Recenze: Fallout 1 (1997)

Recenze, návody, popisy a další přidružené ptákoviny.

Recenze: Fallout 1 (1997)

Příspěvekod SteGo_Saur_CZ » čtv 14. kvě 2020 7:52:22

Nyní tu začneme sérii, která ze mě udělala mega hráče. Fallout je dnes již legendární post-apokalyptická tahová rpg hra, kde sice bojování bylo lákavou lahůdkou, ale hra šla projít i naprosto diplomaticky - řečnicky. Napřed pro neznalé trochu k historii příběhu série, protože ten je stěžejním bodem všeho perfektního na hře. Aby to recenze nevypadala tak dlouze, tak příběhové pasáže hodím do spoilerů.

Spoiler: show
Příběh v podstatě začíná někdy v devadesátých letech, kdy se naše skutečná časová linka a časová linka Falloutu rozděluje. Zatímco v reálném světě jsme se po druhé světové atomové síly zalekli, ve světě falloutu se na ni celý svět začal silně upínat. A tak měli auta na jaderný pohon, roboty na jaderný pohon atd. Zdroje planety však začali rychle mizet a tak silnější začali požírat slabší. Po pár desítkách let byli v podstatě jen čtyři hráči, kteří stojí za zmínku. Ještě jakžtakž žijící japonsko, něco co vzniklo ze soustředění evropských států (asi taková EU), a pak samozřejmě giganti - USA a Čína. Jak zdroje vysychaly, Čína anexovala Rusko a USA anexovalo Kanadu. Poslední velké zásoby se nacházely na Alijašce pod vedením USA samozřejmě. Čína si to ale nenechala líbit a vyzbrojená stealth technologií zaútočila kolem roku 2066 na Alijašku, konkrétně obsadila stanici Anchorage. Po jedenácti letech, kdy amerika nebyla schopná dobít území zpátky, přišla s prototypem, který tehdy změnil celý svět a který se zapsal jako monument série fallout. Amerika nasadila vojáky v Energo zbrojích. Silné aderně poháněné obleky, které vydrží i ránu raketometem, se stali kartou, která obrátila vývoj boje. Jeden člověk v energo zbroji vydal za celý pluk vojáků. V roce 2077 USA dobyli Anchorage zpátky. Všechno ale skončilo 23. října 2077, kdy z oblohy začali padat jaderné bomby. Čína, jakožto první, celoplošně zaútočila na USA, které, podle dostupných informací, poté opětovalo palbu vším svým. Všechno trvalo asi dvě hodiny, ale civilizace byla uvrhnuta o stovky let zpátky.


Graficky je na tom hra tak nějak ok. Textury jsou samozřejmě malé, ale vzhledem k ne tak velké nutnosti mít detaily v rozbitém světě (mrk), je přednesený pohled na hru dostačující. Klasičtí obyvatelé mají několik verzí skinů, které se opakují, což ani tak nevadí, člověka stejně pohltí ten příběh.

Spoiler: show
Někteří lidé tušili, že časem nastane válka a tak se připravovali. Jedna firma zvaná Vault-Tec připravila stovky bunkrů, které mají přestát válku i následný radioaktivní spad. No, možná to nebylo úplně jejich hlavním cílem, ale o tom někdy příště. Každopádně hra začíná xxx let poté, kdy jste jako jeden z obyvatelů vaultu (od toho váš název Vault Dweller) vysláni do pustiny najít náhradní součástku pro váš vault. Konkrétně vodní čip. Vaultů je přeci více a nějaký jiný musí mít náhradní.


Poznávání hry a světa po válce je blaho samo o sobě. Skupiny lidí snažící se vůbec něco vypěstovat, nájezdníci nemilosrdně kosící a kradoucí všechno a všem... Pustina je plná překvapení jako např. radškorpióni velcí 2 metry. Nebo krysopotkani velcí půl metru. A co teprve párači, kteří ani nejdou moc popsat, kromě velkým zubů, rohů a drápů. Nebo Ghoulové, lidé, kteří zmutovali v důsledku vystavení radioaktivního spádu. Někteří žili i 300 let a pamatují si život před válkou, ale protože jejich kůže vypadá jako byste je přejeli žehličkou a spáleniny snažili oškubat, stali se vyvrheli v očích ostatních. Pomalu znovu rostoucí civilizace, bez přehršlých známek moderních technologií, dává zajímavý pohled na coby kdyby. Rozhovory s postavami jsou navrhnuté tak, aby jste cítili dopad války na lidi a jejich potomky. Přejdeme ale dále.
Spoiler: show
Hledaný čip, po sérii úkolů pro jiné (bez právního systému existuje pouze systém něco za něco), nakonec najdete. Ale je na místě, které se hemží něčím ještě hrozivějším. Supermutanty. Nejmenší měří 3 metry a ti největší i 6. Tihle mutanti však nejsou zmutovaní od radioaktivního spádu jako ghoulové, nene, tohle byl ve skutečnosti pokus armády vytvořit supervojáky. FEV - force evolution virus, který lidi takhle proměnil, hraje v sérii velkou roli. Čip vrátíte domů, ale tak nějak víte, že to takhle nemůžete nechat. Cílem se vám stává zjistit, kdo je za supermutanty a nějak ho porazit. Ten někdo si říká Master a jeho cílem je přeměnit všechny "čisté" lidi (ty bez efektů radiace, např lidi z vaultů) na supermutanty - novou vylepšenou verzi lidí. Ve fallout světě je naprosto normální, že záporáci mají své motivace, dobře popsané a pochopitelné. Jestli ho zničíte zbraněmi, nebo svým ostrým jazykem je zcela na vás.


Boj je překvapivě jednoduchý a inspiroval mnoho dalších her po něm. Víte, hra se hraje v reálném čase, ale jakmile dojde k boji, stává se hra tahovou. Vy máte dva sloty pro zbraně, normálně ruce a nohy resp. rány rukama a kopy nohama. Nebo tam máte zbraně - chladné, střelné, vrhací nebo energetické. Použití zbraně stojí určitý počet bodů - AP. Stejně tak pohyb. Vzrůšo a lahůdka bojů je co nejefektivněji využít vaše AP k poražení nepřátel. Se vším co máte se dá mířit. Hlava, ruce, nohy, břicho, ale nejefektivnější jsou genitálie a oči. Všechno má svůj smysl. Zlomte někomu nohu a nemůže tolik utíkat. Trefte ho do rozkroku a spadne s bolestí na zem. Trefte ho mezi oči a třeba oslepne (nebo mu to ustřelí kebuli). To samé dělají samozřejmě i nepřátelé vám.

Celé to funguje na RPG systému několika úrovní. Na nejvyšší úrovni máte tzv. S.P.E.C.I.A.L., což je soubor nejzákladnějších vlastností. Síla, Vnímání, Odolnost, Charisma, Inteligence, Hbytost a Štěstí všechny nějak ovlivňují chod hry - v rpg případě hody kostkou "za stěnou", jak se říká. Druhou úrovní je procentuální vyjádření vašich schopností k různým věcem. Jak jste dobří se střelnými zbraněmi, s energetickými zbraněmi, jak dobře umíte házet např. granát, ale také i jak dobře umíte věci opravit, jak dobře umíte konverzovat s jinými anebo jak kvalitní jsou vaše lékařské znalosti. Třetí úrovní jsou tzv. perky. Ty dostanete tři na začátek a jeden za určité další úrovně vaší postavy. Perky jsou v podstatě vaše charakterové speciality. Pokud jste například "mrštný", máte prostě od narození větší šanci uhnout ráně nebo rychleji reagovat. Jako pyromaniak máte lepší znalosti o ohni a všem na něm založeném a tak podobně. Kombinace těchto tří úrovní dává dokonalou soustavu RPG žní, které se pak projevují tím, jak vám jde a baví vás hra.

Hra má časový limit, vaši lidé bez vody mohou skutečně umřít a tak po překročení určitého herního data se hra ukončí vaší prohrou. To může být možná jediná vada v jinak perfektní hře, jakou první díl série Fallout je. [InterníReference]Iane? S nama nebo proti nám? Iane![/InterníReference]


Oči jsou hezký, ale trefit se... Nene, genitálie jsou rozhodně lepší a fungují i na zvěř. I když, co je sakra párač, je těžké určit.
fal3.jpg



Retro hodnocení:
+ perfektní příběh s velkou historií; tahové bojové žně; celý rpg systém, na kterém je hra psotavena; detaili herního světa; trefa do genitálií; hlášky a jiné skřeky (v bojích vulgárností hra nešetří, ale vše se dá vypnout v nastavení); na tu dobu to bezvadně šlape a hýbe se
- graficky možná trochu hranaté; krátké, resp. časový limit je pro objevení věeho dostupného šibeniční; rána do vašich genitálií vás může krásně odrovnat do konce boje; ten kdo vymyslel párače patří do pekla
"What do you call a marathon for pastors? A REV RUN."
"Members of the house, the band was... Showaddywaddy"
"Hmm." "Fuck." - Geralt Of Rivia
"When he said he's a positive person, he ment HIV."

Obrázek

Pravidla
Uživatelský avatar
SteGo_Saur_CZ
Administrátor
 
Příspěvky: 4115
Registrován: sob 21. dub 2012 9:54:03
Cash on hand: 186,383.35
Bank: 3,985,590.75
Bydliště: Všade kde se dají hrát hry
Aura: 29

Zpět na Herní články

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

cron