Recenze: Fallout 4

Recenze, návody, popisy a další přidružené ptákoviny.

Recenze: Fallout 4

Příspěvekod SteGo_Saur_CZ » pát 22. kvě 2020 8:58:26

Trojka byla velký úspěch, přilákala spoustu nových fanoušků a nových peněz. Pokračování tedy mělo "hype". Muselo být prostě skvělé. No, řekněme, že čtyřka celkem i splnila.

První věcí, která je už samozřejmostí, je novější grafika. Stále však jede na starém enginu a tak všechno pořád z dálky připomíná třetí díl. Je tu však více světla (v pustině) a více tmy (kde je třeba). Textury jsou již vyhlazené jak zadek mimina a NPC se již tolik nezasekávají o jiné objekty. I přesto se stala grafika velkým terčem recenzentů a to v dnešní době, kdy každý druhý článek o retru začíná tím, že nejde o to, jak vypadají. Ironie.

Začneme systémem a příběhem. Hra se hraje stějně jako trojka. Máte tu realtime řečnickou adventuru, mezi kterou máte fps střílečku a do toho spustitelný tahový systém na souboj. Výběr odpovědí začal hrát větší roli a tak se jednoduchý dialog box změnil na konzolové "kolečko". Že jste mohli po pustině chodit s NPC parťáky není žádná novinka, nyní však reagují na to co děláte. Každému se líbí něco jiného, někdo rád vidí, že se staráte o druhé a jinému zase stačí, že si občas šlehnete. Každopádně s postupem času, pokud vás již mají dostatečně rádi, z nich můžete vytáhnout citlivé informace o nich. Dvakrát/třikrát se na základě jejich osobnosti správně rozhodněte a máte místo parťáka milence/milenku (nebo množná čísla - tu se na nevěru nehraje). Příběh začal hrát na velmi emotivní struny. Tentokrát jste se nenarodili ve vaultu. Žili jste již před válkou ve svém domě se svou ženou a svým synem (nebo podle toho za koho hrajete - se svým manželem a svým synem). Jenže Velká válka přišla a tak jste utíkali se do vaultu schovat. To jste naneštěstí zvládli. Personál vás zapečetil do kryokomor a všechno vypadalo jako ok. Po x-letech však začínají některé komory přestávat fungovat. Vy se v komoře probíráte k situaci, kdy žoldáci procházejí vaultem a hledají cenosti. Nebo to tak aspoň vypadalo. Ve skutečnosti jdou po vašem synovi. Zavření ve svém kryopodu nezmůžete nic, než se dívat jak vám berou syna a zabíjí vaši spřízněnou duši. Padouch se vám ukáže a poté reaktivuje vaši komoru. Jakmile se probudíte podruhé a konečně se vám komora otevře, uběhlo dalších x desítek let. A vaše cesta najít syna a pomstít smrt svého druha začíná. Dále již klasicky v rychlovce ve spoileru:
Spoiler: show
Hra vám do půlky hlavní linie nabídne několik možností. Na začátku potkáte frakci minutemanů. To jsou lidé, kteří dříve bojovali za bezbranné. Jenže pak se po zpackané akci rozpadli a nynější kapitán by rád dal věci zpátky do pořádku - minutemani jsou výborní na úkoly pro získávání osad. Půjdete dál najít vašeho zabijáka a únosce Kellogga a najdete dvě věci. Roboty, kteří začínají vypadat jako lidé a staré známé Bratrstvo oceli. Roboti patří do tzv. Instituce. Ta v podstatě umí vytvářet buď bojové androidy a nebo infiltrační androidi, kteří jsou k nepoznání od lidí a žijí mezi nimi nepozorovaně. Většina z nich je v podstatě spícími agenty a nikdy se to ani nedozví (starosta Diamond city je synth, hola hola). Jestli je někdo synth poznáte jen tak, že když umře, má u sebe (v hlavě) vysílač. Institut lidi unáší a zabíjí a stává se tím postrachem všech a zároveň vaším předhozeným nepřítelem. Bratrstvo oceli přiletělo (ve vzducholodi), protože jak je známo, jejich cílem je získání moderních technologií a ochrana lidí. A institut je pro ně v podstatě obojí. Sem tam zaslechnete i historky o "železnici", frakci, která zachraňuje androidy z institutu, kteří nabili sebeuvědomění a poté je s novou identitou reintegrují do společnosti. Za nějaký čas vás kontaktuje institut. A dozvíte se, že vůdcem institutu je.... váš syn. Nyní starý jako dědek, protože vaše stárnutí se kryokomorou pozastavilo. Ten se vás snaží přesvědčit, abyste se přidali k němu (což je docela síla, vzhledem k tomu, že po vás chce pomalé vyhlazení lidstva). Pokud ho odmítnete, pošle vás ven. Každopádně později se dostanete do situace, kdy máte šanci se dostat do institutu (který leží zajímavě v podzemí pod MIT).Nyní nastává otázka, za který tým kopete. Pokud pojedete s institutem, stanete se generálem pozemních sil, začnete ničit svoje vlastní osady a nahrazovat je synthama. Podnikat raidy na jiné frakce ve snaze zmírnit jejich vliv v okolí. Každopádně se stanete sám postrachem pustiny. Všechny ostatní frakce vedou ke konci institutu, jen záleží jakém. Za železnici můžete před zničením MIT zachránit nevinné androidy. Bratrstvo se na vás však bude dívat hůře. Za bratrstvo se stanete hrdinou ve zbroji, který však zabijí vše, co stojí v cestě. Vydíráte vlastní vesničany, aby vojáci měli na příděli. No a za minutemany jedete, pokud rádi pomáháte lidem. Ti se prostě jen snaží zastavit institut a dát lidem klid. Osobně jsem jel možností ještě další a to kombinace několika frakcí. Celou hru jsem táhnul s minutemany, v polovině hry jdem dělal co to šlo pro železnici a posléze i pro bratrstvo. Až došlo na lámání chleba, řekl jsem bratrstvu, že potřebuju pomoc s teleportérem, posléze jsem slíbil železnici, že před zničením institutu vyvedu synthy ven a nakonec jsem se teleportoval dovnitř s týmem minutemanů. Výsledek byl překvapivě dobrý vztah se všemi i po konci hlavního příběhu. Nejsem sice hrdina bratrstva, ale pustí mě k nim na loď, no znáte to. Každopádně kráter, který vznikne po výbuchu MIT - který můžete sledovat pěkně z dálky - je působivý :)


Naprosto geniální a výbornou novinkou čtvrtého dílu je stavění. Určité lokace můžete vyčistit od nepřátel a poté tam postavit věž, která signálem láká vandráky k vidině nového stabilního domova. Ti potřebují několik věcí. Musíte jim zasadit jídlo, udělat studny pro vodu, udělat přístřeší a postele a v neposlední řadě smontovat věže pro ochranu před nájezdy. Poté, co lidé dorazí (max. 20 normálně) jim přiřadíte práci v kolektivu (např. sběrač jídla, obchodník, stráž, kadeřník, vetešník atd.). Hra vám pak dále dává přes rozhraní informace, jak se lidem v osadě líbí a jestli náhodou není pod útokem, abyste mohli jít ji zachránit. Vaše NPC přátele/milence můžete taky v jakékoliv osadě "vysadit" a zadat jim práci potřebnou komunitě. Každá osada je něčím speciální a možností, jak plácek s hlínou změnit na něco bytelného je nespočet. Prostě bomba.

Druhou vynikající novinkou je možnost upgradu. Ve třetím dílu se objevili pracovní stoly, na kterých bylo možno původně vyrábět miny a nějaké zbraně, později dokonce i munici atd. Nyní, ve čtvrtém dílu, smíte na stole upgradovat jakoukoliv zbraň. Jak to funguje - v závislosti na zbrani, se zbraň skládá z několika částí. Nejčastěji z hlavně, těla, pažby, zásobníku a mířidla. A teď si představte, že si všechno můžete přizpůsobit, jak chcete. Je libo tlumič? No problema. Co takhle delší pažbu, ať se mi líp míří. Ok. Ten zásobník by mohl být větší. Fajne. A víte co? Mě se ten laser moc nelíbí, co takhle z něho udělat kulomet... jasný! Do toho všeho máte kromě stolu i takový stojan na energo zbroj, kde zase můžete měnit ji. Paint job, světla na helmě, jetpack, infračervený snímač jednotek, posilovače běhu, skoku... možností je hodně, vy si navolíte povolenou konbinaci a jdete na věc. Pokud se vám kombinace nezalíbí, tak si to předěláte na jinou. Nebo najdete novou energo zbroj a tu pak předěláte.

Energo zbroje nyní také došli ke specialitě, která se vlastně vrací k příběhům z jedničky a dvojky. Konkrétně jde o fakt, že zbroj konečně spotřebovává energii. Celý systém jede na relativně malou baterii, která se sama vyměňuje, máte-li s sebou náhradní kusy. Pokud ne, zbroj už nikam nepůjde a musíte jít po svých. Na většinu obtížností není žádný problém mít dostatek baterií, jen na tu blížící se survivalu začíná být sranda, když vám během útěku z boje dojde šťáva.

Samozřejmostí je i přítomnost DLC. S jedním se podíváte na ostrov zasažený mlhou a pokusíte se vyřešit nový konflikt mezi několika frakcemi, tetokrát mezi rybáři, uctívači atoma a svobodnými synthy. V druhém se můžete vydat do nuka cola parku, který nyní funguje jako masivní středisko nájezdníků a otrokářů. Ti se dělí do tří klanů a je na vás, ke kterému klanu se přidáte a vezmete ho k výšinám.... nebo je všechny vystřílíte jako já. Co na to říct, jsem prostě hrdina pustiny :) No a v neposlední řadě dostanete mini DLC, kde si můžete na jednou konkrétním místě postavit svůj vlastní vault. Paráda. A v poslední řadě je tu DLC, které vám předhodí nájezdníky s přeprogramovanými roboty a ženou... jenž je ztělesněním reference na třetí díl.



Kolem a kolem se mi hra líbila mnohem více než třetí díl. Největší část toho zabralo stavění osad a jejich kultivování. Člověk si krásně vyhraje a snaží se mít všechno tip top. Grafika mě vůbec nevadila, naopak jsem byl spokojen a hlasy z "temnoty" recezentů a já nevím jakých tlučhubů, jsem ignoroval. On by si každý měl udělat vlastní názor, že?


Deathclaw v celé své kráse. Tak nějak ještě strašnější než v předchozích dílech.
EDIT:(původně tu byl jiný obrázek, ale grafika obrázku neodpovídala vanilla hře, takže jsem ho změnil)
foll4.jpg


Možnosti vylepšení jsou obrovské a... nejsou zadarmo. Chcete jen určité věci ze šrotu, jako např. nepoužitelné psací stroje, baterky atd.
foll2.jpg


Zde vidíte čtyři synthy. Úplně vlevo první model a vpravo poslední model, ten který nejde rozlišit od lidí. Mimochodem někteří synthové se mohou stát vašimi NPC společníky. Jeden je svobodný a jeden pracuje pro institut. A pak je tu jeden, který neví, že je synth a vy taky ne, pokud na to náhodou nenarazíte...
foll3.jpg



Hodnocení:
+ stavění a obecně věci okolo osad; možnosti úprav zbraní, zbrojí atd; příběh; vaše rozhodnutí platí; módy; velké akce; dialogy; a v neposlední řadě super postavy;
- sem tam se stále stane, že se něco zasekne pod podlahu; občas mizející předměty v meshu; hranice pro stavění osad; ani to nejlepší opevnění a milión věží nezabrání porážce osady při nájezdu, nedorazíte-li tam včas; respawn nepřátel v pustině je mírně slabší, v lokacích zase stále stejný;
"Members of the house, the band was... Showaddywaddy"

"Do me a favor and lose that sense of humor." "Do favor to us both and buy one."
"I miss those good villains." "Clark, what the hell is good villain."

"Hmm." "Fuck." - Geralt Of Rivia

"I never remembered his name. Everytime i met him he's like hello captain and i'm like hey... you."

Obrázek

Pravidla
Uživatelský avatar
SteGo_Saur_CZ
Administrátor
 
Příspěvky: 3254
Registrován: sob 21. dub 2012 9:54:03
Cash on hand: 466.45
Bank: 2,411,435.25
Bydliště: Všade kde se dají hrát hry
Aura: 28

Zpět na Herní články

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron