010 21:15:53
Cash on hand: 29,937.90
Bank: 6,179,707.67
Bydliště: sever Jihomoravského kraje
Aura: 166

Re: Recenze: Dune 2000 (1998)

Příspěvekod SteGo_Saur_CZ » úte 14. pro 2021 12:59:19

JarynekZ píše:- Opravdu umí těžká továrna vyrábět MCV? Já mám za to, že ji vozí jenom Gilda, ale dlouho (dlouho (jakože fakt dlouho)) jsem to neměl puštěný... (:

Ano, jsem si naprosto jist. Musíš mít kromě toho navíc postavenou i opravárenskou plošinu a zpřístupní se to.

JarynekZ píše:- Carryall, česky tuším kariola, je v překladu (to slovo pochází z francouzštiny) něco jako vozítko. Jo, a má to být velká ornitoptéra, ne ta cessna ze hry (:

Tak v Duně 2000 jsou jen dvě "letadla", resp. létající věci. Všichni mají k dispozici Carryall a jen Atreidi mají k dispozici kobercový nálet, který teda doopravdy dělají ornitoptéry, ale stejně nevidím problém s tím, jak je depiktovaný Carryall.

JarynekZ píše:- Zatím žiju, svá libovolná ústí si nechte, já tentokrát vynechám (:

Noted :) Mimochodem... "libovolná" :lol:

JarynekZ píše:- K tomu managementu budov, to vlastně souvisí i s tím rozšiřováním na další "skály" - pokud je jedna základna pod útokem, šlo tam přepínat "primární budovu" - pokud si to správně pamatuju, přístavba další budovy stejného typu nezvýšila počet produkovatelných jednotek, ale zvýšila rychlost produkce jedné, přičemž ta ve finále vylezla z té "primární budovy". Budovy produkující drahé jednotky bylo taktické mít dvakrát na různých místech po mapě.

No vidíš a tady si mě dostal. Nikde není psáno (ve hře) a nikdy jsem ani neslyšel, že by druhá budova zrychlovala produkci hlavní budovy. To musím odzkoušet (před psaním recenze jsem Dunu v posledních dvou měsících několikrát zapnul). Taktické to samozřejmě je, proto je dobré na těžkou obtížnost se co nejdříve "přemnožit" i na jinou skálu, aby byla šance se z dobře provedeného útoku soupeře vůbec dostat. Přepínání primární budovy mi možná něco říká, ale to jsem snad nikdy nepoužil a vůbec mě nenapadá, jak to udělat - doma se podívám (ale určitě to nějak půjde, protože když teď tak přemýšlím, tak označená budova má vždy nad sebou takovou hvězdičku, což by mohlo označovat právě to, že je tato budova primární).

JarynekZ píše:- Nevýhoda s pohybem jednotek -

Opodál píšeš jak je možné mít něco za mínus, když to tam není - tohle je stejný případ. Tzv. "společnou skupinovou rychlost" jsem snad prvně viděl v Age Of Empires 2, nic dřívějšího mě nenapadá (StarCraft to například neměl, Warcraft 2 taky ne, trojka už jo, commandi zase skoro ve všech případech nic). Age Of Empires vyšlo 1999, což by znamenalo, že to tenkrát (možná) ještě neměl nikdo. Kdybyste měli starší příklad, hned ho sem hoďte, to by mě zajímalo, kde to bylo prvně (nějak se mi to nedaří vygooglit vzhledem k tomu, že to nějak nemá jednotný název).

JarynekZ píše:- Tvůrci samozřejmě žádnou roli v příběhu nemají, kromě toho, že s nimi na Arrakisu souvisí prakticky úplně všechno. (:

Ještě bys mohl nezasvěceným přesně říct, kdo jsou to ti "Tvůrci", protože vím, že odpověď není úplně logická :) No, klasické sci-fi. I Červíci jsou lepší než lidi :lol:

JarynekZ píše:- Mínus: pathfinding... Ještě dnes mám dojem, že tuhle funkci vývojáři v plánování vývoje omylem přeskočili... Skoro se mi až chce říct: jak může být mínus něco, co tam vlastně vůbec není?

Tohle bude lepší to vysvětlit ve dvou částech. Prvně to, co asi myslíš ty:
1) Pathfinding již existoval, resp. jiné hry stejného žánru dřívěji vydané to měli. A musíš uznat, že u strategií obvzlášť je pathfinding celkem důležitý.
Jestli to úmyslně/neúmyslně vynechali/zapomněli, nevím. Přijde mi divné, že by to vynechali naschvál (čas na vývoj byl, maximálně to na ně mohlo být moc z pohledu obtížnosti kódu, ale to zase pochybuju, že by někdo, kdo vytvoří to všechno ostatní, si neuměl poradit se základním pathfindingem).

