Stránka 1 z 1

Recenze: Disciples II: Temné Proroctví (2002)

PříspěvekNapsal: pát 07. čer 2019 12:54:49
od SteGo_Saur_CZ
Začneme myšlenkou pro mnohé hříšnou. Disciples II je v určitých věcech lepší než Heroes Of Might And Magic III. Já to říkám z dlouhých zkušeností, neboť jsem obojímu věnoval velmi velkou část života. Jsou to hry s podobnými principy, které ale nakonec vypadají úplně jinak.
Hlavní devízou hry je tahové posouvání hrdinů s armádami po mapě a velmi taktické souboje. Na mapě sbíráte suroviny, zabíráte doly, porážíte neutrální monstra, kouzlíte, levelujete a vlastně všechno jako v HOMAM. Nic z toho, co jsem však vyjmenoval nefunguje stejně. Disciples si našel svoji cestu, kterou se vydal. Hrdinové jsou součástí armády. Tady hrají důležitou roli, neboť v této hře mrtvý ještě neznamená mrtvý napořád. Pokud vám z armády hrdiny zbyde alespoň jedna jednotka, může se poté vrátit po mapě domů a v chrámu nechat všechny zase oživit. Armáda s mrtvým hrdinem má jen postih k pohybu.
Armáda se skládá maximálně ze 6 jednotek. Disciples není o 1000 jednotkách proti 1000 jiných. Tato hra je o soubojích, kde více záleží na zkušenostech jednotek a vaše taktické rozhodování spojené s náhodou. Každá jednotka zvlášť získává zkušenosti a zvlášť leveluje. K postoupení na lepší úroveň potřebujete mít postavenou příslušnou budovu v hradu, přičemž mají jednotky kolikrát i rozvětvené možnosti a vy se rozhodujete, kterou větví tuto hru pojedete. Hrdina leveluje spolu s nimi a klasicky si vybíráte něco jako perk, který mu dáte do vínku. Rozdíl je v tom, že seznam perků je delší než HOMAMovsky tradiční 2. Každá frakce (rasa) má taktéž 5 různých hrdinů, tedy ne až tak moc různých. Obecně se seznam hrdinů skládá z válečníka, průzkumníka, čaroděje, praporčíky a zloděje, pro každou frakci. Ohledně frakcí, v základní hře jsou 4 hratelné a to lidé, peklo, nemrtvý a horské kmeny. Jak už to bývá všichni mají své speciality, ale abych vypisoval všechno, tak tu strávím 5 hodin, takže nakonci recenze jen pár věcí shrnu.
Vzhledem k tomu, že můžete mít v armádě pouze 6 jednotek (z toho jedna je onen hrdina), je i pole souboje "zvláštní". Ve skutečnosti se velmi liší tím, že jednotky se vůbec nepohybují, ale stojí na pozicích, které spolu s typem útoku diktují, kam a jak mohou útočit. Bitvení pole dvou plných armád tedy vypadá v podstatě jako mříž 4x3 s tím, že polovina pozic je "vaše" a druhá soupeře. Jednotky mají různé druhy útoků, které poté ovlivňují taktiku v boji. Útok na blízko musí být veden nejprve (jak jinak) na ty nejblíže. Střelec si střílí, kam chce, léčitel si léčí koho chce a čarodějové pro změnu ničí všechny.
Suroviny, jak jsem již naznačil, lze získat na mapě. Nenacházíte je však jen tak pohozené jak v HOMAM, ale můžete je mít pouze ze zdrojů. Mezi suroviny patří vlastně jen zlato a 4 druhy many, jeden hlavní pro každou rasu. Doly zabírají jedině a pouze praporčíci, kteří před zdroj za peníze vyhodí prapor. Prapor (a váš hrad, případně obsazená města) rozšiřují "zemi" vaší působnosti. Pokud je zdroj na "zemi" vaší působnosti, dostáváte z něj zdroje.

Jak jsem říkal, v Disciples je toho fůra a fůra na vysvětlování, popisování a informování, takže teď již jen postřehy stručně:
Před začátkem hry se vybírá "zaměření", za které chcete hrát. Podle toho dostanete také startovního hrdinu.
Pokud jste zaměřeni na válečníky, pomalu se vám samo obnovuje zdraví všech armád.
Pokud jste zaměřeni na čaroděje, smíte kouzlit nejsilnější kouzla 5. úrovně.
Pokud jste zaměřením cechmistr, váš zloděj umí více věcí než normálně, např vydat falešný rozkaz - což popřehazuje jednotky soupeře na bitevním poli.
I když soupeř vlastní celou mapu (vzhledem k jeho zemi působnosti), správně umístěný prapor u suroviny znamená vaše bohatství.
Prapory ničí pouze praporčík. Ten u sebe může mít na ochranu jednu jednotku. Tedy pokud nejste profi hráč a nelevelujete s ním.
Některé jednotky jsou velké, tzn. zabírají na bojovém plánu 2 místa. Je tedy možné mít plné soubojové pole, ale jen se 4 jednotkami.
Kouzlit lze jen mimo souboj. Což znamená, že se hráči na souboj musí připravit už předem, nebo že si třeba oponent rozmyslí na vás zaútočit, když házíte před jeho tahem jednu ochrannou runu za druhou.
Výborný příběh kampaně je plný sice klasických zvratů (syn lidského krále -> zvěstovatelem pekla), ale není jen tak do počtu.
Hrad ostatních frakcí v 95% her nejde dobýt. V hradě má totiž rezervované místo nejlepší bojovník dané frakce, který zabíjí většinu na jednu ranu. Tyto scénaře mají jiné úkoly, které se mají plnit. V podstatě tedy není žádný hráč vyřazen, dokud se nesplní cíl mapy.

Takto vypadá soubojové pole. Uprostřed je zobrazeno graficky s animacemi a vpravo je zobrazena obrázkově protistrana.
di2.jpg



+ Vynikající soubojový systém o taktice a náhodě, hezký příběh, v podstatě všechno má hloubku a záleží na tom, jak se rozhodnete, umělá inteligence skvěle ovládá mapy, temný feeling grafiky, efekty apod., editor map
- V soubojích už je to s umělou inteligencí lehce horší, strohá grafika, čekačka až odehraje počítač je někdy fakt dlouhá, po 3 letech vám přijde, že je tam málo jednotek