Recenze: Counter-Strike 1.6 (2000)

Recenze, návody, popisy a další přidružené ptákoviny.

Recenze: Counter-Strike 1.6 (2000)

Příspěvekod SteGo_Saur_CZ » pon 10. srp 2020 12:43:37

Tak dneska jsem si urval velký kousek. Co o téhle klasice můžu říct, aniž by to všichni dávno něvěděli. Moc ne. První Counter Strike vyšel jako modifikace na Half-Life. Fórem bylo, že modifikaci udělali dva studenti a rozpoutali tím hotové tornádo v herním průmyslu tehdejší doby. Nikdo nečekal, že lidé budou chodit po statisících na jejich stránky a stahovat modifikaci pro svoji potřebu. S tím začala růst i poptávka po serverech, kde by hráči z různých zemí mohli poměřit svoje síly proti sobě. A Counter Strike postupně rostl. Přes jednodušší betaverze, až po rozšířené plné verze, mezi nejznámější patří 1.3, 1.5, 1.6 a Condition Zero, kde Condition Zero bylo rozšíření pro hru jednoho hráče (která právem zapadla).

Princip hry je jeden z těch nejjednoduších. Na jedné mapě stojí proti sobě tým policistů a tým teroristů. Kromě cíle mapy, je jednou zaručenou cestou k vítězství postřílení druhého týmu. Mapy však mívají různé cíle, kterými lze hru, respektive jedno kolo, vyhrát, což se projevuje v předponách daných map. Kupříkladu předpona de_ znamenala hra na mapě s bombou, kdy jeden terorista obdrží bombu, s kterou by měl dojít na jedno ze dvou míst mapy (A a B), tam ji "položit" a následně bránit. Policisté tomu mají samozřejmě zabránit úplně, nebo alespoň bombu poté zneškodnit. Mezi další předpony patřilo například as_ (VIP eskorta), cs_ (záchrana rukojmích), es_ (útěk teroristů) a následně mnoho dalších, již však neoficiálních (rozuměj modifikací modifikace) jako např. deathrun_, fy_, ka_ a ze_. Mezi nejhranější mapy patřily tyto mapy: de_dust (kdesi v arábii), de_dust2 (obdobně), de_inferno (znovu v arábii, ale jakoby ve městě), cs_assault (taková parodie na swat filmy, kdy policisté musí vtrhnout různými cestami do skladiště), cs_office (kancelářské prostory nějaké firmy), de_aztec (aztécké ruiny za deště), de_train (vlakové nádraží) a fy_pool (přestřelka u bazénu).

Hra se skládá z několika kol (záleží na nastavení serveru), kdy kolo vždy začíná stejně. Hráči se "narodí" do přednastavených oblastí svého týmu. U sebe mají v tuto chvíli pouze základní pistoli svého týmu nebo zbraň z předchozího kola, přežili-li ho. Co nejrychleji si skrze interaktivní menu nakoupí hlavní zbraň, poté případně lepší pistoli, granáty, kevlarovou vestu a přilbu (i když textury postav tuto situaci nereflektují) a samozřejmě náboje. Na ty člověk nesmí zapomenout. Poté se už každý rozeběhne kam chce, u lepších týmů chodí hráči vždy po skupinkách, které se vzájemně kryjí. Tu a tam je možno narazit na tzv. "campera", což je označení, které podle mých znalostí, vzniklo právě v této hře, a jedná se o hráče, jenž sedí/stojí na jednom místě, většinou částečně schovaný. Herní obec tyto hráče víceméně kamenuje na potkání, i když jsou mapy a cíle misí, kde je campování z těchto důvodů tolerováno.

Hlavní je střílet a že je čím. Od různých kulometů po samopaly, odstřelovačky a pistole. Prakticky se však na vyšších úrovních budete potkávat jen s pár zbraněmi, kdy teroristé mají svůj speciální samopal Ak-47, policisté mají svůj speciální ekvivalent M4A1 a oba tými si mohou koupit AWP, jenž je odstřelovací puškou schopnou zabít na jednu ránu, trefíte-li se dobře. Opravdu dobří hráči však umí zacházet perfektně s vícero zbraněmi. Mezi granáty najdeme standartní výbušný, poté "breach" flash granát na oslepení a následně velmi situační kouřový granát. Bizardností, která se na většině serverů ihned zakazovala, byla možnost pro policisty koupit si taktický štít, jenž je dělal imunní vůči střelbě, dokud se s ním bránili.

