Recenze: Darkest Dungeon

Recenze, návody, popisy a další přidružené ptákoviny.

Recenze: Darkest Dungeon

Příspěvekod SteGo_Saur_CZ » pon 16. bře 2020 13:08:12

Tahle hra me již od jejího vydání velmi zajímala a bavila. S přestávkami ji hraji do teď a po právu u mě patří k tomu nejlepšímu, co jsem kdy hrál.
Prvne si ale musíme říct pár upozornění. Tahle hra není pro sváteční hráče nebo tak říkajíc na relax. Hráč se musí smířit s tím, že se občas neco po**re a není východisko zpět. A že těch věcí je. Upozorňuji na to proto, že několik mých přátel tu hru zkoušelo a tenhle fakt je pak dostal do situace, kdy začínání znova (ne doslova úplně odznovu, ale znovu trávit hodně úsilí a času na trénink hrdinu) se zdálo již nezábavné. U mě tato situace nenastala. Zřejmě proto, že jsem již kovaný neúspěchy :D

Ale přejdeme konečně ke hře. V základu se jedná o tahovou strategii spojenou s RPG. Máte město, ze kterého se se čtyrmi hrdiny vydáváte do nějaké lokace splnit nějaký úkol za nějakou odměnu. Pokud splníte misi, dostanete odměnu a pravděpodobně budete nuceni nechat tyto hrdiny odpočinout, každopádně vyberete novou skupinu hrdinů a novou lokaci. Tohle stále opakujete, dokud nejste fyzicky (hrdinové na maximální šesté úrovni) a psychicky (OK, jdu na to, ale možná to nepřežijou) připraveni na poslední nejtemnější lokaci - temnou kobku. Z té sice mužete vyjít napoprvé vítězne, jenže jednou to nestačí a tak riskujete dále. Do toho vám některí hrdinové umřou a tak je nahrazujete novými a porád opakujete tento princip hry.

Jako správné RPG, všechny části hry obsahují ne až přehnaně moc, ale akorát dost ruzných možností.
Hrdinové kupříkladu jsou x-zaměření. Od rytíře, po lupiče, léčitele, okultisty, kušníky a mutanty konče. Každý hrdina umí 7 bojových schopností a 4 táborové schopnosti. Z toho lze vždy zaráz mít pouze čtyři bojové a tři táborové. V okamžiku, kdy ho najímáte, hrdina umí nějakou kombinaci jeho schopností. Ty se dají později za peníze vylepšit nebo dokonce prohodit a tak si vždycky mužete upravit hrdiny tak, jak se vám zlíbí (v rámci jeho možností). Hrdina má však také tzv. quirky, o kterých se točí velká část hry. Jedná se o vlastnosti, které jsou buď pozitivní nebo negativní. Kleptomaniak, jako príklad špatné vlastnosti, vám bude brát nalezené poklady, nebo naopak dobrou vlastností muže být bystrozraký, který je přesnější při střelbě. Hrdina muže nasbírat 5 dobrých a 5 špatných vlastností. Pokud má už plno, muže se nějaká vlastnost náhodně vyměnit za jinou. Pokud nechcete přijít o dobrou vlastnost, je možné ji za slušný peníz (žádné mikrotransakce ani nic podobného tu není, myšlena je herní měna) "zamknout", aby o ni nepřišel. Negativní vlastnosti se dají vyléčit, budete-li však s léčbou otálet příliš dlouho, vlastnost se mu stane vrozenou a léčba se tím prodraží. Hrdina také muže na výpravě chytit nějakou nemoc. Ať už černý mor, červený mor nebo upíří duch zní sebestrašlivěji, nemoci pro hrdinu znamenají pouze horší statisktiky. Nemoci se naštestí dají také vyléčit. Cestování temnými jeskyněmi a setkání s nesvatými příšerami jednoho dost poznamená, takže hrdinovi se počítá hladina stresu. Doma ve městě se muže vyléčit šesti různými způsobi, např. chlastáním piva v krčmě, nebo modlením se v kostele. Nesmí se to však přehánet, neboť z častého chlastání se z hrdiny muže stat alkoholik, nebo z častého modlení fanatik.

Je vidět, že to hrdina nemá jednoduché, a je to ješte horší. Lokace jsou rozděleny v podstatě do čtyř základních kvadrantů. Kobky plné kostlivců, lesy plné houbovitých příšer, stoky plné zmutovaných vepřů a zátoka plná mořských oblud. Kvadranty obsahují ony lokace, které se po každé vaší výpravě obměňují, s různými odměnami a různou délkou. Vyberete si jednu z nich, podle toho si namyslíte, které hrdiny berete na výpravu a začnete je na to připravovat (kontrola jejich stavu, vylepšení zbraní, zbrojí, schopností, kontrola quirků). Když už jste spokojeni, přecházíte ke koupi zásob. Přece tam nepůjdou na prázdno že? Hrdinům muže na výpravě vyhládnout a tak berete jídlo. Navíc, je-li to dlouhá výprava, tak se musí i vyspat a tak máte palivové dříví na rozdělání ohně - tím pádem budou určite jíst víckrát a potřebujete víc jídla. Louče jsou také správným spojencem, neboť když vás příšery překvapí, muže být zaděláno na problém. Mimo to ani hrdinům se moc nelíbí cestovat ve tmě plné strachu a davají to svými stresometry i patřičně znát. Se světlem to je ješte složitejší, ale to už prozatím vynechám, ať to zkrátíme. V lokaci také mužete potkat ruzná místa, která vám mohou pomoci nebo naopak ublížiti. Jestli vám to pomůže vetšinou závisí na jedné ze speciálních věcí, které si mužete vzít sebou. Svatá voda, bylinky, protijed a obvazy mají své vlastnosti, jenž se dají využít, dají se však použít na nějaká tato místa (např. očištění nesvatého totemu vám ještě muže pomoci v dalších bojích). Cesty na výpravě mohou být také zatarasené a tak berete sebou i lopaty. S lopatami se dají otvírat i truhly a všemožné objekty s poklady, ale než něco rozbít (menší poklad) je lepší si vzít pár univerzálních klíču. Inventář družiny je však omezený. Na výpravě sbíráte poklady, ale musíte je mít kam dát, abyste je mohli později odnést domů. Rozhodnutí vyhodit jídlo, aby bylo místo na zlato, se může později ukázat jako osudné, ale občas to prostě risknete. Každý hrdina sám unese i dva artefakty, některé jsou však specializované pro přesnou třídu hrdiny, a tak jestli je chcete vzít domu, zabírají další cenné místo v inventáři.

Tak, konečně jste připraveni, a vyrážíte ven. Bojujete s monstry, sbíráte poklady. Jenže hrdina sbírá strach jak na bežícím pásu. Pokud dosáhne určité hodnoty (100), něco se v něm "zlomí". Nejčastěji špatným směrem. Paranoia, hysterie, sobectví, atd. ovlivňují hrdini již během výpravy. Muže se například stát, že hrdina odmítne vámi zvolený příkaz, nebo dokonce rovnou vykoná svůj vlastní náhodný. Pokud se to v hrdinovy zlomí dobrým směrem, muže se v něm probudit skrytá síla např. velká odvaha či nával energie. Dobré stavy zmizí dokončením výpravy, špatné stavy končí jakoukoliv léčbou stresu hrdiny ve městě. Pokud se však "zlomený" hrdina dostane na 200 stresu, umírá. Zároveň má hrdina i obligátní životy, kde dospění k nule životů však automaticky neznamená smrt. Tento stav se ve hře nazývá "práh smrti". Od této doby, pokud si hrdina neobnoví alespoň jeden život, mu může každá rána přivodit smrt, ale ne nutně musí (jednou mi borec prežil hned šest ran po sobě na prahu smrti, jindy padl hned první ranou). Pokud nějak přežije, tak stejně dostane na památku krásný postihový věnec ke statistikám do konce výpravy. Leda by výprava byla onou delší výpravou a máte možnost táborení. Vysvětlování taboření by bylo na dlouho, já chci stihnout ještě pár důležitých věcí a tato recenze je už tak dlouhá jako klavír.

Řekneme si něco krátkého ohledně boje. Jednotky (ať už hrdinové nebo monstra) stojí ve formaci za sebou. Jendoduše řečeno, je tu vždy někdo na prvním místě, druhém místě, třetím a čtvrtém (leda někdo umřel atd...). Útoky hrdinů i monster mají kromě vlastností, které přinášejí, i dvě důležité podmínky. Z kterých pozic je možné útok vykonat a na které pozice je možné útok vykonat. Toto je důležitý faktor při sestavování týmu a při výpravě samotné (některé příšery vám hrdiny naschvál přehazují). Rytíř s mečem kupříkladu z poslední čtvrté pozice nic moc útočného nesvede. Střelec zase většinou nemůže z první pozice hned střílet. Zároveň, mečem se oženete maximálně na první dvě nepřátelské pozice, zatímco vystřelit si můžete na jakoukoliv. Tyto nuance se krásně promítají do času, který trávíte už jen přemýšlením, koho vzít na výpravu. Čtyři rytíři se vám hrubě nevyplatí, když dva vzadu budou vždycky hrát páté kolo u vozu. Čtyři střelci sice zní lépe, ale protože jsou střelci a jsou situovaní spíše pro boje zezadu, nevydrží toho mnoho a umřou vám v polovině tažení. Správná kompozice by měla vyvažovat všechny fakty výpravy, kterou jim navrhujete. Potřebujete alespoň jednoho léčitele, leda máte velmi rychlý a silný tým, který se specializuje na rychlou akci. Nějaký střelec je důležitý na doražení nepřátel, ať už stojí kdekoliv. Ve předu chcete někoho, kdo umí schytat nějakou tu ránu a hned se z toho nezhroutí. Avšak nemůžete vzít bez přemýšlení hned první borce, co vám sedí do těchto rolí, protože viz. quirky apod.

Jak říká John Oliver: "There's a lot to unpack here", ale to by bylo ještě na dlouho a už teď jsem to psal přes tři dny po volném čase co jsem měl. Hru určitě doporučuji, jenže asi ne každému. Chce to čas, vytrvalost a trpělivost. Když už se tomu ale poddáte, odmění vás hra krásnými zážitky, plných příběhů o odvážných výpravách, nestandartních situací a infarktových závěrech. Ano prosím, tohle mi v herní knihovně chybělo.

Slovy vypravěče ve hře:
"These salt-soaked caverns are teeming with pelagic nightmares - they must be flushed out."
dd1.jpg

"Many fall in the face of chaos... but not this one.... not today"
"They breed quickly down there in the dark, but perhaps... we can slay them even faster."


Hodnocení:
+ stres hrající velkou roli; během boje určitá nejistota smrti; akorát dost hrdinů, artefaktů, atd; výborný bojový systém; rpg statistiky, které vám zbytečně netočí hlavou; quirky a jiné vlastnosti; plně upravitelní hrdinové; různorodé lokace s různými styly boje a chování; silně vzrůstající obtížnost; výpravy plné napětí; balancování plnosti invetáře zásobami nebo poklady; systém světla; mini bossové; různorodí nepřátelé; a v neposlední řadě.... taktika jako řemen!
- peníze jsou ze začátku potřeba ve větším množství, než jste schopni sehnat, což vás brzdí; ta vrtkavá štěstěna nebo náhoda, kdy se borec ne a ne trefit a přitom jeho kolega s několika postihy k přesnosti, dává ránu za ránou; mušketýrka z mini DLC je v podstatě střelkyně s puškou místo kuše - zbytečné; pro někoho to neustálé hledání cíle na výpravě (ať už bosse, nebo speciální medicíny)

I can't stress this enough, toto je jedinečná hra, zasluhující pocty a ne nevědomost širšího hráčského publika. Třeba ji aslepoň takto nějak pomůžu (hra vzešla z kickstarteru, kde jsem ji nestihl podpořit, tak jsem ji alespoň podpořil po vydání).
"Members of the house, the band was... Showaddywaddy"

"Do me a favor and lose that sense of humor." "Do favor to us both and buy one."
"I miss those good villains." "Clark, what the hell is good villain."

"Hmm." "Fuck." - Geralt Of Rivia

"Nevermind, let's flip the table." *Třísk* *Prásk* "I didnť mean literally!"

Obrázek

Pravidla
Uživatelský avatar
SteGo_Saur_CZ
Administrátor
 
Příspěvky: 3248
Registrován: sob 21. dub 2012 9:54:03
Cash on hand: 443.65
Bank: 2,411,435.25
Bydliště: Všade kde se dají hrát hry
Aura: 28

Zpět na Herní články

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron