Recenze: Talisman (1985/2012)

Recenze, návody, popisy a další přidružené ptákoviny.

Recenze: Talisman (1985/2012)

Příspěvekod SteGo_Saur_CZ » stř 30. zář 2020 8:50:33

Prvně je potřeba říct, že Talisman je původně desková hra (k mání i s českou lokalizací, první verze talismanu je někdy z roku 1985) a že koncept vychází z ještě starších her (u nás byla známá verze "Duchové, Démoni a Draci"). Talisman se později dostal i na počítače a mobilní přístroje (2012), kde žije dodnes. Z 90% fungují digitální verze stejně jako původní desková verze. Hrál jsem všechny tři varianty talismanu, popisovat budu víceméně počítačovou verzi (i když jak říkám, deskovka je v podstatě stejná).

O co se jedná... na stole máte obdélníkový herní plán, který se rozděluje na tři "kruhy" dalších obdélníků. Kruhy se tomu říká už od nepaměti, i když to geometricky nedává smysl. Každý hráč má svou postavu, která má určité statistiky, které se snaží cestováním po mapě vylepšovat a tím získat větší moc. Všichni hráči začínají na vnějším kruhu a cílem je se dostat doprostřed, což je možné samozřejmě jen z vnitřního kruhu. Uprostřed je koruna moci, kterou jakmile tam přijdete, můžete postupně aktivovávat a tím se snažit zabít vaše nepřátele a vyhrát hru. Toť velmi obecně zjednodušený popis hry.

Nyní podrobněji. Začněme od postav. Těch je dost (v základu 15, v digitálních verzích 18) a každá má svoje statistiky zobrazující počáteční sílu, magii, životy, peníze, osud a speciální schopnosti. Kromě speciálních schopností je vše modulární, tedy mění se nahoru/dolů podle toho, jak probíha hra. Schopnosti jsou různé a některé postavy mají třeba hned tři, zatímco jiné mají jen jednu. Není se však třeba strachovat, vše je relativně dobře vyvážené. Na začátku svého tahu hodíte kostkou. Výsledné číslo vám říká, o kolik polí se smíte pohnout (pokud nepočítáme specialní schopnosti apod.). To můžete na levou i pravou stranu (dle vašeho výběru) kruhu, ve kterém se nacházíte, nebo přejít na jiný kruh, nachází-li se tam vstup. Z vnějšího kruhu na prostřední se pohybem dostanete přes bitvu se strážcem o síle 9, z prostředního na vnitřní se dostanete pouze přes dveře schopností a z vnitřního na korunu moci se dostanete pouze tehdy, máte-li u sebe talisman (odtud název hry). Přeskakovat kruhy se dá i jinými způsoby - různými teleporty, kartami událostí anebo s pomocí voru (pouze z vnějšího na prostřední a naopak). Všude (a hlavně ve vnitřním kruhu) na vás čekají různé zkoušky, které testují, jak silná je vaše postava a zároveň kolik štěstí máte při hodech kostkou. Vnitřní kruh je celý stvořen jen z posledních testů, kdy na jednu stranu se vydáváte, pokud jste zaměřeni na hrubou sílu, zatímco na druhou stranu jdete, jste-li zaměřeni více na magii. Sílu a magii získáváte za trofeje z monster, z karet událostí, poutníků, lokací, nebo na místech vytištěných přímo na mapě (např. město). Zlato dostanete jen z karet, a to buď tzv. zadarmo, nebo pomocí transmutace předmětů. Osud se sice dá získat z karet, ale je to s ním trochu ošemetné. Nejčastěji si můžete osud "doplnit" do základní hodnoty v lokaci vytištěné přímo na mapě (např. hřbitov). Životy si můžete léčit nebo navyšovat. Léčit jde každopádně jen do původní startovní hodnoty. Možností zisku života je překvapivě dost, zvláště z toho důvodu, že s trochou smůly můžete ztrácet životy tempem jeden za kolo.