Jak již bylo řečeno, hra si získala mnoho fanoušků, kteří zakládali nové a nové servery. Vzhledem k velké popularitě se hry chytly firmy, začaly se dělat turnaje o peníze, vznikaly první profesionální týmy a hra rostla co do věhlasu tak rozsahu. Koncem roku 2002 už znal/hrál Counter Strike skoro každý alespoň jednou v životě. S velkou fanouškovskou základnou se začalo modofikaci dále vehementně modifikovat. Takže později vznikly bizarnější typy her uvnitř counter striku. Pár divností příkladem: Prison - na principu říkanky "simon says", kdy policisté (a alespoň s jedním člověkem na mikrofonu) si hrají na řízení věznice. Teroristé poslouchají onoho policistu, který stylem simon říká skoč musí skočit, jinak budou veřejně popraveni. Tyto hry nebyly ani tak o vyhrání kola, jakožto o různých vtipných momentech atp. Zombie - jak již napovídá název, jeden tým se proměnil v zombie. Konkrétně tedy jeden zombie proti všem ostatním lidem. Myslíte, že je to nefér? Zombie stačí se člověka jen dotknout a konvertují ho na dalšího zombíka, takže se vždycky spouští lavinový efekt. K tomu si připočtěte, že zombie mají spoustu životů a možnost respawnu. Lidé se mezitím museli někde schovat, nejlépe ve více lidech a odhánět zombie častou střelbou do tradičně jediného místa, kterým se dalo do jejich úkrytu dostat. Některé servery následně zavedli bonusy navíc, jak pro zombie (typu přitahovací hák, zombie granát), tak pro lidi (pozemní miny, nekonečno munice nebo lepší zbraně). Správně hororovou atmosféru pak hře dodaly mapy, kde bez baterky je všude černočerná tma a slyšet zombie přicházet taky moc nešlo. Deathrun - je hodně speciálním druhem hry. Zde již nezáleží na střelbě skoro vůbec. Mapy se skládají z bludišť/překážkových dráh, kde jeden hráč se stává tzv. Overseerem, který spouští různé pasti a ostrůvky a ostatní hráči musí mapou proběhnout až k němu. Zde se hojně využívalo možná dalšího vynálezu Counter striku a to tzv. Bunny-hoppingu, kdy hráč poskakováním do stran ve vlnkách nabíral větší rychlost běhu i delšího skoku. Finále zakončím poslední pitomostí, kterou jsem hrával a která se také dostala do dalších her. Jediný problém je, že nevím, jak se tento typ jmenuje, jediné co si pamatuji je, že jedna z prvních map se jmenovala "wares". Hra funguje trochu podobně jako prison. Všichni hráči jsou na jednom ostrově/místě. Počítač vám každých 15 sekund vyhodí úkol, který musíte do šibeničního limitu splnit (v závislosti na úkolu - nejčastěji do 5 sekund, jedné sekundy, a někdy i méně). Úkoly se různili od nejjednoduších - skrč se/vyskoč, po složitější - udělej 3x bunny-hop. Za splnění úkolu jste dostali bod a hrálo se do určitého počtu bodů, kdy vítěz dostal na konci za odměnu možnost postřílet ostatní. Jak se hra modifikovala dále, tak součástí hry se stávali i úkoly na bázi deathrunu, střelby na terč, rychlého deathmatche s určenou zbraní, psaní slov do chatu apod. Hrál jsem to, sice mnohem více v tf2, ale můžu říci, že zábava to je, hlavně protože nikdy nevíte, co vás čeká za úkol a jak hektické bude ho splnit.
Vím, že jsem říkal, že je to finále, ale ještě mě napadl jeden dobrý typ hry a to gun game, kdy se hraje na principu postupu po žebříčku. Všichni hráči začínají se stejnou zbraní, ale za určitý počet zabití vám hra zbraň vyměnila za jinou. Takhle se většinou člověk prodral všemi zbraněmi Counter Striku a končilo to 3 zabitími granátem a následně jedním zabitím nožem.
**Kurnik a ještě jsem si vzpomněl a to nemůžu opomenout, protože jsem u toho zažil spoustu srandy - paintball, kdy celá hra spočívá v tom, že jedna rána znamená smrt. K tomu samozřejmě jen paintballový samopal, puška a barevné granáty. Byla to paráda.

Co dále k tomu řícti... Je toho nesmírně moc a vzpomínek rovněž, tak už jen pár drobností. Graficky je hra na svou dobu ok, ale teď už je to přehnaně hranatý a asi se spíše vyplatí hrát novější díly, nebo vůbec jinačí hru podobného principu. Zvuková stránka hry byla znovu Ok, kdy si člověk zvykl na zvuky zbraní a tím pak dopředu věděl, kde přibližně někdo střílí a co má za zbraň. Hra obsahovala i pár předmluvených rozkazů, které jste mohli vypouštět, typu jdeme jdeme jdeme, stáhněte se zpátky, nebo vidím nepřítele. Funkčnost byla situační - lepší hráči brali hlášky v potaz a měnili podle toho svůj styl hry. Jako poslední drobnost zmíníl pár legendárních českých serverů pro counter strike 1.6 - a to f.u.c.k.u, kde jsem jednu dobu byl i členem, Zenimu, kotelnu a samozřejmě Gamesites.cz.


Kryj bližního svého a zachráníš mu život. A ve dvou se to vždy lépe táhne. Aspoň budeš vědět, odkud ho někdo další zabil :)
cs1.jpg
cs1.jpg (10.56 KiB) Zobrazeno 198 krát



Hodnocení:
+ jednoduchý princip základní hry; téměř nekonečná zábava v dalších vylepšeních hry; jednička mezi hrami s kamarády na lan párty; jednoduché používání modifikace; jeden z bohů herní online scény
- výběr zbraní se vám efektivně smrskne jak se postupně stáváte lepším hráčem; jen málo map bylo všeobecně oblíbených a tak byly stále dokola; a největší neduh podobných her - čekačka, tedy ten moment, kdy umřete první a následně čekáte pět minut, než se ostatní postřílí, nebo dokud nedojde čas kola

Cs 1.6, nikdy na tebe nezepomeneme. Podepsáno - vděční hráči.
"What do you call a marathon for pastors? A REV RUN."
"Members of the house, the band was... Showaddywaddy"
"Hmm." "Fuck." - Geralt Of Rivia
"When he said he's a positive person, he ment HIV."

Obrázek

Pravidla
Uživatelský avatar
SteGo_Saur_CZ
Administrátor
 
Příspěvky: 4116
Registrován: sob 21. dub 2012 9:54:03
Cash on hand: 186,387.25
Bank: 3,985,590.75
Bydliště: Všade kde se dají hrát hry
Aura: 29

Zpět na Herní články

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron