Třetí díl GTA série nám hru změnil z chaotické městské arénovky na klasickou akční střílečku. Otázka, zda byl přerod nutný, je dodnes nezodpovězena, avšak co bychom si bývali počinuli bez prvního milníku k těm mega dílům, co přišli poté.
Ok, takže co všechno se změnilo. Hra již není 2D top down. Nyní je 3D third person. To dává více charakteru postavě a tím zavádí novou důležitou podstatu série - cool faktor, neboli jak bezva hustej borec je postava, za nichž hrajeme (i pětka to má, jen to prezentuje skrytě). Vaše postava sice nemluví, ale zbytek je již namluvený pořádně (žádné mumlání z prvních dvou dílů) a tím hra dostává tzv. filmovou injekci. Proč nemluví Claude je otázka za milion, protože hra není postavená dostatečně koncepčně jako Half Life, aby jim to prošlo jako záměr, a zároveň Claude není zrovna profesionál až za hrob, aby to bylo jeho krédem. Na filmovosti hry to má lehký dopad, avšak cutscény již jsou zakomponované tak, že to celé tak nějak prochází. A to není jediným bodem zájmu. Celé to šlo ruku v ruce s tím, že druhý díl byl původně dělaný na Playstation 1, zatímco GTA 3 už bylo přímo na míru počítačům. Z toho také plyne, že už například nebylo potřeba rozdělit hru do menších levelů, ale mohli jste mít plný otevřený svět hned od začátku. Tedy obrazně (hardwarově) řečeno, protože části mapy jste si odemykali až postupem ve hře. Což je mimochodem také již tradice série. První ucelený příběh, který není jen o plnění náhodných misí, jako krysa v laboratorním bludišti, je příjemným zpestřením hry, spolu s cutscénami, které dnes považujeme za skoro nutné. A jako bonus - ve hře je poprvé vidět přechod ze dne na noc a zpátky.
Co zůstalo stejné je early-moderna gangsterské prostředí, respektive ne až tak lokace samotné, jakožto ten feeling, co z hraní máte. Jako zločinec berete stále těžší a těžší úkoly, aby vám stoupal respekt místní zločinecké elity a vy jste se mohli pomstít bývalé partnerce za zpackaný job v bance. Kromě úkolů od bossů a následně úkolů z "telefonu", je možné dělat mimiúkoly typu saniťák, nebo hasič, jak je již dnes opět známá věc v herní sérii GTA. Máte tu relativně velký vozový park, kdy se díkybohu auta stále chovají každá jinak a díkybohu stále ovladatelně (dost her z té doby s řízením ve městech mělo problémy). Zbraně jsou tu samozřejmě také silnou stránkou. Sice nenajdete žádné šílenosti jako v předchozích hrách série, ale hra se správně vydala cestou normálnějšího arzenálu a tím získala trochu více na věrnosti a opravdovosti. Jak už bývalo zvykem, nechybí tu ani řádné exploze a šílená logika místních řidičů (taky neverending klasika série).
Co však trojce chybí, je ten pocit urgentnosti, který předchozí díly přinášely. Všechno bylo potřeba rychle udělat, ať už ohledně misí, nebo soubojů s gangy a policií. Jeslti je to dobře nebo špatně je na každém z nás. Za mě se jednalo o krok směrem zpět.
Třetí díl také postrádá multiplayer, což tenkrát byla škoda, neboť všichni slintali, jak by tento chaos vypadal s kamarády. Za x let se fanouškovská komunita ke hře vrátila a multiplayer si vytvořila sama, což je z mého pohledu však již moc pozdě - speciálně pro to, aby to ještě hráli lidé místo jiných dílů.
Temná noc, déšť, krev na silnici... atmosféra je parádní.
+ mise; otevřený svět; 3D přechod se povedl; auta; délka hry; dabing; simulátor toho nejhoršího v nás právě započal
- příběh je stokrát viděné znovu; občasné záseky u rohů budov apod; hlavní postava nemluví