Recenze: Heroes Of Might And Magic 1 (1995)

Recenze, návody, popisy a další přidružené ptákoviny.

Recenze: Heroes Of Might And Magic 1 (1995)

Příspěvekod SteGo_Saur_CZ » čtv 23. dub 2020 9:12:56

Poprvé jsem se s touto hrou setkal, když mi ji tenkrát spolužák přišel ukázat na cd. Na potisku byli postavičky na koních a spousta malebných zvířat a monster z mytologie a podobných fantazií. První pocity souzněly s obavami, že se jedná o nějakou "divnou" hru, např. starání se o své mazlíčky nebo třeba dokonce divně kreslenou adventuru (zrovna jsem procházel obdobím, kdy mě jen pomyšlení na adventury nasíralo do výšin). Naštěstí se jednalo o strategické hody, které se časem staly legendou. HOMAM (nebo lidově zkráceně jen Heroesy) postupně bodovali na všech mých stupnicích zábavnosti. Cestoval jsem krajinami, porážel monstra a jiné hrdiny, přebíral kontrolu nad surovinami světa, manažérsky jsem pracoval s dostupnými zdroji, abych si mohl vylepšit svůj hrad, nebo vytrénovat více vojáků. Hra vám dávala krásný pocit zadostiučinění, že ten strávený čas nepřišel na zmar, když po třech hodinách nepřátelský hrad konečně padl do vašich rukou.
Před hrou jste si mohli vybrat mapu, kterou chcete hrát. Těch bylo několik předpřipravených firmou, pár spojených do kampaňové šňůry, ale i navíc i tehdy již fungoval editor scénářů, takže bylo možné si vytvořit vlastní. Po vybrání mapy se vám zjevilo, na kolik hráčů je daná mapa dělaná. Možnosti byli 2 až 8, kdy 8 už je slušná skrumáž a velikost mapy tomu musí také odpovídat (většinou). Navíc se vám hra slušně časově protáhne. Další možností bylo zvolit si svoji rasu, resp. sdružení bojovníků, nebo druh hradu, jak se také říkalo. Na výběr bylo ze čtyř možností. Rytíř, čaroděj, princezna nebo barbar - toto byly druhy hrdinů se kterými šli korespondující druhy hradů a bojovníků. Rytíř měl celkem nepřekvapivě armády různých vojáků od lučištníků a šermířů, až po jezdce na koni a paladiny konče. Ostatní tahali bojovníky z oněch fantazií a příběhů o mytologii. Čaroděj musel vzít zavděk hydrám, minotaurům, gargoylům nebo třeba gryfům. Princezna si vzala na pomoc víly, elfy, trpaslíky nebo např. legendárního fénixe. Barbar měl na pomoc orky, vlky, trolly nebo např. kyklopy. Tyto "jednotky" něco stály - jak peněžně jejich výcvik, tak i nějaké ty suroviny na postavení budovy, kde se dají vytrénovat - tím započínal ten "nekonečný" kruh hry - bojujete, abyste mohli mít více bojovníků a mohli bojovat. Jednotky jste si pod hrdinem seřadili do pěti pozic s tím, že jednotky stejného druhu byly reprezentovány jednou postavičkou, u které bylo číslo, kolik jednotek stejného druhu zastupuje. Každý hrad měl 6 druhů jednotek, který šli najmout. Hrdina uměl vést pět skupin jednotek. Jeden hrdina však nikdy nestačí a tak jste kupovali i další hrdiny a tím objevovali rychleji a zároveň pokrývali větší plochy při útocích.
Boje sami o sobě probíhali silně tahově, kdy každá jednotka má několik svých vlastností. Klasický RPG styl typu iniciativa, životy, síla, obrana atd. Plus zde záleželo také na druhu pohybu (pěšky/létaní), velikosti jednotky (1 pole/2 pole) a typu útoku (střelecký/na blízko/speciální). Mezi speciální útoky patřilo například kousnutí hydry, které místo jednoho cíle ovlivňovalo všechny nepřátele okolo hydry, nebo "propálení" fénixe či draka, což znamenalo, že plamen postupuje přes jedno pole cíle, na který útočí. Všechny tyto skutečnosti si dobrý hráč musel zapamatovat a později jednat již jen instinktivně. Vědět, na koho máte a přibližně si odhadnout jaké budou ztráty je tady klíčem k úspěchu. Když jednáte rychle, můžete si přivodit takové ztráty, že vás kolemjdoucí protihráč jednoduše vyřídí, jenže když jednáte naopak pomalu, tak vám protihráči vyzobou všechny poklady a artefakty po mapě a zase hrajete druhé housle v dominanci nad touto zemí (mapou).
O hře se zase tolik nemluvilo, přesto si na důležitá místa cestu našla. Jako první díl velké série mě hra notně nadchla již od začátku. Hrát se dala pořád dokola díky své velké znovuhratelnosti (dá se velkým kombinacím map a systému tvorby nových vůbec říkat znovuhratelnost?) a to byl teprve začátek... pokračování příště.

Draka je nejlepší takticky poslat tak, aby plamen útočil na jednotku i za cílem. Problém letců při dobývání hradu však bývá, že jsou tam nyní sami...
her3.jpg


Retro hodnocení:
+ tahové orgie; ekonomické manažérství surovin; velké a legendární bitvy; mapy a možnost si vytvořit i vlastní; druhy jednotek a jejich původy; takový vtípek - když jste použili jakékoliv cheaty a danou mapu dohráli, ve výsledkové tabuli jste měli místo bodů vyvěšeno "podvodník"
- určitá nepřehlednost na mapě v terénu (občas něco není vidět); inteligence počítačových protihráčů byla relaivně slabá;
"What do you call a marathon for pastors? A REV RUN."
"Members of the house, the band was... Showaddywaddy"
"Hmm." "Fuck." - Geralt Of Rivia
"When he said he's a positive person, he ment HIV."

Obrázek

Pravidla
Uživatelský avatar
SteGo_Saur_CZ
Administrátor
 
Příspěvky: 4115
Registrován: sob 21. dub 2012 9:54:03
Cash on hand: 186,383.35
Bank: 3,985,590.75
Bydliště: Všade kde se dají hrát hry
Aura: 29

Zpět na Herní články

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

cron