Nejprve co je to tower defense. Hry tohoto žánru fungují na stejném principu. Jako "stavitel" stavíte věže nebo jednotky na předem určená místa. Tyto postavené věci se během hry nehýbou, jejich jedinou akcí je vždy střelba na nejbližší cíl, dokud nepadne, nebo dokud se neztratí z dosahu. Tyto věže atd. se staví většinou kolem nějaké cesty, která vede od kraje mapy k nějakému cíly. Po této cestě chodí hordy nepřátel, které se k cíly nesmí dostat. Jak nepřátel, tak věží je různé množství s různými schopnostmi a cílem hráče je tak správně sestavit obranou sílu, aby právě zabránil hordám nepřátel dostat se k onomu cílu.
V plants vs. zombie je mapa složená z pěti řad. Nepřátelé přichází z pravé části obrazovky a jejich cílem je levá část obrazovky. Vy jako hráč postupně zleva "stavíte věže", zde vtipně "sázíte" rostliny, jenž zombíky napadají. Ano, zní to šíleně a je to šílené. Rostliny umí střílet (některé používají jako munici hrášek, jiné třeba meloun nebo kukuřici), požírat zombie, nebo je zastavit či úplně zničit explozí a tak podobně. Některé zombie se zase umí lépe chránit než jiné, některé jsou rychlejší a jiné zase umí nějakou speciální věc. Obecně je to tedy to samé, jen v revolučním hábitu a s šíleným zasazením, jež se však přímo sám nabízí k humornému podkresu, který se tu tedy samozřejmě nachází na každém rohu.
Konkrétní zasazení hry je u domu, kde bydlíte. Zombie se sanží dostat dovnitř, kde by si pochutnaly na vašem mozku. Story mód, neboli tkaová kampaň, se dělí na 6 podčástí, kdy se zlehka obměňuje pole, na kterém hrajete. V první části máte klasický trávník před domem z pěti řad. V druhé části jste na stejném místě, ale v noci (jak to zasahuje do principů hry si povíme později). V třetí části se vás zombíci snaží dostat přes zadní zahrádku z bazénem. Principiálně máte čtyři řady trávníku uprostřed rozdělené dvěmi řadami vody. Ve čtvrté části máte opět to samé, jen v noci a později i s mlhou. V páté části se přesuneme na střechu - konkrétně znovu za dne a v šesté v noci. Hra poté končí finálním bosem na střeše. Tedy "končí", hra v podstatě nekončí, končí je kampaň. Dají se tu hrát i minihry a survival mód. Do toho je tu ještě Davovo auto, kde si můžete za herní měnu (kterou dostáváte sem tam od zombie nebo speciálních rostlin) koupit nějaké vylepšení, které vám vylepší celou hru. Asi od poloviny hry se vám otevře i skleník, kde si pěstujete semínka (která získáte znovu od zombie z her), z nichž poté vyroste konkrétní rostlina a ta vám po aktivaci může na příští hru dát speciální bonus k tomu danému druhu rostliny. O semínka se však staráte, zaléváte je a trvá to nějaký čas než vyrostou a jsou připravena k použití. Následně je tu pak i strom vědění, ale to je komplikovanější, takže jeho vysvětlování vynechám. Je tu systém achievementů, tabulky nejlepších výsledků a v neposlední řadě i almanach, kde je rychle a krásně popsáno, co která rostlina dělá a i co umí která zombie. Do almanachu se každý druh zapíše potom, co ho vidíte poprvé na obrazovce, takže žádné zkoumání dopředu, jednou musíte jít naslepo
Nyní k hraní samotnému. Hra se hraje ne vždy stejně. Existují tři hlavní systémy hraní, plus mini-hry, ve kterých je dalších x různých systémů. Nejklasičtější systém je tradiční systém založený na ekonomické bázi. Ve dne vám sem tam padají sluníčka, jež představují měnu, za kterou "stavíte" všechny rostliny. Sluníčka ze slunce vám však nestačí, a ve tmě dokonce nejsou žádná, logicky, a tak je základním kamenem rostlina, jež vám dává další sluníčka. To je v tomto případě slunečnice (wow, to jste nečekali že). Jedno klasické sluníčko má hodnotu 25 a všechny ceny rostlin jsou ceny s násobky 25. Proč? Protože později se tu objeví i malá sluníčka, které mají hodnotu 10. Co postavíte z následných sluncí poté je zcela na vás. Hra vás však limituje. Před každým kolem uvidíte složení zombíků, které na vás bude útočit a vy si podle toho vyberete určitý počet sazenic, se kterými budete kolo hrát. Počet dostupných sazenic závisí na tom, jestli jste si koupily vylepšení od Dava. Začínáte na sedmi a jde to tuším až do deseti. Každá rostlina má také svůj cooldown timer (neboli čas, kdy je nemožné postavit další). Zombíkům chvíli trvá, než začnou chodit (to abyste měli čas na prvních pár slunečnic) a ti základní chodí dost pomalu. Celkově hra funguje random, tedy že vždy do náhodné řady vyplkne zombie a postupně se intervaly zkracují a počet zombie se zvyšuje. V závislosti na tom, jaké máte kolo, chodí zombie taky ve velkých vlnách. Jistota je vlna finální, kdy se vyplkne poslední armáda zombie naráz. Těchto vln však bývá někdy i více během jedné hry. Na vše jste ale předem upozorněni a vidíte to i během hry v pravém dolním rohu obrazovky. Zombie jdou směrem k vašemu domu a pokud jim stojí v cestě rostlina, tak se ji snaží sežrat. Dojdou-li na konec své cesty, čeká vás vaše poslední záchrana, sekačka na trávu, jenž zabije všechny zombie v dané řadě. Dojdou-li tam však poté, co v daném řádku chybí sekačka, prohráváte hru.
Druhým hlavním systémem, který vám představí je systém běžícího pásu. Zde nesbíráte sluníčka, ale hra vám na běžícím pásu na horní části obrazovky sama postupně hází rostliny, jež smíte zasadit. Zde se tedy po vás chce strategicky přemýšlet s tím, co dostanete. Třetím častějším systémem je bowling, což je v podstatě minihra, jenž použijí párkrát během kampaně. Na běžícím pásu vám chodí pouze tři vriace na bramobory, které potom posíláte do určité řady. Klasická brambora se od zombie odráží diagonálními směry a tak zkoušíte trefit více zombie jedním hodem (což vám i přináší peníze). Explodující brambora... exploduje a mega brambora povalí všechny zombie v jedné řadě.
Ohledně rostlin, ty se dělí na spoustu druhů. nejobecněji bych je rozdělil na útočné, obranné a speciální. Pro představu rozmanitosti, mezi útočné patří např pea shootery (doslova střelci hrášků), kteří jsou v několika verzích. Základní střílí jeden hrášek asi každou sekundu. Rapid střílí dvě každou sekundu, freeze střílí zpomalující mrazivé hrášky, trepea střílí tři hrášky, ale každý do jiné ze tří nejbližších řad. U dava si také můžete koupit vylepšení military, které, když dáte na rapida, mu umožní střílet čtyři hrášky zaráz. Mimochodem základní zombie padne asi po pěti-šesti hrášcích (teď nevím, nikdy jsem to podrobně nepočítal). Jsou tu třeba i kaktusy, jenž střílí špičaté střely, jenž dokáží zničit balónky (neptejte se), nebo jakési "krtičáky" s rohy, jež zraňují zombie, které po nich šlapou. Na střeše budete, kvůli balistice, nuceni používat rostliny, které nestřílí rovně, ale chovají se jako katapulty. Ty hází na zombie zelí, kukuřici, máslo nebo meloun. Z obraných rostlin je nejdůležitější asi brambora a obří brambora. Jsou to rostliny se spoustou životů = zombie trvá dlouho něž je sežerou a jedná se tak v podstatě o zeď. Do obranných se může počítat i krtčí miny, skákající dýně, masožravé kytky, chaluhy nebo větrníky pro rozehnání mlhy a odfouknutí balónků. Zní to všechno strašně nepředstavitelně, ale věřte mi, funguje to bezvadně a všechno má svou určitou logiku. Šíleností je jen to zasazení všeho do tématu rostlin a zombie. Speciální rostliny se dají krásně vysvětlit na třetí a páté části kampaně. V momentu, kdy se dostanete na pole s bazénem, tak vás trkne jedna věc. Normální rostliny nelze stavět na vodní plochu. To musíte obejít buď tím, že na ni nejprve postavíte leknín, jehož jediným účelem je právě být jakýmsi základem pro možnost stavět jiné rostliny na vodu, nebo stavíte rovnou rostliny striktně vodní. V páté části na střeše zase nelze stavět většinu rostlin, protože střecha má klasický tvar obráceného V, takže např. pea shootery střílí pouze do křidlic. Proto tam stavíte rostliny na bázi katapultu. Na střeše však není hlína že, a proto se tam pole na stavění skládá z květináčů. A ty musíte občas přikoupit. Jsou tu různé variace na totální anihilaci zombie, zmíním např. třešně, jenž vybuchnou v mřížce 3x3, jalapeňo, která zničí vše na jednom řádku, nebo atomový hřib, jenž zničí vše v mřížce 4x4, ale vytvoří díru na místě, kde jste ho zasadily.
Úplně speciální vyjímkou jsou částy dva a čtyři. Ty se odehrávají v noci.
Nyní k zombíkům samotným. Jak jsem řekl, tradiční zombík je pomalý a moc nevydrží. Ti co nosí na hlavě silniční kužel vydrží trochu více a ti co nosí na hlavě kbelík vydrží už hafo střel. Zombie rugby hráč vydrží hafo střel a k tomu na vás ještě sprintuje asi dvakrát větší rychlostí. Podobných variací je hafo, rachle zmíním jen specialitky. Některé zombie druhy umí přeskočit první rostlinu, kterou vidí. Je tu například i "Zomboni", což je zombie v zamboni (wow). Zamboni vám přejíždí rostliny a dělá na trávníku led, po němž pak přijíždějí zombie v bobech. To prostě nevymyslíte . Dále je tu např. taneční zombie, zombie obři s palicí nebo zombie potápěči.
Lehké slovo k minihrám, je tu celá sekce asi 50 miniher, kde se vždy něco speciálního děje nebo se hra nějak speciálně hraje. Minihru stačí vyhrát jednou a hra vám za to udělí trofej, ale někdy je dobré hrát víckrát, protože minihry bývají dobrým zdrojem peněz. Některé minihry jsou tak těžké, že budete potřebovat různá vylepšení rostlin
Dalo by se toho napsat ještě spoustu a spoustu, ale už tak jsem vám vykecal dost spoilerů bez varování
Příběh se tu velmi slabě objevuje, ale ten nechám na vás. Na posled už jen zmíním hudbu, jež tvoří několik písniček, které se skládají z hry na piáno, někdy z hry na piáno a housle, ale jsou to bezva melodie a ani po x-té neuráží.
Ha! Zomboni. A dole i taneční zombie, nebo jinak nazýván Disco zombie. Prostě paráda.
Plusy: šílená ale super tématika; zábavnost hry; v podstatě více her v jednom; místy slušné strategické hody; rychlé načítání; v celku krásná kreslená grafika; Dave; různorodé druhy rostlin a zombie;
Mínusy: pro někoho možná moc šílené; některé minihry jsou totálně o náhodě; minihra založená na zomboni vlnách
Meh: Starání se o rostliny ve skleníku je dosti časově ubíjející, ale nějak to přežiju, mám-li z toho užitečné věci. Hra vám přesně nesdělí, kolik který zombík vydrží, jen vám v almanachu vágně řekne, že vydrží "dost". Některé rostliny jsou absolutně nepoužitelné a to kolikrát i pro účel, pro který tam jsou. Například lampa proti mlze osvítí jen mřížku 3x3 a zabírá místo na trávníku. Větrník odfoukne na čas mlhu celou a navíc po použití hned zmizí. Do toho navíc umí odfouknout i zombie na balónkách. Tady prostě není důvod, proč používat lampu. Jediná výhoda lampy je, že její cena je oproti větrníku čtvrtinová, ale v době, kdy větrník potřebujete, už by tenhle ekonomický rozdíl neměl být problém.
Hodnocení hráče: 91/100
Prostě parádní hra. Nevím, jak jinak to popsat.