První ránou do obličeje bylo, že hra již není 2D izometrická tahová rpg/adventura, ale 3D rpg střílečka. Jak moc fanoušky bolelo, co se se sérií fallout děje, třetí díl byl obrovský úspěch. Střílečky táhnou více lidí, takže o osudu bylo rozhodnuto. Nechápejte mě špatně, třetí díl mám také velmi rád a strávil jsem v něm mnoho hodin, jen jsem podobného názoru jako někteří fanoušci, že Bethesda nechápe Fallout.
Hnedle vysvětlíme. Fallout 1 a 2 se odehrává v pustině. V obrovské většinou neobydlené poušti, kde když už najdete civilizaci, tak stojí za to. NCR například bylo perfektní město, s bílými chodníky, policisty na každém rohu a čistými občany. New Reno bylo hnízdiště drog a mafiánů a tak to taky vypadalo. Jinak prázdné ulice byly přeplněné lidmi, kteří hledali drogy, sex a hazard. Třetí díl se odehrává ve Washingtonu, území nyní nazvaném Capital Wasteland (Hlavní pustina). Čtvrtinu mapy pokrývají rozbité budovy minulé civilizace, polovinu mapy pokrývá neustálý šrot z budov apod a zbytek je propojen rozpadajícími se silnicemi a ploty. Je to úplně jiný pohled na svět Falloutu, ale na druhou stranu, ó bože, některé pohledy opravdu stojí za to. Washinghtonský památník. To je fakt tak obrovský? Budova kongresu. Uvnitř jsem měl docela problém vyznat se. Lincolnův památník. Wow. Prostě jenom wow. A super reálných scenérií, ale po apokalypse, je mnohem víc, včetně např. Historického muzea, Arlinghtonského památníku nebo Jeffersonova památníku.
Tohle je ten typ důvodu, proč nejsem na přerod série naštvaný. Sice vzalo, a vzalo hodně, ale taky dalo a dalo hodně. Jako střílečka vás více vtáhne do prostředí a zároveň do akce. Možnost se z hodně věcí vykecat naštěstí zůstává, i ve finále. Dokonce se zachovala i tahová část souboje. Nyní během boje můžete aktivovat v.a.t.s systém, který vám předloží nabídku, stejně jako při mířené střele v prvním/druhém dílu a poté vykoná, co navolíte. Dobíjení pak chvíli trvá, to jen aby se to nepoužívalo pořád, přece jenom ve střílečce takovýto systém smrdí názvem "autoaim". Všechny tři rpg úrovně zůstaly, pořád máte s.p.e.c.i.a.l, perky a skilly, což je jenom dobře. Jak je vše ve 3D, tak je všechno naanimované, takže rozhovory si člověk docela užívá. Nechybý ani pověstný humor z pustiny.
Ohledně hlavního příběhu jsme však zařadili lehkou zpátečku. Kvalitativně příběh proti předchozím dílům neobstojí, naštěstí však není úplně košer. V rychlosti, narodíte se ve vaultu, kdy hned po vašem porodu matka umře. Vychovává vás otec, který je vlastně jediný, ke kterému vzhlížíte. V dospělejším věku se jednoho dne probudíte do chaosu s alarmi a bůhví čím vším. Zjistíte, že váš otec zmizel ven, do pustiny (což bylo zakázané) a vás chcou potrestat jen protože jste jeho krev. Tak zdrhnete taky a celou dobu vlastně jen jdete po stopách svého otce a hledáte jej. No, na to, že bethesda je svými příběhy pověstně dobrá tohle není nic moc. Je to však bethesda, takže příběhů je ve hře více a některé jsou setsakra dobré.
Vrací se většina "druhů" osazenstva předchozích dílů. Ghoulové, supermutanti, enkláva... Funny story, raději do spoileru:
Spoiler: show
Součástí jedničky i dvojky bylo i Bratrstvo oceli (BoS). Tam jim nebyla přidávána nijaká velká důležitost, ve třetím dílu jsou velkou silou, kterou můžete venku potkat. Bratrstvo, stejně jako enkláva, chodí v energozbrojích, tedy v tom nejlepším, co amerika nabízí. Zatímco Enkláva chodí v nejmodernějších verzích (přeci jenom je to pořád v podstatě armáda USA s vědci), BoS chodí v prvních verzích zbroje. Historicky vznikli při zrodu supermutantů, kdy zakladatel řádu měl hlídat základnu, kde se prováděli experimenty. Poté, co zjistil, že se testuje nejenom že na lidech, ale dokonce i na vlastních lidech, pokusil se zařízení zastavit a zničit. K jeho smůle ale po pár dnech začala velká válka a jaderná apokalypsa docela mění plány. Nyní BoS mají dva cíle. Najít a zkonfiskovat všechnu zbylou moderní technologii a zlikvidovat všechny supermutanty. První cíl je několikrát dostává na špatnou stranu normálního obyvatelstva, zatímco druhý cíl z nich zase dělá hrdiny. Ve třetím díle s emůžete rozhodnout, zda jim věřit a dokonce stát se jedním z nich.
Kolem a kolem je toho opravdu hodně a tak jak jsem říkal, mě odebrání půlky duše série až tak moc nebolí. Můžete si opravovat zbraně, nebo vytvářet nové (tedy podle plánů). Napít se Nuka-Coly (kdo zná - ten slintá). Párači jsou zpět. A vypadají sakra strašidelně. Radškorpióni jsou taky zpět a bože, tohle je možná ještě strašidelnější něž párač (kurnik to je bezva nápad na horor; už jsme měli obří muchu, pavouka, hada - co takhle obří škorpión?).
Nakonec bych chtěl ještě dodat, že vzhledem k tomu, že je to Bethesda, tak je hra velmi příznivě otevřena moderům. To znamená, že na internetu se válí tuny modifikací zlepšující tohle a tamto. Sám jsem hru naposledy rozjížděl s asi 20 modifikacemi a kopou vylepšených textur. Na tomhle je vidět, že lidé nejsou úplně lenošní. Jen chcou dělat na tom, co je baví a co sis ami užijí. Bravo.
Existuje malá verze, ale existuje i obři verze radškorpióna. To si takhle v klidu kráčíte pustinou a najednou slyšíte takové rychlé zvuky klapání, pro jistotu se ohlédnete a ou shit.... rychle vytahujete zbraň a pálíte za útěku dozadu.