Stránka 1 z 1

Recenze: Blackguards 1 (2014)

PříspěvekNapsal: pát 20. lis 2020 12:32:07
od SteGo_Saur_CZ
Kvůli mému pokračování dlouholeté cesty dohrát co nejvíc her z mé steam knihovny podle abecedy, jsem již před nějakou dobou narazil na tahové rpg blackguards. To je od zkušených mistrů z Daedalic Entertainment, takže ohledně kvality jsem neměl pochybnosti. Během posledního víkendu jsem se pustil do grindu a nyní, jeden-dva boje od konce hry a hlavně posledních 10 achievementů od 100% splění, již snad mohu posoudit, jak moc se hra povedla.

U podobných her to bývá zvykem, ale radši dodám, že hra je rpg s adventurním/příběhovým slepením. Co to znamená: hlavní náplní hry jsou tedy samozřejmě tahové souboje, které však slepuje dohromady rychlé cestování po mapě, interaktivní obrázky žijících měst s npc postavami ke konverzaci a obchodu, a sem tam příběhové cutscény, plus tuším tři digitálně generované filmové scény (nejblíže se podobají filmečkům z Diabla 2).

Nyní konkrétněji. Ohledně příběhu, aby se toho zase moc neprozradilo, se dá hlavně říct, že je ze začátku zmatečný. To je dáno zejména faktem, že hra nečeká, až se rozkoukáte (myšleno právě příběhově) a hned na vás chrlí názvy postav, božstev a lokací. Pokud však tomu dáte svůj čas a hlavně "focus", není problém si užívat nový svět plný fantasy. Zjednodušeně se jedná o hledání pravdy, kdy hlavní hrdina (hrdinka) je nařčen z vraždy, kterou ani neví jestli spáchal - přičemž mrtvou postavu a další důležité postavy zná dobře z minulosti, neboť se s nimi skoro denně vídal. Musíte najít vaši blízkou přítelkyni, která během vašeho uvěznění zmizela, jejího mentora a vrchního alchymisty, který vás i přes vaši známost obvinil z dané vraždy a nakonec musíte najít onu hledanou pravdu celého příběhu. Obecně je příběh fajn a hra dokáže i podávat slušné side questy. Celkově je hra středně dlouhá i s těmi side questy a narazil jsem jen na jeden nedopatchovaný bug, kdy se část jednoho vedlejšího questu spustí dříve, než jeho start, ale i tak ho můžete splnit, jakmile ho odstartujete.

Nyní ohledně bojů. Boje se odehrávají v jakýmsi mezi-interaktivním prostředí na hexagonovém poli. Interaktivní je proto, protože některé boje se odehrávají na místech s interaktivními objekty. Ve hře je například možné - shodit stoh krabic, aby jste si vytvořili krytí, shodit na někoho knihovnu s knihami, pákou na někoho shodit lustr, otvírat klece se zvěří, nebo ničit všechny stoly, bedny, sudy a další. Do toho některé boje po vás vyžadují i jiné věci než jen obyčejné zabít všechny. Nejednou jsem se setkal s nekonečnými zástupy příšer (na mapě vždy po čtyřech max.), které se zastavili až tehdy, až jste zničili ovládací krystali apod. Párkrát bylo cílem i utéct přes bojiště na konkrétní místo a párkrát se i problížit kolem stráží - pokud možno - bez povšimnutí. Hra vás za nesplňění plíživých misí nijak zvlášť netrestala, co jsem si všiml. Co vím, tak akorát si stížíte průchod větším bojem, než bylo původně nutné.
Obecně máte ve hře dva základní typy bojovníků. Kouzelník a nekouzelník. Kouzla se učí a mohou učit pouze kouzelníci. Všechno ostatní se může naučít kdokoliv. Za vyhrané boje a splněné úkoly dostáváte BD, což jsou v podstatě zkušenosti, které pak můžete utrati do jednoho z pěti stromů. V prvním stromu máte základní charakteristiky jako výši životů, astrální energie (many) a magické odolnosti. K tomu patří dále i šance na úhyb, jak silné máte nervy (závisí na tom, jestli spadnete při přechodu přes kluzkou podlahu nebo jestli vás nevyděsí zombie atd.) a nebo např. dračí smysli, jenž fungují v podstatě jako detekce pastí. V druhém stromu si vylepšujete zacházení s určitými druhy zbraní. Zbraně máte rozděleny na kopí, hole, obouruční sekery a meče, jednoruční meče, kordy a rapíry, jednoruční sekery, ale i luky, kuše a vrhací zbraně. Určitě jsem nevyjmenoval všechno, všeho všudy je toho myslím 11 a jde to do maxima 18, kdy v každé úrovni si navíc ještě můžete vybrat, zda se postava s touto zbraní více zaměřuje na útok nebo obranu. Ve třetím stromu se s pomocí učitelů můžete učit primární dovednosti, jako např. ranhojičství, válečnictví, a další věci, které vám přinášejí bonusové výhody k určitým akcím. Ve čtvrtém stromu se s pomocí učitele učíte kouzla, tedy pokud jste kouzelník. V pátém stromu se s pomocí učitele učíte druhotné schopnosti. Speciální výpad s rapírem, rychlejší obnova astrální energie, větší poškození duálními zbraněmi stejného typu, a další podobné bonusy. Když už jsem třikrát zmínil učitele, zde je dobré jich najít co nejvíce, protože každý učitel zná a podělí se jen o něco. V základu však stačí si u něj schopnost jen "otevřít" a zbytek už můžete udělovat do schopností sami. Některým učitelům však musíte napřed nějak pomoci, jak už to bývá v podobných hrách zvykem.

Kromě učitelů jsou venku (jako NPC) i obchodníci se zbraněmi, oblečením a předměty, alchymisté s lektvary a jedy, hospodští, u kterých se můžete vyspat a léčitelé, u kterých se léčíte. Ohledně inventáře, velikost je podle mě dost benevolentní, resp. dost toho uneste, i přesto, že má všechno určenou váhu. Zbraně si dáváte do až tří slotů, mezi kterými můžete v boji přepínat. To je důležité, neboť během boje nemůžete manipulovat s inventářem. Pokud máte opasek, můžete si do něj nachystat lektvary, podle úrovně opasku (podobně jako v Diablu). Kromě opasku na sebe můžete narvat, jak už to klasicky bývá, helmu/klobouk, brnění/oblečení, rukavice a boty. Setové věci vám samozřejmě dávají bonusy navíc. Kouzelníci jsou postihování za nošení těžké zbroje, tím se hra brání proti tankům-kouzelníkům. Což podle mě ani nebylo třeba, neboť kouzla byli na můj vkus ne až tak účinná oproti běžným zbraním. To stejné platilo o střelbě, která běžně nestačila na slušně rychlé zabíjení a v podstatě se jednalo jen o alternativu k čekání na nepřítele, nebo odstřelu schovaného protivníka.

Během boje máte po vzoru Heroes of might and magic 5 na spodní liště obrazovky pořadík iniciativy. Postava, jenž je na řadě má (podle hezky světelně odlišených hexů) určitý počet akčních bodů k pohybu a útoku nebo jen k pohybu. Kromě toho můžete i teda kouzlit, používat schopnosti (např. dračí smysl) nebo čekat, či zrušit tah úplně.
Kouzla tu najdete rozdělena do pěti kategorií: Ničivé, Obranné, Posilující, Zeslabující a Podpůrné. Ničivá kouzla se s měnící se úrovní projevují ne až tak zvýšeným poškozením, ale spíše větší oblasti působení. Pro příklad: ohnivá kouzla jsou dvě, fireball a proud plamene. Fireball zvyšuje velikost působení pomálu, maximum je kolem 10 hexů, a samozřejmě - nejvyšší účinnost má ve středu působení. Proud plamene jsou jakoby střely, které plachtí k cíli v kuželu působení. Ohled však musíte brát, jestli někomu něco nestojí v cestě apod. Do toho např. zemní kouzlo umí zneschopnit nepřítele na místě a plně vylepšené ledové kouzlo umí zpomalit všechny protivníky na bojišti. Na nějaké slušné kouzlení je však astrální energie docela málo, pokud od ní vyloženě neinvestujete jak posedlý. To se však ale časem zase nevyplatí. Pokud nějaká postava padne v boji, nic se neděje, ostatní pokračují dále. Pokud vyhrajete, postava, jenž padla, se jakoby probere a jedete dále.

Nakonec mě napadá již jen to, že v rozhovorech mluví celá vaše skupina dohromady, takže vám texty kromě odpovědi ukazují i postavu, jenž ji pronese. Efekt to má tehdy, až trochu poznáte vaše bojovníky po stránce charakteru. Některé questy anebo učitele najdete jen s jejich pomocí. Během hry potkáváte postavy, jenž se k vám přidají (nemáte na výběr je odmítnout) a některé od vás odejdou (ehm, spoiler!). Na nedostatek peněz pro obchod jsem si párkrát v duchu postěžoval, ale jinak po každé bitvě můžete dostat i nějaký loot, takže to není tak hrozné. Mapa světa, ve kterém cestujete, mohla být přehlednější. Je totiž naefektovaná do klasického středověkého stylu, a do toho vám tam ještě před ní lítají abstraktní mráčky, jako fakt, že se díváte seshora. Někdy i přes názvy lokací apod. Hra se dělí na pět aktů, kdy po prvním vám zpřístupní skoro celou mapu, po druhém aktu vám vezmou tu první startovní část a po třetím aktu vám ji vrátí. Mezi věci, co potkáte na bojišti se řadí například zombie, vlci, obří slimáci, goblini, enti, ještěřané, ale hlavně lidé. Ve hře existují i elfové a trpaslíci, takže se jedná o klasický portrét fantasy světa.

Hra vypadá na první pohled trochu starší, než říká rok vydání, ale určitě není špatná. Pokud už se trochu vyznáte v taktice, stáčí vám dotoho dát slušný týden hraní a máte hotovo. Pro občasné hraní nebo težkou obtížnost můžete ve hře strávit i měsíc. Hra není náročná a je dobře optimalizovaná. Pokud máte rádi rpg, doporučuji.


Přepadení v katakombách se dalo čekat.
bg3.jpg



Plusy: taktické souboje s interaktivními objekty; velké možnosti kam udělit svoje zkušenosti; jednoduché cestování; možnost si v boji napřed naklikat, kudy postava půjde a odkud zaútočí; velké možnosti nastavitelných klávesových zkratek pro všechno možné;

Mínusy: mapa je zbytečně nepřehledná; kouzla a ještě více střelné zbraně, jsou celkem překvapivě relativně neúčinné; některé achievementy jsou hodně grindovací a některé zase nedostatečně vysvětlené; deník úkolů buď neumí trackovat jiné než hlavní questy, nebo jsem nepřišel na to jak se to dělá;

Meh: Quest book má sice něco do sebe, ale určitě nepatří zrovna k mega přehledným. Český překlad textů v rozhovorech je naprosto v pořádku, v questech a achievementech je naopak vidět, že to překládal někdo, kdo hru nehrál. Anglický dabing je ok, nic světoborného, ale ani neuráží. Grafika je, jak jsem říkal, taky tak nějak OK. Síla příběhu je zase spíše průměrná, jeden-dva zvraty, jinak vcelku slušně napsané. Možná to byla původně kniha. To by to vysvětlovalo.

Hodnocení hráče: 76/100