Nyní to, co myslím já:
2) Pathfinding tam je, je jen slušně oholený. Co do plusů, jednotka ví, kde co na mapě je za skály a neprůchozí terén, a již dopředu trasuje cestu i třeba oklikou - což znamená - pathfinding. Pokud v přímé lince narazí na konec vyvýšené skály, tak se snaží najít v blízosti nějaký východ dolů - pathfinding. Co ale nefunguje, je hlavně to, že když je východ na druhé straně skály, tak jednotka radši zůstane u kraje té skály uvnitř, než aby to celé objížděla a tím se dostala ven. S tím souvisí další mínus a to je fakt, že jejich trasování se počítá vždy jen na celé holé mapě. Jakmile postavíte na jeden směr zdi, aby se tama nedalo projít, jednotky stejně přijdou k té zdi a tam se zastaví, protože trasování jim říká, že by to mělo být průchozí. Úplně nejhorší je asi spíše to, že i jeden voják umí zablokovat průchod do vlastní základny. Vlastní pěchotu si nelze přejet (to jsem mimochodem nezmínil v recenzi - pěchota se dá přejet jakýmkoliv těžkým vozidlem - kromě MCV) a pokud se tam nedá najet diagonálně, nazdar bazar, dokud sám nerozkážeš tomu vojákovy se posunout pryč, jednotky se ti nachumlají venku před východem. Harvester však hledá koření sám a jede i tam, kde to ještě hráč nemá prozkoumané, aby nepřestal těžit (a svým způsobem si vybírá vždy tu nejblížší oblast, ale dostatečně velikou). Plusy určitě mluví za to, že tam pathfinding je. Mínusy spíše ukazují na to, že dneska je pathfinding někde jinde, jasně.
"What do you call a marathon for pastors? A REV RUN."
"Members of the house, the band was... Showaddywaddy"
"Hmm." "Fuck." - Geralt Of Rivia
"When he said he's a positive person, he ment HIV."

Obrázek

Pravidla
Uživatelský avatar
SteGo_Saur_CZ
Administrátor
 
Příspěvky: 4116
Registrován: sob 21. dub 2012 9:54:03
Cash on hand: 186,387.25
Bank: 3,985,590.75
Bydliště: Všade kde se dají hrát hry
Aura: 29

Re: Recenze: Dune 2000 (1998)

Příspěvekod JarynekZ » úte 14. pro 2021 15:26:53

Tys zase zmátnul mě, teď nevím, jestli jsem si to zrychlování nevycucal z prstu, ale myslím si, že to tak bylo, a výcvik/stavba pak při přehnané "redundanci" lítala docela slušnou rychlostí. Každopádně nad budovou, která není primární, se kurzor změní v takové šipky, a nějakým kliknutím se taková budova označí jako primární. Narativ to značí: "Primary building selected."

Tvůrci, červi, "Shai-hulud", obří stvoření, jejichž životní cyklus souvisí s tvorbou koření. Všechno v poušti se podřizuje jednak absenci vody, jednak výskytu tvůrců. Kromě produkce koření na nich třeba Fremeni (ve hře nejsou) jezdí na delší vzdálenosti, k čemuž je tam vymyšlená taková docela chytrá mechanika, (v příběhu, ne ve hře), umí je přivolávat, umí se pohybovat tak, aby je neobtěžovali, ... (: Není jasné, jestli jsou na planetě původní, nebo tam byli vysazeni, v knihách jsou k tomu rozporuplné náznaky.

Pathfinding: myslím tím samozřejmě to co ty, ale poněkud nadneseně narážím na jeho kvality. Možná to bylo jenom nějakou verzí patche, ale docela si vybavuju, jak se jednotky pravidelně "zasekávaly" v i relativně menších "fjordech" skal, tedy případ, který popisuješ se zdí, ale v "přírodě". Netuším, jak se jim tohle (ne)povedlo. A to zabednění vstupu vlastní jednotkou je samozřejmě daň za FSM logiku jednotek. První action-patterny měly myslím jednotky u StarCraftu, bohužel engine Intelligent Games byl v té době už víceméně hotov a s touhle možností už se nedalo hnout. Mám dojem, že Westwood už tehdy nějakou strukturou (přes Virgin?) patřil pod EA. I když s tvůrcema (kteří zkrachovali 3 roky po vydání Dune 2000) "jenom" spolupracoval. Máme štěstí, že tou dobou ještě 10 let neexistoval Frostbite (:
... ale to jenom tak od cesty, bych si neodpustil nerýpat do enginu... (:
No. No, he's not a lion. Yeesh, definitely not a lion... and uh... uh, his daughter, um, say... vanished?
Are you Valsymised enough? Sure?
Znáš pravidla? Ne? Přečti si je zde!
Pokud hraješ Hru, tak jsi právě prohrál(a). Gratuluji.
Uživatelský avatar
JarynekZ
Administrátor
 
Příspěvky: 11095
Registrován: pát 16. črc 2010 21:15:53
Cash on hand: 29,937.90
Bank: 6,179,707.67
Bydliště: sever Jihomoravského kraje
Aura: 166

Re: Recenze: Dune 2000 (1998)

Příspěvekod SteGo_Saur_CZ » stř 15. pro 2021 7:08:26

JarynekZ píše:Narativ to značí: "Primary building selected."

