Spoiler: show
Graficky je na tom hra tak nějak ok. Textury jsou samozřejmě malé, ale vzhledem k ne tak velké nutnosti mít detaily v rozbitém světě (mrk), je přednesený pohled na hru dostačující. Klasičtí obyvatelé mají několik verzí skinů, které se opakují, což ani tak nevadí, člověka stejně pohltí ten příběh.
Spoiler: show
Poznávání hry a světa po válce je blaho samo o sobě. Skupiny lidí snažící se vůbec něco vypěstovat, nájezdníci nemilosrdně kosící a kradoucí všechno a všem... Pustina je plná překvapení jako např. radškorpióni velcí 2 metry. Nebo krysopotkani velcí půl metru. A co teprve párači, kteří ani nejdou moc popsat, kromě velkým zubů, rohů a drápů. Nebo Ghoulové, lidé, kteří zmutovali v důsledku vystavení radioaktivního spádu. Někteří žili i 300 let a pamatují si život před válkou, ale protože jejich kůže vypadá jako byste je přejeli žehličkou a spáleniny snažili oškubat, stali se vyvrheli v očích ostatních. Pomalu znovu rostoucí civilizace, bez přehršlých známek moderních technologií, dává zajímavý pohled na coby kdyby. Rozhovory s postavami jsou navrhnuté tak, aby jste cítili dopad války na lidi a jejich potomky. Přejdeme ale dále.
Spoiler: show
Boj je překvapivě jednoduchý a inspiroval mnoho dalších her po něm. Víte, hra se hraje v reálném čase, ale jakmile dojde k boji, stává se hra tahovou. Vy máte dva sloty pro zbraně, normálně ruce a nohy resp. rány rukama a kopy nohama. Nebo tam máte zbraně - chladné, střelné, vrhací nebo energetické. Použití zbraně stojí určitý počet bodů - AP. Stejně tak pohyb. Vzrůšo a lahůdka bojů je co nejefektivněji využít vaše AP k poražení nepřátel. Se vším co máte se dá mířit. Hlava, ruce, nohy, břicho, ale nejefektivnější jsou genitálie a oči. Všechno má svůj smysl. Zlomte někomu nohu a nemůže tolik utíkat. Trefte ho do rozkroku a spadne s bolestí na zem. Trefte ho mezi oči a třeba oslepne (nebo mu to ustřelí kebuli). To samé dělají samozřejmě i nepřátelé vám.
Celé to funguje na RPG systému několika úrovní. Na nejvyšší úrovni máte tzv. S.P.E.C.I.A.L., což je soubor nejzákladnějších vlastností. Síla, Vnímání, Odolnost, Charisma, Inteligence, Hbytost a Štěstí všechny nějak ovlivňují chod hry - v rpg případě hody kostkou "za stěnou", jak se říká. Druhou úrovní je procentuální vyjádření vašich schopností k různým věcem. Jak jste dobří se střelnými zbraněmi, s energetickými zbraněmi, jak dobře umíte házet např. granát, ale také i jak dobře umíte věci opravit, jak dobře umíte konverzovat s jinými anebo jak kvalitní jsou vaše lékařské znalosti. Třetí úrovní jsou tzv. perky. Ty dostanete tři na začátek a jeden za určité další úrovně vaší postavy. Perky jsou v podstatě vaše charakterové speciality. Pokud jste například "mrštný", máte prostě od narození větší šanci uhnout ráně nebo rychleji reagovat. Jako pyromaniak máte lepší znalosti o ohni a všem na něm založeném a tak podobně. Kombinace těchto tří úrovní dává dokonalou soustavu RPG žní, které se pak projevují tím, jak vám jde a baví vás hra.
Hra má časový limit, vaši lidé bez vody mohou skutečně umřít a tak po překročení určitého herního data se hra ukončí vaší prohrou. To může být možná jediná vada v jinak perfektní hře, jakou první díl série Fallout je. [InterníReference]Iane? S nama nebo proti nám? Iane![/InterníReference]
Oči jsou hezký, ale trefit se... Nene, genitálie jsou rozhodně lepší a fungují i na zvěř. I když, co je sakra párač, je těžké určit.
Retro hodnocení:
+ perfektní příběh s velkou historií; tahové bojové žně; celý rpg systém, na kterém je hra psotavena; detaili herního světa; trefa do genitálií; hlášky a jiné skřeky (v bojích vulgárností hra nešetří, ale vše se dá vypnout v nastavení); na tu dobu to bezvadně šlape a hýbe se
- graficky možná trochu hranaté; krátké, resp. časový limit je pro objevení věeho dostupného šibeniční; rána do vašich genitálií vás může krásně odrovnat do konce boje; ten kdo vymyslel párače patří do pekla