Dáme si obecně příklad jedné cesty od vnějšího kruhu až ke koruně. Jak bylo řečeno, napřed se nějak musí člověk dostat do prostředního kruhu. Porazit strážce se silou 9 může být dost o štěstí (anebo absolutně nemožné máte-li postavu holdující vyloženě magii). Řekněme, že tedy máme mága se silou 4 a magií 9. 4 ku 9 je skoro nemožné vyhrát (k oboum se ještě připočítává hod kostkou). Pokud máte kouzlo neviditelnost, můžete kolem strážce jen projít. Pokud ne, můžete dojít do vesnice ve vnějším kruhu a následně musíte hodit šestku, která říká, že vás převozník vezme přes řeku do prostředního kruhu. Další možností je například portál, který však již musí být vyložen na mapě. Nebo jiné karty například Imp, které vás tam teleportují. V prostředním kruhu musíte projít chtě-nechtě přes dveře. Ty po vás chcou hodit dvěma kostkama. Jejich výsledek odečtete od vaší hodnoty síly nebo magie (co je u vás větší). Pokud je výsledek nula nebo záporné číslo, prošli jste. Jinak zůstáváte před dveřmi. Uvnitř se jako mág rozhodnete jít cestou magie. První překážkou jsou doly trpaslíků. Hodíte třemi kostkami a znovu odečtete od vaší hodnoty, tentokrát bez výběru - magie. Podle výsledku vás to buď teleportuje na nějaké jiné místo nebo jste znovu v záporné či nulové hodnotě a tedy můžete další kolo pokračovat dále. Dalším testem je věž upíra. Hodíte jednou kostkou, kde výsledek znamená určitou ztrátu životů. Jednička a dvojka znamenají jeden život, trojka a čtyřka znamenají dva životy, a pětka a šestka znamenají tři životy. Tyto životy buď odeberete svojí postavě, nebo odložíte libovolný počet společníků - v míře jeden společník = jeden ztracený život. Posledním velkým testem je pekelná jáma. Hodíte si kostkou. Výsledek určuje počet démonům, kteří na vás budou postupně útočit. Démoni jsou všichni stejní, mají sílu 4 a odtud už se dostanete pouze tak, že je porazíte, nebo zemřete. Posledním políčkem vnitřního kruhu je planina ohňů, na kterou nelze vstoupit, nemáte-li u sebe talisman (čili je to v podstatě takový klíč). Z tohoto políčka již pak můžete vstoupit ke koruně moci. Od této chvíle je každá smrt hráčů konečná. Normálně se hráč, který zemře znovu narodí a zkouší svoji cestu na vrchol znovu a znovu. Jakmile je však někdo u koruny moci, nastává EndGame. Každé kolo smíte zakouzlit kouzlo koruny moci, které vám říká, že si hodíte kostkou. Hodíte-li jedničku, dvojku nebo trojku, nic se nestalo. Hodíte-li však čtyřku, pětku nebo šestku, všichni ostatní hráči ztrácí jeden život. A to opakujete tak dlouho, dokud všichni nezemřou a vy nezůstanete jediní naživu. Je však možné, že se během toho za vámi někdo dostane ke koruně. V tom případě musíte před tím, postupně kolo po kole, bojovat, dokud u koruny nezůstane je jeden.

Zpátky k principu hry. Po hodu kostkou se tedy rozhodnete, kam chcete zamířit. Pokud je daná lokace prázdná, táhnete kartu z hlavního balíčku. Pokud je lokace plná (ať už již vytaženou kartou nebo vytištěným textem na mapě), novou kartu netaháte a musíte se vypořádat s již vyloženým/natištěným (některé lokace mohou i říkat, že máte táhnout více karet). Karty se dělí na několik druhů, zkusím vyjmenovat s příklady. Každá karta má u sebe číslo, které říká, v jakém pořadí máte kartu vyhodnotit, máte-li jich více (např. 3 karty s čísly 5-1-3 znamenají, že máte napřed vyhodnotit kartu s číslem jedna a až poté pokud můžete kartu s číslem 3 a následně s číslem 5) . Jedničky jsou události. Mají okamžitý efekt a po vykonání se hned odkládají. Příkladem budiž již zmíněný Imp. Hodíte kostkou a podle toho, co vám vyšlo, vás teleportuje jinam (což vám ironicky znemožní vyřešit další karty, pokud jste jich měli více na jednom poli). Dvojky jsou monstra na sílu a trojky jsou monstra na magii. Monstra musíte porazit v boji, ten probíhá, jak již bylo naznačeno - hod kostkou plus vaše hodnota postavy, proti hodu kostkou plus hodnotě monstra. Prohrajete-li, ztrácíte život, karty zůstávají tam, kde jste na ně narazili a jede další hráč. Bude-li to remíza, stane se totéž, jen s tím rozdílem, že neztrácíte život. Vyhrajete-li, berete si monstrum k sobě jako trofej. Vždy, když máte u sebe monstra, jejichž součet síly je větší než 7, smíte je vrátit do balíčku a přičíst si "permanentně" jednu sílu k vaší postavě. Obdobně to funguje pro magii a monstra z magií. "Permanentně" je v uvozovkách, protože o sílu a magii, kterou získáváte nad svoji standartní hodnotu, můžete jinými kartami či lokacemi zase přijít. Čtyřky jsou cizinci/poutníci atd. Někteří zůstavají "natrvalo" na místech, kde jste na ně narazili a někteří zůstávají jen po dobu, dokud někdo nesplní jejich podmínku. Každopádně vás můžou například vyléčit, prodat vám kouzlo, nebo zvýšit libovolnou statistiku o jedna. Ti záludnější vám umožňují hodit si kostkou a podle toho se vám něco stane - klasickým případem je Čarodejnice. Hodíte-li šestku, doplní vám osud na maximum (mimochodem - osud je možnost přehození kostky, až budete někdy chtít), hodíte-li pětku, dostanete kouzlo, za čtyřku vám dá +1 k magii, za trojku +1 k síle, za dvojku vám ubere jeden život a za jedničku vás promění v ropuchu. Ropucha je pěkné svinstvo. Jako ropucha ztrácíte všechny předměty, společníky a zlato, které jste nastřádali (necháváte je na místě proměny pro ostatní hráče - fuj). Tři kola nemůžete brát nové předměty ani společníky, máte sílu, magii a životy na hodnotě 3 a hýbete se jen o jedno pole vedle. Paráda. Pětky jsou společníci a předměty. Společníci jsou většinou dobráci, kteří vám přináši různé bonusy, dokud je máte u sebe. Ať už vylepšují statistiky, ulehčují určité lokace nebo přidávají nějakou schopnost, je většinou radost na ně narazit. Existují ovšem i dvě vyjímky - Poltergeist vás nutí chodit každé jen o jedno pole, dokud se ho nezbavíte (jakýkoliv přechod přes vodu - tedy vor, strážce, nebo je na vnějším kruhu 2x most), druhou vyjímkou je Ježibaba, která se na vás přilepí a odhání všechny další společníky (stávající zahodíte, nové ani neberete). Zbavit se jí dá pouze ve městě, navštívíte-li mystika. Předměty vám dávají obdobně buď +1 k té nebo té nebo obou statistikám (síla a magie), nebo se jedná o brnění a můžete si tedy před ztrátou života po boji zkusit hodit kostkou, není-li ztráta negována. Nebo můžete tohle, tamto, tadyto, prostě fůra předmětů - fůra věcí. U sebe každopádně smíte mít maximálně čtyři předměty. Nemáte-li jako společníka mulu, která vám přidává místo + další 4 za každou mulu, jenž máte. V boji však vždy můžete použít jen jednu zbraň a jedno brnění. Zbraně se moc nemění. Všechny vám dávají +1 k síle, takže většinou stačí obyčejný meč. Šestky jsou lokace. Tyto karty zůstavají na mapě, podobně jako cizinci/poutníci. Zde může být například již zmiňovaný portál pro teleport, nebo jeskyně s pokladem atd. V podstatě fungují hodně podobně jako oni poutníci. Toť vše, co najdete v hlavním balíčku. Balíčků je více. Jeden obsahuje kouzla, která dáváte postavám, žádá-li to po vás hra. Kouzla jsou různá, většinou co vás logicky napadne, že by tu mohlo být, tak tu je. Neviditelnost, teleport, léčení, protikouzla, krádež předmětů, krádež společníků, zničení karty atd. Další balíček slouží jako balíček obchodníka. Nacházi se v něm obyčejné předměty jako meč, štít, helma atd. ale i třeba mula. Tyto karty si mohou hráči koupit, navštíví-li nějakým způsobem obchodníka. Posledním balíčkem je extra balíček talismanů. Způsobů jak získat talismanů je vícero. Pár jich je náhodně v hlavním balíčku. Pár se jich dá získat přes karty "Poustevník". Nejzaručenější cestou je však navštívení Warlockovy jeskyně v prostředním kruhu. U Warlocka dostanete, podle hodu kostky, úkol, za jehož splnění dostanete Talisman. Úkoly jsou všemožné, např. uber jinému hráči život, odevzdej určitý počet společníků, předmětů atd.

Talisman vám však může někdo sebrat. Buď kouzlem nebo po souboji. Pokud hráč dorazí na pole, kde se již někdo nachází, rozhoduje se, zda chce využít danou lokaci nebo se střetnout s jiným hráčem. Většina postav smí bojovat pouze silou, pár kouzelníků má na výběr možnost bojovat pomocí magie. Boj funguje stejně jako s monstrem. V tomto případě má však vítěz právo na výběr lupu. Buď si vezme jeden z předmětů poraženého, nebo si vezme jedno jeho zlato, anebo mu ubere jeden život (přičemž se ale aktivuje brnění, má-li poražený nějaké). S tímto principem můžete být pár her pěkným otloukánkem. Některé předměty totiž velmi zlepšují šance na hladký průchod hrou, například "orb vědění", který vám dovoluje vyměnit líznutou kartu z balíčku za jinou. Není tedy divu, že pokud má protihráč k vám cestu a hlavně aspoň malou výhodu oproti vaší postavě, tak vám zkusí orb vzít. A takových předmětů je několik. Někdy se také stává, máte-li málo životů, že se vás ostatní budou pokoušet dorazit. Vy se po smrti sice znovu "narodíte", jenže ztratíte dost času strávený znovu vylepšováním vaší postavy.

Kouzlo hry se dá rovněž různě vylepšovat. Standartně se hraje na kouzlení u koruny moci. Dá se však hrát jen na co nejrychlejší cestu ke koruně. V digitální verzi také můžete dát postavám až 3 runy. Runy jsou lehká vylepšení během hry. Jde o to, jak se na to podíváte - můžete dát runy pouze sobě a ulehčit si tím hru, nebo dáte runy pouze protihráčům a hrajete hardcore. Runy však nemáte hned od nuly, musíte si je vyhrát hraním talismanu. Na konci hry vá hra spočne, zda jste byli nejsilnější, nejmagičtější, nejbojovnější atd. Za to dostanete "zkušenosti" a po určitých úrovních na výběr jednu ze tří run. Pro příklad run, moci směnit trofeje monster za pět, místo standartních sedmi, je dost nápomocné, spěje-li vaše hra zrovna k velkým bojům s monstry. Spěje-li - to protože tahání karet z balíčku je pořád a stále jen velká náhoda. Celá hra je vlastně o tom, jak dobře se poperete s náhodou, jenž jste si připravily.

Na konec ještě zmíním, že existuje hodně dalších přídavků ke hře, (u deskovky je česky zatím je smrtka, zda-li bude někdy více věcí přeloženo se neví) na pc nebo mobilu se však můžete dokonce i podívat na karty, které s přídavkem dostanete, nebo i na všechny postavy ze všech přídavků. Nomádi, resp. tvůrci, si dali zabrat a odvedli kus práce. Hraním na pc jsem objevil i docela fajn muziku, skládající se asi ze 4 nebo 5 skladeb, které sedí k tématu hry. Fakt, že se dá vše rychle zapnout a vypnout, a hra se po tazích ukládá sama, se hodí i těm, co nemívají moc času pohromadě, a hrají spíše útržkovitě.


Takhle nějak vypadá základ jako desková hra. s talismanem se však hráči musí připravit na to, že hra může trvat půl hodiny, nebo taky pět hodin.
talis1.jpeg



Hodnocení:
+ i po letech stále velká zábava; variabilita postav; rozšíření je bohatě dost; všechny verze hry jsou perfekt;
- náhoda je svině; někdy dlooouhááá doba hry; jak moc kolikrát trvá hráčům pohnout se svým tahem;
"What do you call a marathon for pastors? A REV RUN."
"Members of the house, the band was... Showaddywaddy"
"Hmm." "Fuck." - Geralt Of Rivia
"When he said he's a positive person, he ment HIV."

Obrázek

Pravidla
Uživatelský avatar
SteGo_Saur_CZ
Administrátor
 
Příspěvky: 4115
Registrován: sob 21. dub 2012 9:54:03
Cash on hand: 186,383.35
Bank: 3,985,590.75
Bydliště: Všade kde se dají hrát hry
Aura: 29

Re: Recenze: Talisman (1985/2012)

Příspěvekod Liger » stř 30. zář 2020 19:51:23

SteGo_Saur_CZ píše:"Duchové, Démoni a Draci"

Jó, to si pamatuju!
Obrázek
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
Pravidla lamího fórumpisu | Program na barevné přechody v BBCode, v. 2.1
Uživatelský avatar
Liger
Moderátor
 
Příspěvky: 11222
Registrován: pát 16. črc 2010 23:17:00
Cash on hand: 18,252.85
Bank: 16,785,133.75
Bydliště: Štatl
Aura: 167

Re: Recenze: Talisman (1985/2012)

Příspěvekod SteGo_Saur_CZ » pon 12. říj 2020 12:52:23

Od soboty jsem zkoušel přídavek se smrtkou. Není to špatný. Kromě nových karet, postav a principů, je fajn ona přítomnost smrtky, jenž hýbou sami hráči - pokaždé, když hodí jedničku na pohyb. Setkání se smrtkou není většinou moc příjemné. Dvě možnosti mohou skončit vaší ztrátou života. Jedna možnost vás připraví o další kolo a jedna - ta nejhorší - vás dokonce na místě zabije. Uf, no prostě je třeba si schovat nouzový osud na přehození této rány. Můžete taky nad smrtkou vyzrát. Jedna možnost vás nechá vybrat, co získáte za odměnu a nejlepší poslední možnost - pošlete smrtku na někoho jiného.

Kolem a kolem, se smrtkou je sranda. Nové postavy jsou tak nějak OK, pár je jich super a pár je jich meh. Nové karty čítají všechny druhy karet, od předmětů, monster, lokací, cizinců až po kouzla a společníky. Hra je sice z obecného pohledu nyní těžší, ale asi bych všem doporučoval si při koupi pořídit rovnou i toto rozšíření. Vzhledem k tomu, že trochu vím, jak vypadají ostatní, tohle je rozšíření, které vám hru "nezničí".
"What do you call a marathon for pastors? A REV RUN."
"Members of the house, the band was... Showaddywaddy"
"Hmm." "Fuck." - Geralt Of Rivia
"When he said he's a positive person, he ment HIV."

Obrázek

Pravidla
Uživatelský avatar
SteGo_Saur_CZ
Administrátor
 
Příspěvky: 4115
Registrován: sob 21. dub 2012 9:54:03
Cash on hand: 186,383.35
Bank: 3,985,590.75
Bydliště: Všade kde se dají hrát hry
Aura: 29

Re: Recenze: Talisman (1985/2012)

Příspěvekod SteGo_Saur_CZ » úte 03. lis 2020 13:47:33

UPDATE RECENZE: Talisman: The Reaper Expansion

Ok, dáme si to naostro. Po měsících hraní můžu Reaper Expansion určitě doporučit. Do hry přidává skoro všechno a je s tím mnohem větší sranda.
Nová monstra jsou všech obtížností a některá mají i speciální efekt, pokud vyhrajete či prohrajete. Nová kouzla tak nějak sekundují ostatním, a řádně doplňují to, co jste si po několika hrách představovali, že by tu mohlo být. Obecně jsou ostatní karty celkem ještě více kostkově závislé. Což je v této hře dobře. Smrtka posunují sami hráči, což zní dělá jakoby postavu navíc, která může, ale nemusí, znepříjemnit jiným hráčům jejich průchod hrou. To platí dvojnásob, pokud vás rovnou zabije na fleku. V talismanu hra smrtí nekončí, není-li někdo na koruně moci, takže to není taková pohroma, ale člověk si dává větší pozor, pohybuje-li se v její blízkosti. S všudy přítomným štěstím je také možné ze smrtky vytěžit bod do statistik nebo ji alespoň poslat na někoho jiného, takže se nový princip stále drží celkového principu talismanu. Nově je možné hrát i s alternativním koncem hry, kdy u koruny moci neaktivujete korunu, ale posíláte smrtku na jiné hráče. Plus je po celou hru při hodech se smrtkou snížena hodnota kostky o jedna, takže již žádné body navíc do statistik a přímá smrt má dvojnásobnou šanci.
Ve hře jsou čtyři nové postavy: obchodník, kultista, mudrc, rytíř
Obchodník začíná bohatý a umí vyměňovat předměty mezi hráči. navíc může zaplatit (!) drakům nebo monstrům, aby na něho neútočili. Rytíř je navždy dobrý a začíná od začátku hry s mečem a brněním. Plus si může přidat hned dva k jakékoliv akci modlení. Kultista je pro změnu navždy zlý a po každém vyhraném souboji s jinou postavou nebo kartou monstra si hází kostkou, aby obdržel dodatečný bonus. Celkově je tahle postava dost overpower. Bonusy se všechny hodí a jedinou slabinou postavy je jen jediný žeton osudu. Mudrc se kdykoliv během svého tahu může podívat na vrchní kartu normálního balíčku i balíčku kouzel. Zároveň si může zadarmo jedenkrát přehodit kostku na pohyb. Aby toho ještě nebylo málo, tak má vždycky alespoň jedno kouzlo, vždy na začátku svého tahu. Užitečné.


Hodnocení oproti minulé recenzi:
+ více karet; více možností; smrtka a její interakce; ještě větší dlouhověkost hry
- kultista je až moc silný

Kolem a kolem musím zopakovat, že rozšíření se rozhodně vyplatí, budete-li nebo jste již investovali do talismanu. Hru obohacuje o všechny její části a k tomu přináší ždibec něčeho nového, co se neztratí. Za mě určitě plus.
"What do you call a marathon for pastors? A REV RUN."
"Members of the house, the band was... Showaddywaddy"
"Hmm." "Fuck." - Geralt Of Rivia
"When he said he's a positive person, he ment HIV."

Obrázek

Pravidla
Uživatelský avatar
SteGo_Saur_CZ
Administrátor
 
Příspěvky: 4115
Registrován: sob 21. dub 2012 9:54:03
Cash on hand: 186,383.35
Bank: 3,985,590.75
Bydliště: Všade kde se dají hrát hry
Aura: 29


Zpět na Herní články

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron