Druhá nostalgická vlna je tu. San Andreas je v podstatě Vice City převlečené do většího kabátu. A to o dost většího. Co fungovalo, zůstalo při starém a co nefungovalo má novou tvář. Pojďme si zavzpomínat na další legendu propařených nocí.
Dnes mi to příjde, že to trvalo mnohem déle, ale San Andreas vyšlo jen dva roky po Vice City. Za tak malou dobu se nedá stihnout překopat celá hra a tak jak již bylo řečeno, hodně se čerpá přímo z minulého dílu. Je to však větší. Místo jednoho města rozděleného na tři části, dostáváte tři města a to ještě spojené country venkovem s mini vesničkami. Místo osmdesátek se hra točí kolem devadesátek, místo "elegantního" italského mafiánství se přesouváme do Gangsta stylu v ulicích, konkrétněji v černošské komunitě.
Hra začne velmi z lehka. Prvních pár misí vás jen krmí příběhem a postavami, aby jste se vžili do role CJe, Carla Johnsona, který se po čase znovu snaží sjednotit s jeho "rodinou". Postavy mají jedinečně odlišné charaktery, hlavně ty hlavní jako Sweet, Big Smoke nebo i Caesar, což má za následek, že si s většinou lidí sednou jako prdel na hrnec. Mise vybíráte znovu z určených míst, tentokrát i hovory vás pouze odkáží na určitou lokaci na mapě, kde misi sebrat. K úspěšnému složení misí je téměř vždy potřeba pořádný arzenál a ani tentokrát se nemáte čeho obávat. Od pistolí, po brokovnice, smgčka, uzíky, kalašnikovy, m4ky, raketomet, granáty a další najdete ve hře, plus samozřejmě i nějaké chladné zbraně a nově třeba i robertka. Počkat, co? Tohle není Saints Row? Škoda. Auta, motorky, lodě, letadla, vše se ovládá přibližně stejně jako v předchozím dílu, jen je tu více zapamatovatelných vozidel. Grafika je o několik fousů lepší a nevypadá v dnešní době tak moc kostrbatě, jak Vice City, ale už to také není ono. Ježdění jen tak po městě je však pořád parádní.
Ze hry poprvé zmizeli frenzy kill/rampage. Asi za to může doba, ve které se hra vyvíjela, i když kdy měl Rockstar problém s násilím že. Místo toho můžete najít více závodů, freestyle parádiček a třeba i školy řízení. Zpět jsou i možnosti si vyzkoušet práci policie, hasiče, zdravotníka nebo několik donáškových služeb. Nově je ve hře kolo, které funguje perfektně, kdy můžete jet jak stará babka na cestě do obchodu nebo jako závodník na Tour de France. Další novinkou je systém proměnlivých atributů. Vaše postava může tloustnout, resp. hubnout nebo nabrat svaly. K tomu si používáním určitých typů zbraní zlepšujete jejich používání do budoucna, například jak mistr pistolí nebo uzíků můžete střílet ze dvou zbraní naráz. Nyní můžete dokonce i vytvořit a udržovat vztah s opačným pohlavím. I když věci, které chtějí "místní" holky jsou kolikrát o hubu. Svou první známost potkáte při misi, kdy ji zachráníte z domu, který sami zapálíte. Trochu černotina, ale co už. Že se Rockstar s ničím mazlit nebude vám ukáže vaše další možná přítelkyně, Catalina, kterou opět potkáte při misi. Catalina vás dokáže pořádně zpráskat a po následném rozchodu vám po čase neustále volá a připomíná vám, že teď se má líp. Jaký to archetyp zlé ženy Poslední velkou novinkou je zabírání území. To funguje pouze ve vašem startovním městě - Los Santos - kde ze začátku žijí v podstatě tři hlavní gangy (ono jich je více, ale na těhle záleží). Vy s nimi můžete (a v některých misích musíte) zápasit o kontrolu nad částmi města. To navíc nemusíte dělat sami, protože můžete naverbovat několik členů vašeho gangu, kteří vás do své smrti budou ochotně následovat. Ten pocit, kdy si jen tak jezdíte se squadrou borců městem, je parádní a podle mého názoru, tohle je něco, co v GTA chybělo.
Udělat stovku (100%) je vzhledem k větší velikosti hry než Vice City už dosti časově náročné. Jeden z bývalých rekordů měl těsně pod 15 hodin. Takže pomalu pomaloučku na vlastní pěst můžete u hry strávit třeba i půl roku. Znovu se moc nezmiňuji o příběhu, protože by ho měl každý zažít sám, je plný tradičních zvratů a také americké... ehm řekněme... "květnatosti". Kolem a kolem je San Andreas nejznámějším dílem v sérii GTA. Má pověst hry, kde jde dělat skoro vše a nikdy neomrzí. Navíc je i místy dost komická, bavíme se li o pathfindingu a dalších trampotách místního světa.
V San Andreas můžete dokonce i řídit vlak! Je to sice asi tak záživné, jako sledovat televizní kanál Klenot, ale je to tam.
Plusy: velké možnosti otevřeného světa; skvěle napsané a jedinečně namluvené postavy; rádio nyní dovoluje přehrávat i vlastní písničky; jetpack; spousta jedinečných míst pro všelijaké vaše účely; npc lidé více reagují na vaše počínání; proměnlivé atributy vaší postavy - bez nutnosti trávit hodinu času na začátku hry tvořením postavy; všechny ty mini blbosti, které by vás jinak nenapadly jako vlaky, lowridery, obecně základní tuning aut, posilování, trénínk střelby v obchodě se zbraněmi a další; Woozie je prostě srandovní;
Mínusy: už jsem to nechtěl zmínit, ale musím - ovládání RC helikoptér a letadel; mírně repetetivní honičky s určitými postavami skrz půlku města; Catalina you b*tch
Meh: Na to, kolik místa v každém městě je, by mohlo být více zaplněné. Každopádně chápu, že na to prostě nebyl čas. Venkov je parádní do té doby, dokud vás nehledá policie, která pak na vás skáče i z mostů nebo z horské cesty pro motorku. Šance že vás trefí střelec z helikoptéry je asi 40% stojíte-li na místě, 60% hýbete-li se, 50% plavete-li a 10% pokud jen tak plujete na hladině. Funny. Příběh je takový... ok. Nechápejte mne špatně, obsahuje dost dobrých momentů a tak, ale na druhou stranu vám postupně zrecykluje některé postavy a pokud se na něj podívám z dálky jako na obecný celek, je to vlastně dost trotlovina, kterou snad napsal nějaký pacient psycho ústavu. Ale ono jde o ty momenty, že jo?
Hodnocení hráče: 94/100