V tom případě to musí existovat. Jinak by sis nepamatoval narativ.

JarynekZ píše:...Fremeni (ve hře nejsou)...

Jsou. Atreidi je cvičí z paláce.

JarynekZ píše:...k čemuž je tam vymyšlená taková docela chytrá mechanika, (v příběhu, ne ve hře), umí je přivolávat, umí se pohybovat tak, aby je neobtěžovali...

Tady ne až tak přesně, všechny rody mají jednotku (thumper), která umí přivolat červi na jejich místo, což se využívá ke zničení harvesterů nepřátel, nebo alespoň bránění jim v těžení. Fremeni jsou neviditelní a tím nepřitahují pozornost ani červů. Obyč. pěchota může červa přilákat chozením.

JarynekZ píše:...docela si vybavuju, jak se jednotky pravidelně "zasekávaly" v i relativně menších "fjordech" skal, tedy případ, který popisuješ se zdí, ale v "přírodě"...

Neviděl jsem ve své verzi. Ono taky moje verze je remaster pro windows 10, takže to je určitě nějak vylepšený. Jak to bylo dřív, to už mě paměť neslouží, když jsem si to přepsal nedávným hraním.


JarynekZ píše:...První action-patterny měly myslím jednotky u StarCraftu...

Teď nevím, čemu se říká action pattern, ale se starcraftem mě napadla jedna věc. Starcraft taky pracoval s mřížkou, ta však byla hodně malá a některé jednotky byly větší než třeba 4 čtverce, potud normálka. Měli tam však zadefinovaný nějaký zajímavý systém, že když nějaké jednotky kolidovali v sobě, resp. informace je dávali na stejný čtverec, začali se motat dokola a hledat volné místo. Tenkrát jsem si to pochvaloval jako předcházení seknutí jednotek na místě. Postupně mi došlo, že to má co dělat se statusem nečinosti (to je stav všech jednotek ve strategiích, kdy jen tak sedí/stojí a hra s nimi jen provádí sken okolí - kvůli nepřátelům apod.).
"What do you call a marathon for pastors? A REV RUN."
"Members of the house, the band was... Showaddywaddy"
"Hmm." "Fuck." - Geralt Of Rivia
"When he said he's a positive person, he ment HIV."

Obrázek

Pravidla
Uživatelský avatar
SteGo_Saur_CZ
Administrátor
 
Příspěvky: 4116
Registrován: sob 21. dub 2012 9:54:03
Cash on hand: 186,387.25
Bank: 3,985,590.75
Bydliště: Všade kde se dají hrát hry
Aura: 29

Re: Recenze: Dune 2000 (1998)

Příspěvekod SteGo_Saur_CZ » stř 15. pro 2021 7:10:10

JarynekZ píše:...Fremeni (ve hře nejsou)...
SteGo_Saur_CZ píše:Jsou. Atreidi je cvičí z paláce.


Jo a pro doplnění Sardaukaři jsou tam taky, ty zase cvíčí z paláce Harkoneni (obviously).
"What do you call a marathon for pastors? A REV RUN."
"Members of the house, the band was... Showaddywaddy"
"Hmm." "Fuck." - Geralt Of Rivia
"When he said he's a positive person, he ment HIV."

Obrázek

Pravidla
Uživatelský avatar
SteGo_Saur_CZ
Administrátor
 
Příspěvky: 4116
Registrován: sob 21. dub 2012 9:54:03
Cash on hand: 186,387.25
Bank: 3,985,590.75
Bydliště: Všade kde se dají hrát hry
Aura: 29

Re: Recenze: Dune 2000 (1998)

Příspěvekod JarynekZ » stř 15. pro 2021 7:28:19

FSM znamena final status cosi, proste kde ta jednotka konci, tam konci a hotovo. Action patterny jsou soubor podminek, ktere si ta jednotka dal hlida, napriklad ze ma uhnout, kdyz je pobliz trasa jine jednotky, ze ma uhnout kdyz je pod utokem, atd.

Odesláno z mého SM-G973F pomocí Tapatalk
No. No, he's not a lion. Yeesh, definitely not a lion... and uh... uh, his daughter, um, say... vanished?
Are you Valsymised enough? Sure?
Znáš pravidla? Ne? Přečti si je zde!
Pokud hraješ Hru, tak jsi právě prohrál(a). Gratuluji.
Uživatelský avatar
JarynekZ
Administrátor
 
Příspěvky: 11095
Registrován: pát 16. črc 2010 21:15:53
Cash on hand: 29,937.90
Bank: 6,179,707.67
Bydliště: sever Jihomoravského kraje
Aura: 166

Re: Recenze: Dune 2000 (1998)

Příspěvekod SteGo_Saur_CZ » stř 15. pro 2021 9:25:16

Uhýbání před cestou chodících jednotek jsem viděl možná až v pozdních commandech (generals to už má, dřívější to myslím neměli) a např. starcraft nebo dokonce i warcraft 3 to nemají. Warcraft 3 měl akorát výpočet skupinového chození, tzn. že označená skupina držela po pohybu formaci i třeba narazila-li na nepřístupný terén. V Age of Empires 2 měli tohodle nižší úroveň, kdy jednotky drží formaci, ale narazíš-li na skálu nebo něco, tak se jednotkám přidělí priority a podle toho hledají nejbližší volné místo, čímž občas ruší výchozí formaci.
"What do you call a marathon for pastors? A REV RUN."
"Members of the house, the band was... Showaddywaddy"
"Hmm." "Fuck." - Geralt Of Rivia
"When he said he's a positive person, he ment HIV."

Obrázek

Pravidla
Uživatelský avatar
SteGo_Saur_CZ
Administrátor
 
Příspěvky: 4116
Registrován: sob 21. dub 2012 9:54:03
Cash on hand: 186,387.25
Bank: 3,985,590.75
Bydliště: Všade kde se dají hrát hry
Aura: 29

Re: Recenze: Dune 2000 (1998)

Příspěvekod SteGo_Saur_CZ » stř 15. pro 2021 13:56:41

JarynekZ píše:...Melanž se z koření nevyrábí, melanž JE koření...


Trochu jsem hledal na internetu a sem tam se to rozděluje, každopádně převládá názor: -> když mluvíš o tom, co je v dunách, tak je to "Spice", když mluvíš o tom, co máš v silu, tak je to "Melange" nebo "Spice Melange". Z toho mi vychází, že dokud to nesesbíráš, tak to není melange :lol:
"What do you call a marathon for pastors? A REV RUN."
"Members of the house, the band was... Showaddywaddy"
"Hmm." "Fuck." - Geralt Of Rivia
"When he said he's a positive person, he ment HIV."

Obrázek

Pravidla
Uživatelský avatar
SteGo_Saur_CZ
Administrátor
 
Příspěvky: 4116
Registrován: sob 21. dub 2012 9:54:03
Cash on hand: 186,387.25
Bank: 3,985,590.75
Bydliště: Všade kde se dají hrát hry
Aura: 29

Re: Recenze: Dune 2000 (1998)

Příspěvekod SteGo_Saur_CZ » stř 02. lis 2022 14:16:21

Jenom doplnění pár informací:

Ano, mám to odzkoušené, budovy stejného typu zrychlují produkci daného typu budovy. Zastaví se to tuším někde u páté/šesté. Funguje to sestupně exponenciálně, kdy druhá budova dává největší zrychlení a každá další o dost menší. A ano, jde přepínat primární budovu, což znamená, odkud vyleze jednotka z budovy tohoto typu.

Hra má taky, pro mě překvapivě, slušnou paměť na pohyb po vlaječkách - asi kolem 30 = pohyb po vlaječkách jsou v podstatě rozkazy jednotkám na pohyb dopředu po určitých bodech, tzn. že jdou kudy chcete a ne pouze přímočaře rovnou za nosem.

Docela nepřekvapující je fakt, že s červem ve hře máte větší šanci, že sežere něco vám, než A.I. ovládanému nepříteli. Odhadoval bych to na takových 70/30. To trochu fakuje fair play a musíte si hlavně na začátku fakt dávat pozor ať vám to nesežere jedinej harvester.
"What do you call a marathon for pastors? A REV RUN."
"Members of the house, the band was... Showaddywaddy"
"Hmm." "Fuck." - Geralt Of Rivia
"When he said he's a positive person, he ment HIV."

Obrázek

Pravidla
Uživatelský avatar
SteGo_Saur_CZ
Administrátor
 
Příspěvky: 4116
Registrován: sob 21. dub 2012 9:54:03
Cash on hand: 186,387.25
Bank: 3,985,590.75
Bydliště: Všade kde se dají hrát hry
Aura: 29


Zpět na Herní články

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron