SteGo_Saur_CZ v recenzi na HOMAM 3 píše:...podle mě je jeden díl, který celkově překonal trojku. O tom si ale přečteme až později...
To ale nebude dneska. Dneska se podíváme na absolutní dno. Jak jsou sem tam nějaké dohady o nejlepším dílu, o nejhorším nemá žádný fanoušek pochyb. Ona čtyřka ale ve své podstatě není zase až tak špatná hra. Problém je v tom, že je to špatný HOMAM. Nehodný tohoto názvu.
A to to všechno začínalo hezky. Nová, hezčí a pružnější grafika. Třídy hrdinů a magie krásně promyšlené. Taky se nesmí zapomenout na tentokrát velmi lahodící muzice našim uším. Poprvé se objevilo FOW, což má dobrý efekt na napětí ve hře. Poprvé jsme se také mohli podívat na svět ve 3D (ironicky teprve nyní, vzhledem k tomu, že tvůrci se jmenovali 3DO). Jenže tady jsme s chválou skončili.
Zbytek měl být "upgrade" ze strany vývojářů, který ale zabil duši HOMAM série. Hrady mají jen jeden vstup a přišli o věže, což z dobývání dělá spíše nudnou a utahanou záležitost. Některé ikony jakoby chtěly vyskočit z obrazovky a při standartním doporučeném rozlišení hry (800x640!) některé dokonce chybí. Portréty hrdinů jsou zase pro jistotu useknuté v půlce, protože se nevešli na obrazovku (tohle díkybohu spravuje větší rozlišení a mnoho patchů). Hra padá a to velmi ráda při skoro jakékoliv činnosti. Sem tam vydrží i třičtvrtě hodiny, ale spíše vydrží kolem půlhodiny v provozu (dobové informace co mě utkvěly v paměti říkali, že ani trojnásobně lepší hardware, než doporučený, nedokázal rozchodit hru bez lagů a jiných paměťových či procesorových chyb).
Hrdina nyní může umřít. OK, potkat vandrující vojáky protivníka bez velení je docela funny, ale jinak je tohle naprosto proti pravidlům HOMAM. Alespoň jsme si to jako fanoušci mysleli. Jednotky se neupgradují na lepší. Místo toho se rozhodnete, kterou budovu ze dvou postavíte. Což není zase až tak zlé (jak vím díky pozdějším dílům), jen škoda té absence upgradování. Už od prvního dílu byly HOMAM hry také bitvou o suroviny. Těch bylo několik druhů a byly důležité pro ty nejlepší bojovníky. Nyní je všeho méně a to jak v počtu tak.... zase v počtu (sakra ). Pro znalé byla rána do zad, že město nyní negeneruje ke koncu dost zlata (žádné hlavní město) a opevnění nezvyšuje přírůstky bojovníků (i mean WTF, that was basic knowledge dudes).
A teď clusterfuck fanoušků na konec. Celý systémtoho napětí, časování, taktizování a tak, byl postaven na tom, že jednou týdně (vždy první den v týdnu) dostanou všichni novou várku bojovníků k najmutí (závisící na vašem přírůstku). HOMAM 4 se rozhodl na tento princip vykašlat a zavedl neovlivnitelný denní přírůstek. Uf, tohle prostě bolí.
Teď už můžeme maximálně píchnout do mrtvoly a ještě dodat chybějící direct a opengl podporu, chybějící informace o jednotkách, hrady různých ras vypadají v podstatě stejně, směšně malé písmo, zato enormě obrovské portréty, kampaň podobná prvnímu dílu HOMAM - pár stejných map pro všechny rasy, jen z jiných pohledů - což TENKRÁT v historii šlo odpustit a v neposlední řadě samozřejmě hrubě málo scénářů ke hraní.
Abychom ale byli čestní a upřímní, za fakt, že tohle vyšlo v této podobě, může několik dost důležitých důvodů. Povelkém úspěchu třetího dílu vydavatel na vývojáře dost tlačil a nastavil jim celkem šibeniční termín. K tomu jim navíc, podle informací na internetu, zrovna dobře nepodporoval. Hra byla chudě financována a vývojáři museli škrtal nápady za chodu. Multiplayer například vyšel až nějakou dobu po vydání hry. Nakonec to celé mělo smutnou tečku a to konec vývojářů. Jejich nejlepší počin jim zlomil vaz, protože se čekalo víc. A rychleji. Série nezůstala mrtvá, jen se nějaký čas čekalo, než fanoušci z této zrady trochu "vychladnou". Ale čekání stálo za to, protože další díl....
další díl totiž...
SteGo_Saur_CZ v recenzi na HOMAM 3 píše:...podle mě je jeden díl, který celkově překonal trojku. O tom si ale přečteme až později...
Díky té grafice to nevypadá zase tak špatně.
Hodnocení:
+ grafické vylepšení; hudba; systém skillů a magie; zajímavé odlišnosti v rasách; jednotky bez hrdiny? i guess; začátky 3D jsou těžké, ale tohle šlo
- bohužel vše ostatní; ssystém dobývání hradů, přírůstků a vydělávání peněz; ostrouhané suroviny, artefakty a celkové místa na mapách; kampaň jak z roku 1994; chybějící informace a nastavení; docela časté padání a neoptimalizovanost (původní verze); nedodělky v HUDu;
Sledovat oblíbenou sérii páchat harakiri bylo strašně smutné. Ve stejné terminologii - nůž, který se měl lesknout a být obdivován, skončil od krve a haněn. I mistr tesař se jednou utne. Hlavně když mu vydavatel pořád "hypá" do ruky.