Recenze: Mike Tyson's Punch-Out!!

Recenze, návody, popisy a další přidružené ptákoviny.

Recenze: Mike Tyson's Punch-Out!!

Příspěvekod SteGo_Saur_CZ » čtv 13. kvě 2021 9:29:04

Punch-Out série je postarší série boxerských her na NES konzole, která je dnes slušně známá napříč herní komunitou. Verze s Mikem Tyson byla první v sérii portů a pokud se dá věřit historce jednoho z vývojářů, tak se Mike Tyson dostal do hry poté, co ho prezident Nintenda Arakawa viděl v ringu naživo. Poté vyšla verze jen Punch-Out!!, jako odměna výhercům turnaje a nakonec, až Tysonovi vypršel kontrakt s Nintendem, vyšel Punch-Out!! Featuring Mr. Dream, kde jen nahradily Tysona vymyšlenou postavou.

Hra je z roku 1987, na jejiž věk je vidět, že byla kvalitně udělaná. Graficky je rozhodně lepší než většina her z její doby. Grafika nabuzuje trochu dojem, že byla kreslená "perem", neboli jsou tu silnější čáry jako obrysy postav apod. Zvukově se bavíme o 8 bitových melodiích a pípnutích, ale co taky čekáte od boxerské hry - a navíc z roku 87. Hra se dá hrát na různé turnaje nebo na zápasy s konkrétními zápasníky.

Když se mluví o Mike Tyson's Punch-Out!!, nejdůležitější jsou dvě věci. První je způsob hraní a zápasníci. Hra se hraje samozřejmě přes ovladač, kdy, na svou dobu, po vás požaduje celkem slušné kombinace k mačkání. Ze začátku to zní jednoduše, jedním tlačítkem dáváte vrchní hák, jedním dáváte pumelici do břišní oblasti a jedním uhýbáte. Postavy stojí naproti sobě uprostřed obrazovky, takže pohyby po ringu se nekonají. Na prvního zápasníka Glass Joe vám stačí znát pouze rozestavení těchto tlačítek. Jakmile se dostáváte dál, je třeba také vědět, že hra běží na určitém počtu snímků za sekundu (pardon, přesné číslo si nepamatuji - hledat se mi to nechce). Pokud hodíte ránu v prvním snímku ve vteřině, provedete útok s hvězdou, což je logicky mnohem silnější útok. To je mnohem, mnohem težší udělat, než se zdá. Každý zápasník (i vy) má ukazatel zdraví. První položení ukazatele ještě nic neznamená. Zápasník se vždy zvedne na druhé kolo a doplní si určitý počet životů. Poté se klaickou cestou zvednou ještě na třetí kolo. Pokud jste však dobří (a hlavně víte co děláte) mmůžete soupeře knockoutovat. U některých je to možné již v druhém kole a tím se zbavíte nutnosti bojovat s daným zápasníkem ve třetím kole, avšak knockout vyžaduje útok s hvězdičkou, takže to chce dost tréninku. To sámé mohou udělat soupeři vám. Ti se pohybují tak nějak na rozmezí naprogramovaných sad úkonů a určité náhodnosti.

Zápasníky tu jsou: Glass Joe, Von Kaiser, Piston Honda, Don Flamenco, King Hippo, Great Tiger, Bald Bull, Soda Popinski, Mr. Sandman, Super Macho Man a samozřejmě Mike Tyson. Ne, jako hráč nehrajete za Mika, ale naopak ho jako finálního bosse musíte porazit. Každý zápasník má nějaký svůj vlastní styl a nuance okolo. Jen tak pro zmínku, King Hippo například má speciální slabinu v břišní oblasti, ale jen pouze pokud po svém úderu zavřel jedno oko. Takovýhle typ nuancí, na které museli lidi přijít sami. Někteří mají speciální sady útoků nebo vzorců útoků, které se mění podle toho, které kolo zrovna je, a někteří nejdou bez speciálních fintiček ani porazit (*mrk *mrk na Mika). Mike je mašina, která vás jedním hákem položí na zem, takže hákem vás nesmí nikdy trefit a ránu do břicha vydržíte asi třikrát. Pokud ho porazíte, stanete se šampiónem v boxu a Mike, ve vtipné dialogové scéně s rozbitým obličejem, vám pogratuluje a dá vám svůj respekt.

Proč je hra známá a co je tou druhou důležitou věcí na hře? Jste všichni obeznámeni s termínem "speedrunning"? Protože tahle hra je ve speedrunningu legendární ne jen z jednoho, ale hned z několika důvodů. Napřed pro jistotu: speedrunning - neboli procházení her rychle, je odvětví hráčů, kteří se předhání v hraních určitých her na čas a to samozřejmě pokud možno co nejrychleji to jde. Časy a záznamy her se poté vystavují na internetu a ostatní se je snaží pokořit. Všichni speedrunneři hledají onen svatý grál, kterým je WR - neboli světový rekord, nejrychlejší na světě. Punch-Out se celkem záhadně stal velmi velmi oblíbenou hrou ke speedrunningu již od brzkých dob, kdy se začal objevovat (speedrunning). Po každém zápase vám hra vyhodí vítěznou tabulku (pokud jste teda vyhráli), kde je také uveden čas, kterým jste soupeře porazili. To bylo samozřejmě důležité, aby lidé mohli bez podvádění porovnávat svoje časy. Důležité taky bylo, že časomíra na konci ukazovala minuty (byli potřeba jen u pár zápasníků), sekundy a určité setiny sekund, které reprezentovali určité snímky za sekundu. Tím byla hra dostatečně časově přesná, aby se speedrunneři mohli předhánět v setinách, což je nutné v pozdějších fázích, kdy je světový rekord už tak vypiplaný, že se nedá posunout o sekundu, ale jen o její část.

Jedna ze super historek, kterou si můžete pak ze zvědavosti najít na internetu (kanál Summoning Salt) je "Quest for beating Mike Turk". V kostce, v dobách dávných, kdy se ještě nepořizovali digitální záznamy hry s časy, Mike Turk tvrdil na stránkách pro speedrun punch-outu, že dosáhl určitých výsledků v zápasech. Ty byly všechny rekordní, neboli lepší než nejrychlejší dosud postované časy. Normálně by mu nikdo bez důkazu a navíc s takovým skokem od dosud nejlepších, nevěřil. On však svoje časy doprovodil i komentáři s takikou jakou použil. A vzhledem k tomu, že některé taktiky nebyli ostatním hráčům známé a potvrdilo se, že fungují a hlavně, jsou rychlejší, byly jeho časy uvedeny do síně slávy. Mike Turk tedy jednu dobu držel rychlostní rekord na všechny zápasníky v Punch-Out. Po x-letech se skupina hráčů domluvila, že ho ve všech časech porazí (nebo aspoň vyrovnají jeho čas, protože později se přes TAS (Tool Asissted Speedrun - to je rychlé projití hry počítačem s tím, že ovládáte kdy v které setině sekundy se má vykonat ten který příkaz - v podstatě je to nejideálnější nadlidské projetí hrou) zjistilo, že některé časy rychleji ani nešli, neboť byly na svých limitech, co hra dovoluje). Jejich postupné vylepšování časů je skutečně krásný příběh lidské tvořivosti a soutěživosti.

Druhá historka, resp. poslední věc, kterou zmíním je fakt, že tato hra je historicky první hra s blind-speedrunningem. Neboli hrajete ji na rychlost a k tomu máte šátek přes oči, a tedy nevidíte na obrazovku. WTF říkáte si? Ano, WTF indeed. Vzhledem k tomu, jak těžké je provést ránu v prvním snímku ve vteřině, si teď představte, že u Mika Tysona jich musíte udělat asi 24 a nakonec se zamyslete, že jsou lidé, kteří to nakonec dokázali i poslepu. Mindblowing (mimochodem také možno k vidění na kanálu Summoning Salt - název "History Of Blind Punch-Out"). Poslepu jste samořejmě odkázání na tři věci - zvuk ze hry, vibrace ovladače a vaši paměť - některé zápasy se dali naučit nazpaměť, ale pozor, zase tak snadné to nebylo. Kolikrát záviselo na nějakém faktoru a někdy i na ještě dalším a tím jste is museli najednou pamatovat 8 kombinací atd.

Je zajímavé, jak se obyčejná hra dostala do záře tolika reflektorů. Napřed dostala do hry poprvé Mika Tysona - čerstvě jako šampióna v boxu, poté téměř vlastnoručně rozjela speedrunning, který byl ještě v plenkách a nakonec se stala i první hrou, kterou lidi hráli na čas a poslepu (ano těch her je více, například Zelda, Super Mario nebo taky GTA!!!). Podle mě je to legenda herního průmyslu. Speedrunning se v herní komunitě hodně přehlížel, ale řekl bych, že v dnešní době je dost populární a praví speedrunneři minimálně někdy slyšeli o Punch-Out. A o tom jaký měl dopad na jejich vlastní komunitu. Minimálně pro ty starší dvaceti let. Řekl bych.


To je... Mario? Ať už je nebo ne, hráči mu tak říkají už od nepaměti.
mtpo2.png



Plusy: legenda speedrunningu a průkopník blind-speedrunningu; postupně těžká obtížnost vyplívající z velmi přesných mačkání tlačítek, která však odměňuje po zásluze; hra je na svou dobu perfektní po grafické stránce; mike tyson je tu opravdu boss všech bossů

Mínusy: pro běžné hraní je hra moc těžká a nepříliš zábavná; na jednu stranu - co chcete vymýšlet v boxovací hře, ale chybí mi tu něco navíc

Meh: Zvuková stránka hry je prostě typu "něco tu je". Zápasnící jsou dostatečně odlišní (myslím tím ani ne tak vzhledově jako spíše vzorcem chování) a přesto tu v turnaji s některými bojujete podruhé. Proč? Asi nezbyl čas v produkci hry nebo došli nápady.

Retro hodnocení hráče: 52/100

Skóre pouze reflektuje hru samotnou pro standartního hráče. Pokud znáte a cítíte vliv a váhu speedrunningu na herní komunitu, přidejte si ke skóre 40 bodů. Tolik bodů za speedrunning mohou už dostat jenom dvě jiné hry. Ty se tu časem možná objeví.
"What do you call a marathon for pastors? A REV RUN."
"Members of the house, the band was... Showaddywaddy"
"Hmm." "Fuck." - Geralt Of Rivia
"When he said he's a positive person, he ment HIV."

Obrázek

Pravidla
Uživatelský avatar
SteGo_Saur_CZ
Administrátor
 
Příspěvky: 4115
Registrován: sob 21. dub 2012 9:54:03
Cash on hand: 186,383.35
Bank: 3,985,590.75
Bydliště: Všade kde se dají hrát hry
Aura: 29

Zpět na Herní články

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

cron